„Pomôžeme tejto firme riešiť problémy, ktorým čelí najmä pri obnovovaní dôvery spotrebiteľov v efektivitu využitia paliva,“ uviedol šéf Nissanu Carlos Ghosn na spoločnej tlačovej konferencii automobiliek. Dohodnutá transakcia bude podľa neho prínosná pre obe strany. Dohodu ešte musia schváliť akcionári Mitsubishi a regulátori. V prípade ich súhlasu sa dokončenie transakcie očakáva v priebehu tohto roka.
„Je to prelomová transakcia,“ vyhlásil C. Ghosn. Nissan podľa neho bude ťažiť okrem iného zo silnej pozície Mitsubishi v juhovýchodnej Ázii. C. Ghosn stál v minulosti tiež pri zrode aliancie Nissanu s francúzskou automobilkou Renault, ktorá začala fungovať v roku 1999, upozornila agentúra AP.
Spoločnosť Renault, na čele ktorej stojí tiež C. Ghosn, v súčasnosti vlastní v Nissane podiel 43,4 percenta. Súhrnný odbyt automobiliek Renault, Nissan a Mitsubishi by podľa agentúry Reuters dosahoval približne 9,3 milióna vozidiel ročne.
Skupina by sa tak v objeme predaja blížila trom najväčším svetovým automobilkám Toyota Motor, Volkswagen a General Motors, ktorých ročný odbyt sa pohybuje v blízkosti desiatich miliónov vozidiel. Mitsubishi, ktorá v uplynulom finančnom roku vyrobila vyše 1,2 milióna vozidiel, je šiestou najväčšou automobilkou v Japonsku.
Mitsubishi v apríli priznala, že jej zamestnanci pri niektorých modeloch miniautomobilov manipulovali s testami spotreby pohonných hmôt a nadhodnocovali efektivitu využitia paliva. Metódy testovania spotreby odporujúce japonským predpisom vraj firma používala od roku 1991. Akcie Mitsubishi od vypuknutia škandálu stratili takmer polovicu hodnoty, dnes však ich cena na tokijskej burze stúpla o 16 percent.
Mitsubishi zatiaľ potvrdila manipulácii u štyroch modelov miniautomobilov s obsahom motora do 660 kubických centimetrov, ktoré sa predávajú len v Japonsku. Dva z týchto modelov vyrába Mitsubishi práve pre Nissan, ktorý nezrovnalosti v údajoch o spotrebe odhalil.
V stredu Mitsubishi pripustila, že škandál by sa mohol týkať všetkých jej vozidiel predávaných v Japonsku. Firma záležitosť ďalej vyšetruje a už koncom apríla sa rozhodla vytvoriť vyšetrovaciu komisiu, ktorá má do troch mesiacov predložiť správu.
Spoločnosť Nissan dnes zverejnila hospodárske výsledky za uplynulý finančný rok. Jej čistý zisk stúpol o 14,5 percenta na takmer 524 miliárd jenov (4,2 mld. Eur), pretože rast dopytu v Severnej Amerike a Číne kompenzoval útlm na rozvíjajúcich sa trhoch a nepriaznivý vývoj menových kurzov.
Škandál v Mitsubishi prišiel v čase, keď je automobilový priemysel pod drobnohľadom úradov pre podobnú aféru nemeckej automobilky Volkswagen. Tá vlani priznala, že do vozidiel s naftovými motormi inštalovala softvér umožňujúci pri testovaní emisií skrývať vysoko nadlimitné hodnoty oxidov dusíka. Po celom svete sa táto aféra týka približne 11 miliónov naftových áut, vrátane asi 1,2 milióna vozidiel českej automobilky Škoda Auto.
Veľké fúzie
Spájanie automobiliek nie je žiadnou novinkou. Rovnako ako ich kupovanie. Veď len Volkswagen pod svoje krídla umiestnil okrem Škody, Seatu a Audi aj Bentley a Lamborghini, plus má balík aj v Porsche.
Okrem majetkových prepojení v automobilovom priemysle často dochádza k spolupráci medzi zdanlivo konkurenčnými hráčmi. Spomenuté Mitsubishi napríklad brandovalo svoje ASX logami áut koncernu Peugeot-Citroën ako 4007 a C-Aircross.
Zaujímavé prevzatie sa uskutočnilo aj pár rokov dozadu, keď nemecký Daimler pustil k vode americký Chrysler. Gigant následne odkúpil a nakoniec zachránil taliansky Fiat.
Šťastie na investora zatiaľ nemal švédsky Saab. Prešiel veľa rukami, ale nikto sa zatiaľ, po jeho vykopnutí z koncernu GM nezhostil úlohy záchrany naozaj dôkladne.