Francúzska automobilka PSA Peugeot Citroën má za sebou ťažký rok. Zaznamenala v ňom najväčšiu čistú stratu v histórii firmy a doplatila tak na svoju prílišnú závislosť od európskeho trhu, ktorý zaznamenal najnižší počet predaných áut od roku 1995. Zatiaľ čo rok 2011 uzavrel podnik so ziskom 588 miliónov eur, minuloročná bilancia vyzerá hrozivo - čistá strata mierne prevyšujúca päť miliárd eur.

V decembri predal PSA podľa údajov Európskeho združenia výrobcov automobilov v krajinách európskej dvadsaťsedmičky o 18,2 percenta menej osobných automobilov ako v predchádzajúcom roku. V období od januára do decembra predstavoval pokles takmer 13 percent, čo znamenalo, že nových vozidiel značky Peugeot a Citroën bolo zaregistrovaných o vyše 212-tisíc menej ako v roku 2011. Celkový úbytok automobilov v únii predstavoval v porovnaní rokov 2011 a 2012 viac ako milión kusov a európsky trh spadol na najnižšiu úroveň za dvanásť rokov.

Na nepriaznivom výsledku druhej najväčšej automobilky v Európe sa však veľkou mierou podieľal odpis tretiny jej majetku na úrovni 4,74 miliardy eur spôsobený práve slabým odbytom na starom kontinente. Tržby celej skupiny medziročne klesli o 5,2 percenta na 55,4 miliardy eur, tržby automobilovej divízie sa oproti celému roku 2011 prepadli až o 10,3 percenta na 38,299 milióna eur a divízia vykázala prevádzkovú stratu 1,5 miliardy eur.

"Výsledky skupiny v roku 2012 odrážajú zhoršenie ovzdušia v automobilovom odvetví v Európe. V tejto súvislosti sme prijali zložité, no nevyhnutné opatrenia na reorganizáciu našej výrobnej základne vo Francúzsku. Výsledky znižovania nákladov a odpisov majetku predčili naše ciele," zhodnotil hospodárenie PSA jeho generálny riaditeľ Philippe Varin. Dodal, že v tomto roku očakáva zotavenie, obnovenie ziskovosti na európskom kontinente a že dobré výsledky začnú prinášať aj investície na rozvíjajúcich sa trhoch.

Rekordná strata PSA nevydesila trh ani analytikov. Cena akcií Peugeotu na parížskej burze dokonca v stredu rástla a dostala sa až na úroveň 6,4 eura za akciu, čo oproti zatváracej hodnote z predchádzajúceho dňa predstavuje nárast o 7,2 percenta. V priebehu minulého roka však akcie PSA stratili až takmer 60 percent svojej hodnoty.

Za momentálnym pokojom sú síce aj plány firmy na ozdravenie, no najmä opakovane vyslovené politické garancie francúzskej vlády, že podnik je potrebné udržať nad vodou. Socialistický kabinet sa na jeseň minulého roka rozhodol po zrazení dlhového ratingu PSA agentúrou Moody's do špekulatívneho pásma na známku Ba3 poskytnúť úverovej divízii automobilky štátne záruky v objeme sedem miliárd eur. Európska komisia ich v pondelok predbežne schválila vo výške 1,2 miliardy eur. Priamu kúpu podielu v automobilke, o ktorej sa špekulovalo, však zatiaľ Francúzsko neplánuje.

Spoločnosť by si okrem zásahu zvonka mohla pomôcť k získaniu finančných prostriedkov aj sama napríklad predaním svojho väčšinového podielu vo firme Faurecia, ktorá vyrába súčiastky a príslušenstvo do motorových vozidiel. Finančný riaditeľ PSA Jean-Baptiste de Chatillon však v stredu vyhlásil, že o takomto kroku firma neuvažuje. Práve odborári z Faurecie zastavili na konci januára súdnym rozhodnutím reštrukturalizačný proces PSA, ktorý má zahŕňať aj zrušenie 11,2-tisíca pracovných miest. Týmto krokom si chceli vynútiť ďalšie rokovania s vedením PSA.

Slabý dopyt po autách skupiny zanechal stopy aj na výrobnom procese v trnavskom závode automobilky. Ten zaznamenal v januári päť nevýrobných dní, rovnaký počet je naplánovaný na február a v marci by mali byť štyri. V minulom roku vyrábali Slováci pre francúzsku skupinu tri modely automobilov. V máji zišiel z liniek posledný kus Peugeotu 207, od marca ho začala nahrádzať nová 208-ka. Od roku 2009 na Slovensku skladajú aj Citroën C3 Picasso.

Zdroj: SITA / AP

Generálny riaditeľ PSA Philippe Varin na tlačovej konferencii po oznámení výsledkov za rok 2012

Foto - SITA / AP