Aj keď kalendár ukazuje polovicu marca a prvý jarný deň (20.03.) je tu o týždeň, s prezúvaním na letné pneumatiky sa (minimálne na Slovensku) určite neponáhľajte. Už iste viete, že pre letné pneumatiky nie je vhodné nič pod 5 – 7 stupňov. Prečítajte si radšej, čo a ako urobiť/neurobiť, aby ste po prezutí boli na letných pneumatikách naozaj v pohode a bezpečí.
Inštruktor školy šmyku Marian Čabák odporúča: „Prezutie na letné pneu netreba uponáhľať. Prezuť na zimné pneu pri priemere teplôt za 24h pod 5-7 C je nutné urobiť hneď. Naopak, prezúvanie na letné vôbec netreba uponáhľať. Prechod zimy do jari je vždy kostrbatý.
Nie je rozumné hneď po prvých pár teplejších dňoch zmeniť obuv auta za letnú. Počasie sa vždy niekoľkokrát zmení a teploty aj podmienky znova pripomenú nedávnu zimu. Navyše, vyhnete sa stresu a pretlaku v pneuservisoch. Tu sa veľmi nedá hovoriť o tom, že je už neskoro, alebo, že ste to nechali na poslednú chvíľu.“
Nemajte obavy, že jazda v teplotách nad 10 C zimným gumám extra ubližuje. Nie je to tak! O zvýšenej miere opotrebenia zimných plášťov sa dá hovoriť až v teplotách nad 20-25 C. Aj to len keď sa často jazdia veľké vzdialenosti, pri viac zaťaženom aute, alebo pri ostrejšej jazde.
Ani priemernú spotrebu neovplyvnia zimné plášte tak, ako by ste si mysleli. Najväčší rozdiel vždy robí vodič a spôsob jazdy a správne hustenie! Tieto dva faktory sú schopné robiť rozdiely nad pol litra na sto kilometrov. Samotné použitie zimných pneu neovplyvní spotrebu viac než o pár desatín litra na 100 km.
Zapamätajte si dôležitú súvislosť, pravidlo 80/20. Čo to znamená? Zimná pneumatika má v lete až 80% schopností letnej pneumatiky (schopnosť brzdiť, držať v zákrute, zrýchľovať). Naopak letná má v zime len 20% schopností zimných plášťov. Ak sa z dôvodov šetrenia rozhodnete používať po celý rok len jeden druh pneumatík, pre tu uvedené platí: Lepšie zimné v lete, ako letné v zime!
Pripravené v spolupráci so školou šmyku SuperDrive.
Ilustračné foto - Flickr