Slovenskému závodu juhokórejskej automobilky Kia sa zatiaľ darí plniť tohtoročné výrobné plány. Za prvých šesť mesiacov roka fabrika Kia Motors Slovakia neďaleko Žiliny vyprodukovala viac než 134-tisíc vozidiel. V porovnaní s prvým polrokom 2010 to predstavuje nárast o 26 percent.

Jednoznačným ťahúňom boli v prvom polroku kompaktné športovo-úžitkové vozidlá (SUV) Kia Sportage a Hyundai ix35, ktoré sa pri Žiline vyrábajú pre sesterskú automobilku. Najviac áut zo slovenskej Kie, 21 percent, smerovalo na ruský trh. S desaťpercentným podielom je tradične silná Británia a s ôsmimi percentami Nemecko.

Od štartu výroby koncom roka 2006 vyrobila slovenská Kia už vyše 870-tisíc vozidiel. Vzhľadom na nastavené tempo by sa ponúkal výhľad, podľa ktorého by mohla fabrika do konca roka vyrobiť miliónte auto. Podľa všetkého sa ale naplní miernejší oficiálny odhad a miliónte vozidlo sa stane v Kia Motors Slovakia skutočnosťou až v januári. V druhej časti roka sa totiž zrejme vyrobí o niečo menej áut než v prvom polroku. Aj viceprezident automobilky Sim Kuk-hjon dnes potvrdil, že za celý rok očakáva objem výroby okolo 240-tisíc automobilov.

Ak by fabrika aj prekročila dosiaľ odhadovanú hodnotu, zrejme to nebude oveľa. Dôvodov je niekoľko. Prvý je pomerne dôležitá zmena vo výrobe – model Hyundai ix35 nahradí koncom leta malé MPV Kia Venga, ktorú dosiaľ vyrábal neďaleký český závod Hyundai v Nošovicich. Dôvodom je protismerný vývoj na trhu segmentov malých SUV a MPV. Automobilka predpokladala, že trh malých viacúčelových áut, medzi ktoré patrí aj Kia Venga, bude rásť, no omnoho viac stúpa predaj v segmente kompaktných športovo-úžitkových vozidiel. Tam patria Hyundai ix35 a Kia Sportage, dosiaľ vyrábané v Žiline.

Práve preto sa kórejské automobilové duo rozhodlo pre výmenu a sťahuje Vengu a ix35 pod strechu ich značiek. V Žiline aktuálne finalizujú prípravu výrobných technológií pre Kie Venga, menší terénny Hyundai sa v júni odsťahoval na sever Moravy. Jednak pre samotné zmeny vo výrobe a jednak pre dopyt v segmente MPV tak Kia nebude môcť rátať s takým rastom počtu objednávok ako dosiaľ.

Ďalší dôvod je veľmi pragmatický. Počas druhého polroka budú linky Kie stáť omnoho viac než v prvom. Firma má na prelome júla a augusta v pláne dvojtýždňovú celozávodnú dovolenku a týždňová odstávka sa chystá aj cez vianočné sviatky. Navyše do druhého polroka padá aj niekoľko štátnych sviatkov. „V praxi to značí, že síce udržíme rovnaké tempo výroby ako v prvom polroku, no pracovných dní bude menej,“ komentuje senior manažér komunikácie Dušan Dvořák. 

Fabrika Kie, v ktorej pracuje tritisíc ľudí, pripravuje aj ďalšiu novinku vo výrobe. Čoskoro by mala oficiálne štartovať sériová výroba v druhej motorárni závodu. To firme umožní ešte zvýšiť výrobu motorov, ktoré dodáva aj Hyundaiu do Nošovíc. V prvom polroku ich po 25-percentnom medziročnom raste vyrobila vyše 191-tisíc. Z toho 55 percent smerovalo do továrne na Moravu. V Žiline vyrába Kia benzínové a naftové motory s objemom 1,4 a 1,6 litra a 1,7-litrové diesle. Za vyšším podielom dodávok pre sesterskú fabriku je zrejme fakt, že v Nošoviciach sa dosiaľ vyrábali iba menšie autá. Do SUV z produkcie žilinskej Kia Motors Slovakia sa montujú aj väčšie motory, ktoré kórejská automobilka vyrába v iných závodoch.

Ilustračné foto na titulke - TASR / Pavol Ďurčo