Mazda MX-5 patrí, podľa mnohých medzi tie pravé šoférske autá, v ktorých si je možné užiť každý kilometer správne pokrútenej cesty. Nie nadarmo. Ľahký roadster má ťažšie idúcu spojku, krátku prevodovku a správne nastavený posilňovač riadenia.
Takisto mnohí sa ale sťažujú na nedostatočný výkon motorov, ktoré Mazda montuje. Atmosférické jednotky s objemami 1,8 litra a 2,0 litra ponúkajú 94 kW (125 k), respektíve 125 kW (170 k). Na zadné kolesá auta s hmotnosťou len tesne viac ako tona to nie je málo.
Britská firma BBR našla liek na čiastočný neduh. Ponúka rovno dve úrovne zvýšenia výkonu pomocou prepĺňania kompresorom. Obe vznikli pod dohľadom špecialistu na motory, Cosworthu, ktorý ma na svedomí aj niekoľko agregátov poháňajúcich Formule 1 v minulosti.
Prvý stupeň zvýšenia výkonu charakterizuje použitie kompresoru Eaton M62, väčšieho medzichladiča stlačeného vzduchu a vstrekovačov s väčšou kapacitou. Okrem nich pribudlo aj nové nasávanie, lepšie prívodné hadice a preprogramovanie riadiacej jednotky.
Pri využití všetkých častí motor 1,8 dosahuje 162 kW (220 k) a 238 Nm. Výkon dvojlitra sa zvýšil podľa konkrétnej verzie, pred faceliftom dosahuje 175 kW (238 k) a po facelifte dokonca až 180 kW (245 k). Krútiaci moment majú oba dvojlitre zhodných 257 Nm.
Druhý stupeň pridáva nové výfukové potrubie, priepustnejší vzduchový filter a znova upravenú riadiacu jednotku. V preklade do reči čísel to znamená hodnoty 172 kW (231 k) a 257 Nm pre 1,8 litrový štvorvalec.
Dvojlitre s druhým stupňom dosiahnu 188 kW (255 k) pre pôvodný model a 192 kW (260 k) pre model po facelifte. Krútiaci moment je znova zhodných 282 Nm. Z malého roadsteru sa vďaka jačavému zvuku kompresora stala malá šelma. Prvý stupeň vytiahne z vrecka zákazníka 4295 britských libier (5292 eur) a druhý 5455 libier (6722 eur).
Foto – BBR