Aktualizované 29.2.2012 o 23:13 v celom rozsahu
Francúzsky výrobca automobilov PSA Peugeot Citroën sa dohodol na vytvorení strategickej aliancie s americkým konkurentom General Motors. Oznámili to dnes firmy. GM podľa dohody získa v PSA sedempercentný podiel. Stane sa tak druhým najväčším akcionárom francúzskej automobilky po rodine Peugeotovcov. PSA v rámci dohody navýši kapitál o približne miliardu eur.
Aliancia bude podľa GM založená na dvoch základných pilieroch. Prvým bude zdieľanie automobilových platforiem a súčiastok a druhým vytvorenie spoločného podniku pre nákup surovín, súčiastok a ďalšieho tovaru. Obe firmy budú naďalej predávať svoje automobily samostatne a vzájomne si konkurovať.
Chcú ušetriť miliardy eur
„Toto partnerstvo prináša obom podnikom obrovskú príležitosť,“ uviedol generálny riaditeľ GM Dan Akerson. „Je to nesmierne vzrušujúci okamih pre obe skupiny. Toto partnerstvo má veľký rozvojový potenciál,“ dodal šéf PSA Philippe Varin. Automobilky predpokladajú, že aliancia prinesie do piatich rokov ročnú úsporu okolo dvoch miliárd dolárov. Objem spoločných nákupov surovín, súčiastok a služieb odhadujú na zhruba 125 miliárd dolárov (zhruba 168 miliárd eur) ročne. Prvé vozidlá založené na spoločnej platforme by sa mali na trhu objaviť do roku 2016.
Základom spolupráce by mali byť malé autá, vozidlá nižšej strednej triedy, malé rodinné autá (MPV) a menšie SUV (crossover utility vehicle – CUV). Okrem toho má francúzsko-americká aliancia v pláne vyvíjať spoločnú platformu pre vozidlá, ktoré označuje ako „nízko emisné“. Čo môže na jednej strane značiť elektromobily, teda autá s nulovými emisiami spalín, no na druhej strane aj vozidlá s hybridným pohonom.
Spoja aj logistiku
Francúzsky minister priemyslu Eric Besson upozornil, že aliancia nezahŕňa žiadne výrobné aktivity a že obe automobilky zostanú z prevádzkového hľadiska nezávislé. P. Varin podľa ministra prisľúbil, že aliancia bude priaznivá pre zamestnanosť a pre aktivity PSA vo Francúzsku. „Táto dohoda je dobrou správou pre náš automobilový priemysel aj pre zamestnancov," vyhlásil E. Besson.
Jeho slová potvrdili aj ďalšie informácie od oboch členov novej aliancie, ktorí označili ďalšiu oblasť nevýrobnej spolupráce. Tou by mala byť výrobná i distribučná logistika. V praxi by to značilo, že Gefco, dvorná logistická firma a dcéra PSA, bude riadiť aj prepravné toky v zásobovaní závodov GM v Európe a Rusku. Ešte pred dvoma týždňami PSA naznačovala, že logistickú dcéru Gefco možno predá aby vykryla straty, ktoré vytvorila najmä jej automobilová divízia.
Informácie o rozhovoroch PSA a GM o aliancii sa v médiách objavili minulý týždeň. GM by alianciu mohla využiť na zníženie prevádzkových nákladov stratovej európskej divízie Opel. PSA by vďaka nej mohla získať prístup na nové trhy v čase, keď je dopyt po automobiloch v Európe pod tlakom v dôsledku dlhovej krízy.
Ťažké časy rozhodnutie automobiliek o spolupráci urýchlili. V brandži sa totiž počítalo, že možná spolupráca GM a PSA bude jednou z hlavných tém medzinárodného autosalónu v Ženeve, ktorý začína na budúci týždeň.
Ilustračné foto na titulke - SITA / AP