Lepšia známka z aerodynamiky
Pri pohľade na čelo konzervatívci asi otočia palec dole. My ostatní si hovoríme – že dizajn sa stáva ešte silnejšou stránkou ako doposiaľ. Vysoké čelo s agresívnou maskou chladiča v kombinácii s uhrančivými svetlometmi – vyzývavosť sama.
Napriek tomu či práve preto, že výška aj šírka karosérie ostali zachované, len dĺžka narástla o 40 mm, Sportage teraz vyznieva štíhlejšie a aj siluetu akoby mala nižšiu. Dojmotvorne možno pomáha aj rázvor, ktorý získal 30 mm navrch. Zadná partia žne takmer všeobecné uznanie. Nič to, že tak trochu pripomína BMW. Pokles koeficientu Cd z 0,35 na 0,33 potvrdzuje, že nový Sportage si zlepšil známku aj z aerodynamiky. Len prečo sú tie malé smerovky situované opäť tak nízko?
Kia Sportage 2016 Zdroj: Kia
Priestrannejšia a pevnejšia
V kokpite oblé tvary palubnej dosky nahradila hranatejšia – horizontálne členená architektúra a asymetricky tvarované stredová konzola orientovaná na vodiča. Je trochu preplnená spínačmi, pritom obrazovka, nad ňou reaguje na dotyky. Preto si na svoje si prídu modernisti a „konzervy“ tiež. Informačný systém a navigácia komunikujú samozrejme v slovenčine.
Použité materiály zaznamenali pokrok na oko, na omak aj na efekt (ani imitácia klavírového laku nechýba). Predné sedadlá sú veľké, pohodlnejšie a s primeraným bočným vedením. Výhľadu do zákrut o odtieň menej bránia zúžené stĺpiky A. Nie však na úkor pevnosti konštrukcie. Kia totiž deklaruje, že inak ľahší skelet nového Sportage nadobudol o 39 percent vyššiu torznú tuhosť.
Po posadení sa na zadnú lavicu za povšimnutie stojí najmä zlepšená opora stehien. O koľko viac je tam priestoru na nohy a nad hlavou, odmeriame až pri redakčnom teste. Väčší rázvor a znížená podlaha (nie na úkor svetlej výšky) dávajú záruky. Batožinový priestor generačným posunom získal nižšiu nakladaciu hranu, je širší (aj keď šírka karosérie ostala zachovaná), má dvojité dno a čo je hlavné, jeho kapacita stúpla zo 465 na 503 litrov (bez rezervy).
Kia Sportage 2016 Zdroj: Kia
Pribudlo benzínové turbo
Celá zostava motorov pochopiteľne plní normu Euro 6. Na strane zážihových štvorvalcov má v Sportage premiéru turbodúchadlom prepĺňaný – športovo ladený štvorvalec s priamym vstrekovaním benzínu 1,6 T-GDI. V porovnaní s motorom zabudovaným v Kia Cee´d GT ho dopuje jednovstupové turbodúchadlo s elektronicky riadeným obtokovým ventilom. Má spontánnejšie reagovať na plyn a výrobca sľubuje tiež nižšiu spotrebu počas akcelerácie. Montuje sa výhradne do verzie Sportage GT-Line.
Ostatné už známe pohonné jednotky prešli len ľahšími modernizačnými úpravami. Pritom základná benzínová 1,6 GDI stratila 2 kW maximálneho výkonu. Naopak, vznetový 1,7 CRDi získal 20 Nm krútiaceho momentu navyše. Dva tiež modernizované vznetové dvojlitre rozdielneho maximálneho výkonu sú po novom tichšie a odolnejšie voči vibráciám. Pritom oba sa montujú aj do verzie GT-Line. Mimochodom všetky tri turbodiesle sa zaobídu bez nádrže s AdBlue.
Ku každej pohonnej jednotke patrí šesťstupňová manuálna prevodovka ako štandard. Dvojspojkovú automatickú si môžete objednať len k 1,6 T-GDI a klasický šesťstupňový automat zas k výkonnejšiemu z dvoch vznetových dvojlitrov. Pohon 4 x 4 od Magna Steyr nová Kia prevzala od pôvodnej, len verzie 1,6 GDI a 1,7 CRDi si musia, (tak ako doposiaľ) vystačiť so záberom predných kolies..
Kia Sportage 2016 Zdroj: Kia
Istejšia v zákrutách
Najprv sadáme do verzie 1,7 CRDi, ktorá bude na slovenskom trhu zrejme najžiadanejšia. Dynamikou neprekypuje. To je fakt ale nie nový. Dôležitejšie sú iné postrehy. Šestka má na tento motor dosť ťažký prevod – pocítite hlavne keď strelka rýchlomeru klesá pod stovku. Ak treba rezkejšie akcelerovať, chce to podradiť. Zato taktovanie diesla je v interiéri počas voľnobehu solídne utlmené. Pri 130 km/h na diaľnici (2 200 otáčok) tu už vládne akustická pohoda. Prepracované riadenie lepšie triafa oblúky, uloženie náprav je zas evidentne mäkšie a tichšie.
Derivát GT-Line najľahšie rozoznáte podľa denného svietenia v tvare kociek ľadu. Tento má pod kapotou práve nový štvorvalec 1,6 T- GDI. Úplne iná káva. Inak povedané – najdynamickejší. Promptne reaguje na akcelerátor a ťahá takmer bez ohľadu na polohu strelky otáčkomeru. Ale buďme realisti. Akceleráciu na stovku za dobrých deväť sekúnd je „len“ slušná hodnota. Stačí však na potešenie z jazdy, ktorá ani tak nestúpa s výkonom motora, ako s počtom absolvovaných zákrut. Najmä keď k slovu prichádza nový systém ATCC, ktorý pribrzďovaním vnútorného zadného kolesa potláča nedotáčavosť. Bude zaujímavé sledovať, čo to urobí na snehu.
Hodnoty spotreby okolo desiatich litrov nepovažujeme (vzhľadom na temperamentný spôsob jazdy) za relevantné. Po skúsenostiach s Kia Cee´d GT nemáme veľké oči, ale radi sa necháme milo prekvapiť. Aj v prípade podvozku záver vyslovíme až po domácom teste. Asfaltky, ktorých kvalitu Španielom závidí nielen Slovensko, dávajú podvozku Sportage výborné vysvedčenie aj s nevšedným obutím 245/45 R19.
Kia Sportage 2016 Zdroj: Kia
Nová je nová
Nová Kia Cee´d sa už na Slovensku začala predávať. Základná verzia 1,6 GDI sa odráža od ceny 19 490 eur. To znamená, že je o 2 550 eur drahšia ako výpredajová cena exemplárov zo skladových zásob predchádzajúcej generácie s rovnakým motorom (k dispozícii sú ešte asi dve stovky kusov). V čom je rozdiel? Nová je modernejšia a stará je stará. No nielen to. Do ceny novinky je síce premietnutá uvádzacia zľava 900 eur, ale auto zo skladu získate so zľavou až 1 900 eur. Nový Sportage už v štandarde disponuje položkami, ktoré jeho predchodcovi chýbajú – napríklad kontrola tlaku v pneumatikách, predné hmlovky, denné LED, USB nabíjací port, Bloetooth handsfree...
Má aj vyšší potenciál. Sú preň už dostupné také položky ako napríklad Bi-xenónové svetlomety s odbočovacou funkciou, asistencia diaľkových svetiel, online služby navigácie Tom Tom cez wi fi pripojenie prostredníctvom smartfónu, sedemročná aktualizácia máp zdarma a v rámci bezpečnosti aj systémy autonómneho núdzového brzdenia a inteligentného parkovania..., alebo trebárs prémiový audiosystém JBL.
Kia Sportage 2016 Zdroj: Kia
Kia Sportage – technické parametre benzín | |||
Zážihové motory | 1,6 GDI | 1,6 T-GDI | 1,6 T-GDI |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 591 | 1 591 | 1 591 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 97 (132)/6 300 | 130 (177)/5 500 | 130 (177)/5 500 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 161/4 850 | 265/1 500 – 4 500 | 265/1 500 – 4 500 |
Prevodovka | 6M | 6M | 6M/7A |
Pohon | predný | predný | 4x4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11.5 | 9,20 | 9,5/9,1 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 182 | 205 | 202/201 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6.3 | 7,30 | 7,6/7,5 |
Rázvor (mm) | 2 670 | 2 670 | 2 670 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 503 | 503 | 503 |
PRAMEŇ: Dokumentácia výrobcu |
Nová Kia Sportage – technické parametre diesel | |||
Vznetové motory | 1,7 CRDi | 2,0 CRDi | 2,0 CRDi HP |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 685 | 1 995 | 1 995 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 85 (115)/4 000 | 100 (136)/4 000 | 136 (185)/4 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 280/1 250 – 2 750 | 373/1 500 – 2 500 | 400/1 750 – 2 575 |
Prevodovka | 6 M | 6 M | 6M/6A |
Pohon | predný | predný/4x4 | 4x4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,50 | 10,3/10,5 | 9,5/9,5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 175 | 186/184 | 201/201 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4,60 | 4,9/4,8 | 5,9/6,3 |
Rázvor (mm) | 2 670 | 2 670 | 2 670 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 503 | 503 | 503 |
PRAMEŇ: Dokumentácia výrobcu |