Malý Nissan Juke padol na úrodnú pôdu európskych automobilových trhov. Za prvý rok čo zbiera trhové preferencie, sa predalo viac 100 tis. kusov týchto pozoruhodných crossoverov. Pritom japonská automobilka kuje železo zahorúca, nech dopyt ďalej graduje. Neštíti sa pritom ani bláznivého nápadu.

Do tejto kategórie by sa dal zaradiť projekt Juke-R. S odvážnou myšlienkou vyrukovalo britské Nissan Technology Centre for Europe (NTC-E) a k jej realizácii prizvalo ladičskú spoločnosť Ray Mallock Limited. Tá má totiž bohaté skúsenosti s úpravami cestovných automobilov na pretekárske špeciály. To, čo spoločne páchajú, je rovnaká krvná skupina.  

Podstatou projektu je šľachtenie nového predátora štepením pohonu vlajkového superšportu Nissan GT-R do technickej základne charakterom neporovnateľného Nissana Juke. Operácia už prebieha a v jej rámci drobec podstupuje proces transplantácie. Jej ťažiskový bod tvorí prenos dvakrát prepĺňaného motora 3,8 V6, ktorý je nastavený na maximálny výkon 390 kW (530 k), od pôvodného hostiteľa do motorového priestoru Juke. Paralelne prebieha transformácia Juke tak, aby mohol absorbovať nielen motor, ale aj celý systém pohonu štyroch kolies z GT-R. Do tohto rámca zapadá dvojspojková prevodovka umiestnená systémom transaxle pri zadnej náprave aj dva protibežné kĺbové kardanové hriadele. Po absolvovaní celého procesu to už bude Nissan Juke-R, ktorý dokáže akcelerovať z pokoja na rýchlosť 100 km/h za rovné 4 sekundy. Tento údaj však ešte čaká na oficiálne potvrdenie.

Navonok sa oproti konfekcii líši ultimatívnym obutím, ktoré prekrývajú do strán vytiahnuté blatníky spojené rozšírenými prahmi. Ďalej predným nárazníkom s bohato dimenzovanými otvormi náporového chladenia, dvoma strešnými prítlačnými krídlami, ako aj zadným difúzorom so zakomponovanými výfukovými hrdlami. V interiéri si ostrý Juke-R zachováva typickú stredovú konzolu v tvare motocyklovej nádrže, no prístrojové vybavenie (vrátane sedempalcového displeja) už pochádza z Nissana GT-R. K tomu dvojica predných pretekárskych sedačiek a ochranná klietka v súlade s predpismi FIA. Takto vybavený Nissan Juke-R bude môcť vyraziť na pretekársky okruh, ale homologizácia mu dá oprávnenie aj na jazdu v bežnej cestnej premávke.

Či sa z Nissana Juke-R stane aspoň maslosériovo vyrábaný model, to je zatiaľ vo hviezdach. Vyrábajú sa totiž dva prototypy – jeden z ľavostranným, druhý s pravostranným riadením. Budú mať za úlohu vyprovokovať odozvu trhov a marketingovo podporiť záujem o štandardný crossover.

Foto – Nissan