Úlohou na dnešný náročný večer ešte predtým, než otvoríme dobré miestne víno, je porovnať obe autá. Jeden z najlepších športiakov vôbec (predokolkám kraľuje jednoznačne) postaviť vedľa jazdeného Audi RS3. Oba vychádzajú z rodinných hatchbackov, oba majú ambíciu na správnej ceste ukázať výfuky superšportom a oba sú k dispozícii za niečo vyše 30-tisíc eur.
Komiks vs. pánsky magazín
Keď ich postavíme v predvečer daždivej noci na vrchol Passo Falzarego vedľa seba, rozdiel je jednoznačný. Okoloidúci asi ani nepostrehnú, že sa pozerajú na päťvalcové Audi, ktoré motorom odkazuje na legendárne modely Quattro z čias rally skupiny B. Môžu si síce všimnúť veľké 19-palcové kolesá a spod nich presvitajúce brzdy, taktiež o niečo širšie blatníky a agresívnejší nárazník. Ale nebyť výraznej červenej farby auta z roku 2012, sú presvedčení, že vidia len ďalšieho naftového Nemca.
Stáť vedľa Hondy je potom ako vidieť spolu na večeri staršieho a draho oblečeného pána s potetovanou tínedžerkou v krikľavom oblečení a vysokých čižmách. Môžete len hádať, či to je jeho dcéra alebo (nádejná) partnerka. Civic Type R s 310 koňmi v každej farbe kričí, že mu stáť na parkovisku nerobí dobre. Chce jazdiť až do konca nášho sveta, a hlavne rýchlo. Veľké krídlo, výduchy, obrovské brzdy a štvoritá koncovka výfukov. Obe autá na pohľad ani nemôžu byť viac odlišné.
Honda Civic Type R vs. Audi RS3 Zdroj: Ľuboš Mistrík
A podobné je to vnútri. Výrazne športové sedadlá s červenými bezpečnostnými pásmi, azda najkratšie dráhy radenia na trhu, červené budíky. Ale aj nedokonalý a chaotický infotainment, lacnejšie materiály a kozmický vzhľad. Navyše sa mi počas testu z nejakého dôvodu počas dažďa zahmlievalo predné okno napriek zapnutiu príslušného tlačidla a následnému vyskúšaniu všetkých ďalších gombíkov.
Japonec je ako vystrihnutý z komiksu, kým Audi je elegantné a zdržanlivé. Na druhej strane všetky materiály aj dizajn kokpitu pôsobia ďaleko lepším dojmom, aj po štyroch rokoch používania je tu všetko ako nové. Prepínače majú správny odpor, všetko navzájom ladí. A keďže ide o auto vychádzajúce z rodinného, je tu dostatok šikovných odkladacích priestorov. Len sedadlá by si zaslúžil tento kus lepšie, i keď za príplatok boli škrupiny.
Na dovolenku s oboma
Do oboch áut sa pohodlne vojdú dvaja dospelí a dve deti, v prípade kratšej potreby aj štyria dospelí. Kvôli pohonu všetkých štyroch kolies je kufor Audi menší, no má šikovný tvar a niekoľko tašiek štandardných veľkostí sa vojde bez problémov. Ak už vymýšľate s kočíkom a inými nepravidelnými tvarmi, môže to byť trochu problém. Civic má jeden z najväčších kufrov na trhu, okolo 500 litrov. Ale platí podobné ako v interiéri, Nemec je kvalitatívne na tom lepšie.
Honda Civic Type R vs. Audi RS3 Zdroj: Ľuboš Mistrík
Dva odlišné svety
Len máločo tak definuje zážitky spoza volantov týchto dvoch áut ako je ich vzhľad. Papierovo výrazne silnejšie RS3 (340 koní a pohon všetkých kolies) je v priamke o niečo rýchlejšie a najmä použitie launch control z miesta je vďaka priľnavosti oboch náprav veľký zážitok. Ale Type R ho veľmi úspešne dobieha v zákrutách a pokiaľ rovinka nie je príliš dlhá, stíha mu viac-menej úspešne.
Na vodičovom sedadle to ale v oboch autách vyzerá úplne inak. Kým v Japoncovi sa človek aj kvôli obopínajúcim bokom športových škrupín spotí, v Audi vystúpi zrelaxovaný akoby práve precestoval autobahn. Civic si vyžaduje sústredenosť, inak jeho ostré riadenie skočí do každej koľaje, na brzdy treba poriadne dupnúť a radiť treba vysoko až v červených otáčkach. Nie je tu záťah od nuly a hukot výfuku sprevádza každé pridanie plynu.
Honda Civic Type R vs. Audi RS3 Zdroj: Ľuboš Mistrík
Audi je oproti tomu aj pri športovej jazde ďaleko civilnejšie. Volant sa hýbe ľahko a v ostrých vracákoch ho treba prechytávať, pohon všetkých kolies nevyžaduje takú sebakontrolu pravej nohy. I keď na mokrom priesmyku Civic svojimi schopnosťami prekvapil. Zadok zo zákruty vybočí prekvapivo skôr Japoncovi než Nemcovi, i keď jeden má vpredu širšie pneumatiky a druhý celú nápravu. Päť valcov je utlmených až príliš, už v sérii mohli do sveta viac kričať svoj pôvod.
Verdikt
Sú to dve odlišné autá podobnej koncepcie, ktoré majú na automobilových portáloch podobnú cenovku. Lenže kým jeden stroj je mimoriadne rýchly, kvalitne spracovaný, tichý a celoročne hravo využiteľný, ten druhý je ostrý, hlučný, presný a každá jazda v ňom bude zážitok ako po prvý raz. Asi nie je ťažké uhádnuť, ktoré je tu a teraz lepšie a ktoré by som vzal na cestu domov.
Plusy | Mínusy | |
Honda Civic Type R | hravé jazdné vlastnosti | funkcionalita navigácie |
neskutočný grip | horlivé bezpečnostné systémy | |
ostré brzdy | ||
predné sedadlá | ||
dostatok vnútorného priestoru | ||
Audi RS3 8P | spracovanie interiéru | menej vtiahne do deja |
záťah päťvalca | poslabší zvuk | |
všestranný pohon 4x4 |
Interiér Audi RS3 Zdroj: Audi
Technické údaje | ||
Honda Civic Type R | Audi RS3 8P | |
Motor | 2,0 benzín | 2,5 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 228 (310) pri 6500 | 250 (340) pri 6500 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 400 pri 1750 | 450 pri 1600-5300 |
Pohon | predných kolies | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 5,7 | 4,6 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 9,4/6,1/7,3 | 13,1/6,8/9,1 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | 9,76 | 11,06 |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 498 | 303 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1397 | 1650 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4390/2055/1466 | 4303/1793/1402 |
Cena (eur s DPH) | základ Type R 32 390; tento kus 34 890 | ceny jazdených ročníkov 2012 cca od 30 000 po 45 000 |