Upokojujúci charakter
Vďakabohu za novú XC60. So svojim svetlým a veľkým strešným oknom ešte okrášleným interiérom spolu s tichom a dokonalou izoláciou od španielskeho chaosu mi pomáha paniku ak nie prekonať, aspoň zmierniť. Neviem, či vo svete, kde je okolitá premávka ešte bližšie než by som sa k nej priblížil pri parkovaní, existuje vhodnejšie auto. Volvo má pohodu hlboko zakorenenú v sebe.
Ten charakter je zjavný už pri pohľade na dvadsiatku pripravených áut zoradených na letisku historického španielskeho mesta. Vyžaruje z nich pokoj a chuť zdolávať všetky nástrahy. Stredne veľké SUV pôsobí dostatočne mohutne a sebavedome a tvary sú zjavnou kombináciou väčšieho XC90 a nižšieho V90. Naživo sa viac blíži kombi súrodencovi než SUV.
Volvo XC60 prvá jazda Barcelona Zdroj: Volvo
Bez veľkých prekvapení
Španieli majú predošlú generáciu XC60 v obľube, a pri priamom porovnaní s predchodcom je viac než zjavné, že už bol najvyšší čas na výmenu. Novinka kombinuje všetko, čo sa Švédi v posledných dvoch, troch rokoch naučili a dáva tomu správnu veľkosť pre mestské SUV. Možno bude považované za trochu „babské“ auto, ale mne by to ako majiteľovi vôbec neprekážalo.
Medzinárodná prezentácia nás vedie pozdĺž hlavných ťahov, preto som sa rozhodol pre zmenu. Vlastne som nerešpektoval ani jednu oficiálnu testovaciu trasu. Ale mám alibi, za všetko môžu miestni fotografi, ktorí poznajú odľahlé a fotogenické horské cesty vedúce k starým zrúcaninám. Z mora síce veľa nemám, zato si spolu s kolegom Michalom užívame prázdne diaľnice, kde sú rýchlosti úmerné času jazdy okolo siesty. Nejde o prekračovanie limitov, práve naopak.
Volvo XC60 prvá jazda Barcelona Zdroj: Volvo
A to sa k štedro vybavenému švédskemu autu náramne hodí. Vďaka príplatkovému audiosystému Bowers Wilkins si možno dokonale vypočuť každý jeden zvuk obľúbenej pesničky. Nech je to rock, jazz alebo klavírna hudba. Interiér je spracovaný s rovnakým zmyslom pre detail, ako je to pri nových súrodencoch a má v sebe tú špeciálnu, nenáhlivú atmosféru.
Z hľadiska dizajnu alebo funkčnosti sa prekvapenie nekoná, stále je tu nie úplne dokonalý infotainment, ktorým sa nastavuje aj klimatizácia či nejasné ovládanie palubného počítača. Z pohľadu priestrannosti žiadne výčitky, aj keď je 60ka menšia ako 90ka, miesta je tu viac než dosť.
Volvo XC60 prvá jazda Barcelona Zdroj: Volvo
Motoricky i technologicky podobné
Všetky motory v novej XC60 budú štvorvalce, a tak otázka o šiestich valcoch neobchádza ani túto prezentáciu. Hoci oficiálne Volvo naďalej tvrdí, že v súčasnosti dokáže imitovať výkony šesťvalcov, nie je to úplne tak. Aj tieto jazdy potvrdzujú poslabší charakter malého motora oproti väčšiemu, i keď áno, z pohľadu výkonu nemožno nič kritizovať.
Pri diskusiách s ľuďmi priamo z automobilky som získal medzi riadkami pocit, že návrat k šesťvalcu nezavrhujú tak, ako pred časom. Uvidíme, nakoľko je to len zbožné prianie alebo realita.
K dispozícii pre XC60 bude D4, D5 a T5, T6, T8 hybrid. Ide prakticky o identickú škálu ako v súrodeneckých autách s rovnakými výkonmi. Mnou testovaný diesel D5 prekvapuje veľmi kultivovaným utlmením a robí radosť spotrebou niekde okolo 7 až 8 litrov. Benzínová verzia s 320 koňmi mi príde na prvý pohľad dokonca hlučnejšia, i keď samozrejme rýchlejšia. No za to sa „odvďačí“ spotrebou niekde cez 10 litrov. Pre porovnateľné dáta bude kľúčový dlhodobejší domáci test.
Volvo XC60 prvá jazda Barcelona Zdroj: Volvo
Čo už pri odhaleniach noviniek nemôže chýbať sú dlhé a vyčerpávajúce predstavenia bezpečnostných systémov a asistentov. Volvo prichádza s niekoľkými – okrem adaptívneho tempomatu a čoraz dokonalejšieho autonómneho riadenia je to napríklad funkcia pomáhajúca pribrzďovaním konkrétnych kolies a natáčaním volantu vyhnúť sa prekážke v pruhu. Samozrejme, revíziou prešli všetky existujúce systémy.
Úplne odlišný pohľad
Nové Volvo XC60 má pred sebou minimálne takú svetlú budúcnosť ako je interiér najdrahších kusov. Je mimoriadne konkurencieschopné v tvrdom svete BMW, Audi a Mercedesu, ale na veci ide úplne inak. Aj z úst zástupcov Volva odzneli slová o tom, ako sú už ľudia unavení zo športových podvozkov a charakteru áut.
Naopak, novinka je o pohode a na dokonalých španielskych cestách je jej podvozok taktiež skôr nastavený na pokoj než naháňanie sa v zákrutách. A tak je to dobre, nepotrebujeme všetci SUV s ambíciami porážať superšporty na Nordschleife. Stresujúcu premávku Barcelony neurobí znesiteľnou nič iné ako práve Volvo.
Volvo XC60 prvá jazda Barcelona Zdroj: Volvo
Prvá jazda Volvo XC60 | ||
Páčilo sa nám | krásne spracovaný interiér, pohoda za volantom, odhlučnenie | |
Nepáčilo sa nám | charakter motorov | |
Motor | T6 2,0 benzín | D5 2,0 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 235 (320) pri 5700 | 173 (235) pri 4000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 400 pri 2200-5400 | 480 pri 1750-2250 |
Pohon | všetkých kolies | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 5.9 | 7.2 |
Spotreba - kombinovaná (l/100 km) | 7.7 | 5.5 |
Objem kufra - základ (l) | 505 | |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1814-2115 | |
Základná cena (eur s DPH) | 50 950 | 53 450 |