Slovenská továreň juhokórejskej automobilky Kia dnes spustila sériovú výrobu malého viacúčelového vozidla Kia Venga. Dôvodom je optimalizácia výroby so sesterskou fabrikou Hyundai na Morave, v rámci ktorej sa produkcia Vengy presunula na Slovensko a do Nošovíc putovala naopak značka Hyundai ix35. Ak by sa výmena neuskutočnila, hrozilo by, že slovenská Kia by mala problémy stíhať plniť požiadavky zákazníkov.

V českom závode Hyundai Motor Manfacturing Czech v Nošovicich sa Kia Venga vyrábala spolu s jej koncernovým súrodencom Hyundai ix20. Logika pôvodného nastavenia výroby bola jasná. Ide o vozidlá vyrábané na takzvanom platformovom princípe, čo znamená, že sa využíva nemálo spoločných konštrukčných prvkov a dielcov. Efektom sú vysoké úspory.

Na rovnakom princípe vyrábala továreň Kia Motors Slovakia pri Žiline dvojicu kompaktných športovo-úžitkových vozidiel Kia Sportage a Hyundai ix35. Oba tandemy boli „druhým“ modelovým radom vo výrobe, prvým bol v Kii model cee´d a v Nošoviciach model i30. Tie, aj keď sú tiež platformovo spriaznené, vyrábala každá z automobiliek „pod vlastnou strechou“.

Výmenu medzi Žilinou a Nošovicami oznámil v rozhovore pre TREND prezident Kia Motors Slovakia Čong Mjong-čchul začiatkom roka. Neboli za tým vnútrofiremné vzťahy, ale pragmatická reakcia na vývoj na trhu. Ten sa v segmentoch malých športovo-úžitkových vozidiel a viacúčelových vozidiel vybral opačnými smermi a obom kórejským značkám hrozili ťažkosti s výrobou. Kia Sportage aj Hyundai ix35 vyrábané na Slovensku sa totiž na trhu stretli s neočakávane dobrým ohlasom a začínalo hroziť, že slovenská Kia ich nebude stíhať vyrábať a dodávať zákazníkom v akceptovateľných lehotách. Na druhej strane zas vývoj na trhoch malých viacúčelových vozidiel zaostáva za očakávaniami.

Aby obe továrne čo najlepšie vyťažili výrobné kapacity a udržali čas odozvy na objednávky v norme, došlo k výmene. V júni prestali pri Žiline vyrábať Hyundai ix35 a časť strojov presunuli do Nošovíc. Opačným smerom sa sťahovala výroba Kie Venga. Keďže ale výroba jedného viacúčelového vozidla ostala v Nošoviciach, musel slovenský závod potrebné technológie dokúpiť. Celkovo investovala Kia do projektu výroby Vengy vyše 40 miliónov eur. Okrem doplnenia liniek o nové zariadenia musela aj preškoliť ľudí. Po aute nižšej strednej triedy – cee´de – a podobne veľkom športovo-úžitkovom Sportage tak bude vyrábať auto celkom inej veľkosti. „Výrobou praktického rodinného vozidla sa náš produktový rad rozšíril o ďalší segment,“ komentuje šéf továrne Čong Mjong-čchul.

Žilinský závod bude Vengu produkovať v štyroch úrovniach výroby pre celý európsky trh. Tie sa kombinujú s kvartetom motorov, do auta sa montujú 1,4 a 1,6-litrové benzínové aj naftové motory, ktoré slovenská Kia vyrába vo vlastnej motorárni. Ako jediná automobilka totiž na Slovensku vyrába aj pohonné jednotky. Okrem toho sa kombinácie vyrábaných áut Kia Venga násobia desiatimi farebnými odtieňmi. Dva z nich, modrý a karamelový, sa v lakovni žilinskej fabriky začali používať po prvý raz.

Kompaktný rodinný automobil Kia Venga získal niekoľko ocenení za dizajn. Okrem globálnej ceny iF product design award vyhral aj ďalšiu medzinárodnú cenu za produktový dizajn red dot v segmente B, teda malých áut.

Foto - SITA / Lukáš Macek