Medzi najčastejšie príčiny smrteľných nehôd na Slovensku patrí podľa polície porušenie povinností vodiča, konkrétne nevenovanie sa šoférovaniu. Vlani polícia pokutovala vodičov hlavne za hranie sa s telefónom. „Nejde pritom len o telefonovanie, ale najmä o písanie SMS,“ povedal minister vnútra Robert Kaliňák.
Takýchto nehôd za desať mesiacov minulého roka bolo takmer 4 900 a zomrelo pri nich 55 osôb, potvrdila pre TREND.sk hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Denisa Baloghová. „Zvlášť nie je možné presne špecifikovať, koľko bolo nehôd len za telefonovanie. Čo sa týka počtu priestupkov, keď vodiči telefonovali počas jazdy, za deväť mesiacov evidujeme takmer 13 500 prípadov,“ dodáva hovorkyňa.
Telefonovanie za volantom je na Slovensku vážny problém. Ministerstvo vnútra rozmýšľa nad tým, že by mohlo zmeniť priestupkový zákon a zaradiť hranie sa so smartfónom počas jazdy medzi závažnejšie priestupky. Kým pokuty za zabudnutie platných dokladov či zapnutie svetiel by mohli ísť dole, pokuty za telefonovanie by mohli byť ešte prísnejšie.
Viac než polovicu nehôd spôsobili mobily
Problém s nepozornosťou nie je len slovenský, ale celosvetový. Najnovšia štúdia nemeckého Technického centra Allianz (AZT) potvrdila, že venovanie sa mobilu počas jazdy je dokonca nebezpečnejšie ako jazda pod vplyvom alkoholu. Vyplynulo z nej, že až 60 percent vodičov, ktorí v posledných troch rokoch zavinili nehodu, používalo pred nehodou mobilný telefón bez handsfree.
V prípade vodičov bez nehody bolo používanie mobilu len 37 percent. „Tento výsledok nás neprekvapil. Čím sú technológie rôznorodejšie a ich ovládanie komplexnejšie, tým vyššia je miera nepozornosti,“ povedal Mathias Scheuberz z Allianzu.
Marek Modranský z Inštitútu verejnej dopravy tvrdí, že len napísanie krátkeho slova na mobile trvá do piatich sekúnd. Pri priemernej rýchlosti auta 80 až 85 kilometrov za hodinu za ten čas auto prejde vzdialenosť väčšiu než futbalové ihrisko. „Používanie telefónu za volantom odbúrava sústredenie sa na vedenie vozidla rovnako ako jazda s jedným promile alkoholu,“ dodal M. Modranský.
Štúdia sa pozrela na smrteľné nehody na nemeckých cestách, na ktorých zahynulo 3 500 ľudí. Z toho 256 z nich bolo pod vplyvom alkoholu. Vplyvom nedostatočnej pozornosti však zomrelo až 350 účastníkov nehôd.
Štatistiky tak hovoria, že každá desiata tragická nehoda na cestách je spôsobená vyrušovaním mobilom alebo zabudovanými systémami v aute (rádio, navigácia). K tomu, že v aute telefonujú počas jazdy, sa priznalo 46 percent vodičov zo štúdie a až 74 percent z nich sa priznalo, že v aute počas jazdenia klepú na klávesnicu navigácie alebo si ladia rádio.
Pred dvoma rokmi spustil kampaň proti tomuto zlozvyku americký mobilný operátor AT&T, ktorý v sérií niekoľkých drsných spotov varoval pred používaním mobilov za volantom. Kampaň mala trefný názov: „Môže to počkať“.
Nebezpečné handsfree
Smartfóny a multimédiá v autách sú rušivé, ale nie sú všetko. Je otázne za koľkými nehodami stoja napríklad handsfree súpravy. Austrálska štúdia poukazuje na to, že nejde ani tak o to, čo držíte v ruke, ale o to, že vediete telefonický hovor. Vodič sa, skrátka, sústredí na telefonát a nie na riadenie.
Vedec Shimul Haque z Queenslandskej technickej univerzity to otestoval na špeciálnom dopravnom simulátore. Vodičov vystavil rovnakej situácii: chodcovi pohybujúcemu sa v periférnom videní vodiča, ktorý vstupuje na priechod pre chodcov.
Reakčná doba vodičov s mobilom pri uchu bola o 40 percent pomalšia ako u vodičov, ktorí netelefonovali. Prekvapením však bolo, že rovnako oneskorené reakcie boli zistené aj u vodičov telefonujúcich cez handsfree. Pri rýchlosti 40 kilometrov za hodinu by tak telefonujúci vodiči na chodcov zareagovali až po prejdení vzdialenosti 11 metrov.
Navyše, spomalený reakčný čas spôsobil, že vodiči dupli na brzdu prudšie, čím mohli ohroziť aj vodičov v autách za nimi. S. Haque tvrdí, že držanie mobilu v ruke nie je primárny problém, ale samotné telefonovanie, ktoré zaťažuje mozog, ktorý tak nemusí vnímať premávku a reaguje neskoro a automaticky.
Režim pre vodičov na mobile
V Británii už vláda začala komunikovať s operátormi a výrobcami mobilných telefónov, aby problém začali riešiť. Britské ministerstvo dopravy chce dať do smartfónov nainštalovať softvér, ktorý by sa mohol prepnúť do „bezpečnostného režimu riadenia“. Niečo podobné mobilné telefóny už majú - ide o režim v lietadle. Ten by dokázal odbúrať rušivé vplyvy mobilného telefónu a aplikácií počas cesty.
To, ako to bude fungovať, nie je zatiaľ jasné. Jedným z riešení môže byť sledovanie cez GPS a v prípade, keď autom dosiahnete určitú rýchlosť (hovorí sa o 30 kilometroch za hodinu), telefón sa automaticky prepne do režimu riadenia.
Druhým riešením je nový režim riadenia, ktorý budú vodiči povinní zapnúť pred jazdou. Povolený bude len tiesňový hovor, prípadne hovory od vybraných osôb. Ministerstvo tak v tomto prípade chce presadiť v mobiloch softvér, ktorý by automaticky blokoval signál mobilného telefónu v pohybujúcom sa aute.
Tento rok navyše Briti zdvojnásobia výšku pokuty na 200 libier a opakovanie takéhoto priestupku bude stáť vodiča až do tisíc libier a povinné školenie. Vo Veľkej Británii až tretina vodičov používa smartfón počas vedenia a len za posledný rok kvôli tomu pred súdom skončilo s obvinením 17 500 ľudí.