Prvý pohľad

Na prvý dojem ide o nesmiernu nafúknutú štandardnú Teslu. Pripomína rybu Pufferfish, z ktorej sa v rýchlosti stane veľká guľa. A tak si neviem jednoznačne odpovedať na otázku, či sa mi vôbec páči, asi veľmi závisí od kombinácie farby a veľkosti kolies.

Ale s unikátnymi výklopnými dverami je pohľad omnoho lepší. Do Modelu X budete neustále nastupovať dozadu alebo si sem aspoň budete odkladať každú drobnosť pri nastupovaní, len tak pre potešenie. Ich systém vyklápania, keď sa mierne zohnú, aby boli použiteľné aj v tesných priestoroch je unikátny.

Tesla Model X

Tlačidlo na ich zatvorenie je z bočnej strany a aj vnútri na stĺpiku. Problém môže nastať pri vystupovaní spredu, kde len málo stačí a vodič alebo spolujazdec si do otvorených krídel udrie hlavu.

Vnútri je to síce dizajnovo rovnaká Tesla ako doteraz, ale posun v kvalite materiálov a spracovaní je asi ako porovnávať dnešný internet s vytáčaním spred 15 rokov. Výrobca mohol pokojne zostať na predošlej nie práve najlepšej kvalite kritizovanej aj v predošlom teste a aj tak by ostalo slintanie nad modernými vychytávkami. No v porovnaní s prvými kusmi sa už Tesla nemusí obávať povedať svoju cenovku nahlas. Mimochodom tento kus je približne 110-tisíc eur.

Ako to jazdí

Zopár kilometrov je málo na seriózne hodnotenie, ale v podstate rovnako ako nižší model. Vyššie ťažisko je trochu cítiť, ale keďže batérie a motory sú schované v podlahe, väčšina váhy ostala položená nízko. Testovaný kus označený ako 90D má pohon všetkých kolies a z 0 na 100 km/h zrýchli za 5 sekúnd. Je to vtipná chvíľa, keďže zatlačenie do sedadla sprevádza úplne ticho a záťah prichádza úplne od nuly.

Technológie na palube sú na nezaplatenie. Sedemnásťpalcový displej používaný na všetky funkcie je to najlepšie, čo automobilky ponúkajú vďaka jednoduchosti ovládania a ľahko dostupným aktualizáciám, vďaka čomu nikdy nezaspí dobu.

Tesla Model X

A už to nie je len o autopilotovi, ale aj praktických doplnkoch, napríklad predné dvere sa automaticky pootvoria pri stlačení kľučky. Čelné sklo je obrovské, zasahujúce tak do štvrtiny strechy. Vrchná časť vďaka tmavým pásom pritom dostatočne chráni pred slnkom.

Reálny dojazd je približne 400 kilometrov, výkon 525 koní. Auto sa nabíja pomocou rýchlonabíjačiek, kde to trvá zhruba hodinu alebo prostredníctvom Tesla Supercharger, ktoré sú dostupné vo Zvolene či vo Viedni. Model X tu nabijete na 80% kapacity za polhodinu.

Tesla Model X

Verdikt

Model X je síce na prvý pohľad len nafúknutou kópiou štandardného Modelu S, majiteľa jedného z prvých kusov ale prekvapí obrovským pokrokom v kvalite spracovania a  detailoch. Vďaka svojej veľkosti, jednoduchosti ovládania a pre niekoho i veľkému show-faktoru možno novinkou bez obáv nahradiť staré hlučné SUV. Len sa pripravte na obmedzenia ako je dojazd, dĺžka nabíjania a zvyknite si na krídlové zadné dvere. Ale to predsa nemôže byť problém.

Za jazdu ďakujeme spoločnosti Business Lease.

Prvá jazda Tesla Model X
Páčilo sa nám moderné technológie, výkony, priestrannosť, praktická stránka...
Nepáčilo sa nám zatiaľ nič
Motor elektromotor
Výkon (kW (k) pri ot/min) 386 (525)
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 685
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 5
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) n
Objem kufra - základ (l) 845
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2391
Cena (eur s DPH) cca 100 000