Po problémoch s niektorými naftovými motormi, ktoré sa chovali inak pri teste a inak v bežnom svete prichádza zmena. Worldwide Harmonized Light Vehicle Testing Procedure, čo je celý názov bude v platnosti celosvetovo a nahradí tak NEDC. Má priniesť väčšiu mieru reálneho jazdenia v reálnych podmienkach.
Hlavným znakom nových testov bude dosahovanie vyšších papierových spotrieb. Podľa doterajších testov je nárast 9 až 12 percent. To však znamená aj nárast emisií. Síce to nevyzerá ako problém, avšak automobilky majú stanovené aké majú mať priemerné emisie v celom modelovom rade. To znamená, že napríklad Fiat teraz ako-tak zvláda portfóliový priemer 91,1 gramu CO2 na kilometer, ale po adaptovaní normy WLTP to bude zásadný problém. V prípade, že sú emisie vyššie, dostávajú výrobcovia pokuty.
Ďalším problémom novej normy je, že v niektorých štátoch je zdanenie motorových vozidiel naviazané na tabuľky s intervalmi emisií. Auto, ktoré malo podľa NEDC emisie do 100 gramov môže mať zrazu 115 gramov, čo ho posunie do úplne inej zdaňovacej triedy. Takisto rovnaké auto dodané pred vstúpením normy do platnosti môže byť v lepšej zdaňovacej triede ako úplne rovnaké auto, ale testované podľa WLTP.
Porsche - elektromobily a hybridy znižujú celkové emisie modelového radu Zdroj: jmr
A Porsche bojuje práve s týmto. Nie je však jediné. Aj BMW niektoré verzie radu 7 pozastavuje, rovnako ako Audi SQ5. Obeťou je aj Peugeot 308 GTi. Autá sa postupne vrátia, ale bude to chvíľu trvať. Nová klasifikácia bude spočiatku poriadne zmätočná, dokonca môže vyjsť, že malé trojvalce nie sú až tak eko, ako vyzerajú podľa NEDC. Príkladom môže byť nový Volkswagen Up! GTi. Podľa NEDC má spotrebu 4,8 litra, podľa WLTP je už interval of 5,5 do 5,7, v závislosti od výbavy. Auto, ktoré je lepšie vybavené má, väčšinou, vyššiu hmotnosť a tým aj vyššiu spotrebu.
Kritici WLTP nehovoria však iba zázračnú formulku, vyššia hmotnosť, nižší výkon, vyššia spotreba pre autá vybavené novými prvkami na dosahovanie požadovaných emisií. Hovoria tiež, že v norme je stále málo bežnej premávky. Nie je v nej štandardná premávková dynamika a tiež jej chýbajú, napríklad, kopcovité terény, ktoré nie sú v bežnej premávke ničím neobvyklým.
Reálnym riešením je použitie motorov s ešte nižšími reálnymi emisiami. To je dôvod, prečo, napríklad, nový Mercedes triedy A bude mať filter pevných častíc aj pre benzínový štvorvalec s objemom 1,3 litra. Rovnaký agregát bude pracovať, s rovnakým filtrom, aj v Renaultoch Megane a Scenic.
Peugeot 308 GTI je ďalšou obeťou novej normy Zdroj: jmr