Do terénu a blata

Aj Subaru Forester v naftovej verzii s automatickou prevodovkou CVT aj naftový VW Golf Alltrack sa tvária ako milovníci terénu. Preto sme ich prevetrali v ťažkých podmienkach pieskových stúpaní a klesaní, menšieho brodenia, štrku a blata.

Pre Subaru ide o samozrejmú vec. Japonec si ani nemusí obúvať bagandže, on ich má na sebe stále. Škriabe sa prudkými stúpaniami, terénny režim X-Mode ho automaticky pribrzďuje smerom z kopca. Ale nejde o žiadne opatrné zliezanie, Forester síce brzdí, ale pri miernom pridaní plynu zlieza suverénne a dosť rýchlo. Ako keď sa dieťa prvýkrát rozbehne trojkolkou po šikmej trávnatej ploche. Je v tom veľké nadšenie.

Subaru Forester vs VW Golf Alltrack Zdroj: Ľuboš Mistrík

Svetlá výška 22 centimetrov, permanentný pohon všetkých štyroch kolies i 25-stupňové nájazdové uhly, to všetko láka zobrať Subaru hlbšie a hlbšie do lesa, vyskúšať ešte tento kopec a tamten brod. Keď sa skrúti a vyhodí koleso do vzduchu, karoséria i plasty vnútri zavŕzgajú, ale pocit za volantom ostáva sebaistý. Auto nedáva najavo, že by sa niečo priečilo jeho dobrým mravom, v teréne je to nenásytný grobian. Stále chce ísť ďalej, na poli túži rozhadzovať zadkom ako rally autá triedy B.

Treková obuv

Golf je pokojnejší. Nerovnosti poľnej cesty filtruje lepšie, podvozok tlmí ruchy. Aj zliezanie z prudkého kopca – v režime offroad rovnako za pomoci automatické brzdenia – svedčí o jeho manieroch. Je to opatrné, smerom nadol idete krokom, kým Subaru sa s chuťou na hlupáka rozbehne.

Subaru Forester vs VW Golf Alltrack Zdroj: Ľuboš Mistrík

No netreba sa nechať oklamať peknými doplnkami a vizážou takmer obyčajného Golfu. Alltrack vďaka piatej generácii pohonu všetkých kolies Haldex zvládne v teréne nečakané výkony. Prakticky ľubovoľné stúpanie mu nerobí problém, stačí viac plynu. Jedno koleso hravo vyhadzuje desiatky centimetrov do vzduchu bez náznaku krútenia karosérie alebo neistoty, ktorým smerom sa pohne.

Jediným praktickým obmedzením Nemca sú nájazdové uhly (vpredu 15,2 stupňa, vzadu 13,3) a dĺžka auta, resp. rázvor. Prirodzene, oproti obyčajnej verzii je to lepšie, stále si ale na prudkých zlomoch či stúpaniach dobre rozmyslíte, či pôjdete ďalej. A oproti Subaru vás v teréne brzdí strach, aby sa mu niečo nestalo. Golf nechcete zaparkovať pred bytovku s lakom poškriabaným od stromov a blatom až po strechu. Veď zajtra s ním beriete deti do škôlky a ako by ste asi vyzerali pred ostatnými rodičmi.

Subaru Forester vs VW Golf Alltrack Zdroj: Ľuboš Mistrík

Hrubá sila

V Subaru zoberiete decká do škôlky skratkou cez les. Priestoru vnútri je dosť a odkladacie priestory sú v poriadku, ale dojem je odlišný od Golfu. Vysoké sedenie, výhľad vpred ponad masívnu kapotu i poctivá mechanická sila, ktorú každý komponent prenáša až do volantu, pôsobí hrubo.

Potom je tu interiér. Jednoduché plasty, ovládanie palubného počítača také divné, že si s tým musel dať niekto ozaj veľkú námahu. Centrálny infotainment má peknú grafiku, jeho ovládanie je ale trochu chaotické. Taktiež s výnimkou presklenej strechy a najpomalšieho elektrického veka kufra vôbec je prostý akýchkoľvek hračiek. Ak si myslíte, že interiéry VW sú strohé, choďte do predajne Subaru.

Subaru Forester Zdroj: Ľuboš Mistrík

Kvalita jazdy je hrubšia ako v Golfe, viac cítiť natriasanie, počuť zvuky mechaniky i motor. Nejde o žiadne nepohodlie, len priame presadnutie z VW prináša takéto dojmy. A Forester prirodzene vďaka vysokej stavbe spotrebuje viac, priemer dosiahol 7,4 litra na 100 km. Novinkou je automatická prevodovka CVT – hoci nie je dokonalá, na bežné jazdenie i do terénu sa hodí viac než manuál.

Akoby sa nič nezmenilo

Naopak, keď sa z lesa vymotáte späť na asfalt, Golf sa zmení na dobré rodinné kombi. Spoza volantu neexistuje náznak toho, že ste sa práve vrátili z chalupy hlboko v Štiavnických vrchoch. Pruženie je rovnako pohodlné ako v iných autách, i keď mohlo byť pokojne ešte mäkšie. Až na zohrievajúci sa diesel panuje vnútri ticho, materiály sú kvalitné a pôsobia drahým dojmom. I keď trochu nudným.

VW Golf Alltrack Zdroj: Ľuboš Mistrík

Je tu veľa priestoru, možno ešte viac než v Subaru. Sedadlá vás budú v pohodlí sprevádzať aj stovky kilometrov, centrálny dotykový displej i palubný počítač majú ukážkovo jednoduché ovládanie a na cestu si môžete odložiť mobily, peňaženky i fľaše.

Do prakticky riešeného kufra dáte 605 litrov batožiny a môžete sa spoľahnúť, že vás Golf v pohodlí odvezie kamkoľvek pri dosiahnutej kombinovanej spotrebe 6,3 litra na 100 km. Vrátane pár hodinových presunov v teréne, a to je výborný výkon.

Subaru Forester vs VW Golf Alltrack Zdroj: Ľuboš Mistrík

Verdikt

Jednoznačný víťaz tohto porovnávacieho testu neexistuje. Golf Alltrack je dobre postavené rodinné kombi, ktoré v teréne schová nejedno masívne sa tváriace SUV. Má v sebe typicky praktický a dokonalý charakter Volkswagenu, je verným a priestranným spoločníkom rodiny. Dáva zmysel, ak sa chcete odlíšiť od záplavy Golfov na cestách, máte chalupu alebo len nemáte radi tradičné SUV.

Forester je naopak grobian. Terén zbožňuje, na ceste mierne natriasa a správa sa ako násilník. Jeho interiér je trochu prestarnutý a poctivá mechanika zasa sebaistá. Má veľké srdce a ľahšie než rozumne ho obhájiť pred excelovskými tabuľkami je bezhlavo sa doň zamilovať.

Subaru Forester Zdroj: Ľuboš Mistrík

Cenové porovnanie

Testovaný kus VW Golf Alltrack stojí 33-tisíc eur s DPH, Forester vyše 39-tisíc, oba majú približne 150-koňové motory. Ak v Subaru oželiete automat, presklenú strechu a elektrické veko kufra (reálne o veľa neprídete) cena sa priblíži VW, čo ich stavia do pozície prakticky rovnocenného konkurenta. Potom je to už najmä o voľbe sympatií.

Plusy Mínusy
Subaru Forester pocit sebaistoty vypracovanie interiéru
schopnosti v teréne viac offroadového natriasania
vnútorný priestor
VW Golf Alltrack veľké prekvapenie v teréne fádny interiér
na ceste pohodlné kombi trochu sterilné
praktické vlastnosti a priestor

VW Golf Alltrack Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje
Subaru Forester VW Golf Alltrack
Motor 2,0 diesel 2,0 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 108 (147) pri 3600 110 (150) pri 3500-4000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 350 pri 1600-2400 340 pri 1750-3000
Pohon všetkých kolies všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 9,9 8,9
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 7,5/5,5/6,3 5,9/4,4/4,9
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n n
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 505/1573 605/1620
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1615 1555
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4595/1795/1735 4578/1799/1515
Nájazdové uhly - vpredu/vzadu (stupne) 25/25 15,2/13,3
Prechodový uhol (stupne) 23 13,1
Svetlá výška (mm) 220 175
Cena (eur s DPH) úplný základ 25 000; tento kus 39 415 úplný základ 24 610; tento kus 33 094