Švédsky výrobca automobilov dosiahol fázu, v ktorej bol považovaný za najbezpečnejšie auto. To ale prinieslo záujem najmä u starších vodičov. A čiastočná zmena takéhoto stavu je možná výrobou športového auta, alebo aspoň športovej verzie, ktorá by prilákala mladšie ročníky.
Volvo 850 bolo predstavené v roku 1992 ako sedan, ktorý nasledovalo kombi. Dizajn s hranatými tvarmi neprekvapil, ale pôsobil jemnejšie ako predchodcovia. Ale reálne výkonná verzia prišla až v roku 1995. Vtedy Volvo predstavilo prvú top verziu.
Prvou lastovičkou bolo Volvo 850 T5-R. Na nej Volvo spolupracovalo s Porsche. Pod prednou kapotou bol prekopaný päťvalcový motor T5. Jeho výkon po úpravách vzrástol o 13 kW (18 k) na 181 kW (243 k) a krútiaci moment na 330 Nm. Aj napriek hranatým tvarom zvládlo auto stovku za 5,8 sekundy.
Práve T5-R bolo prvým autom, ktoré malo sériovo 4 airbagy. Od ostatných, slabších modelov sa zvonka líšilo predným nárazníkom so spojlerom, zadným spojlerom, prahmi a sedemnásťpalcovými päťlúčovými diskami Titan. Vnútro, aj kvôli návrhom Porsche dostalo sedadlá s čiastočným čalúnením alcantarou.
Hneď rok na to prišla verzia 850R. Opäť sa dala objednať ako sedan aj ako kombi. Bolo len vylepšením T5-R. Dizajn exteriéru zmenil hlavne nový zadný spojler sedanu a štandardný zadný spojler na kombi. Motor znova trochu zosilnel, 850R má 184 kW (250 k) a 350 Nm v prípade použitia pevnejšej manuálnej prevodovky.
Zmenili sa aj detaily, podvozok Rka sa stal po zmene tuhší a iný bol aj dizajn zliatinových diskov. Podstatná pri manuálnej prevodovke je montáž samosvorného diferenciálu. Volvo s upraveným kombi žalo úspechy aj v pretekoch BTCC. V tých časoch bola zábava pozerať na ne, pretože mnohokrát boli prichytené kamerami ako idú po dvoch kolesách.
Legendy minulosti každý druhý pondelok v rubrike Auto na ETREND.sk.
Prečítajte si všetky.
Foto – Volvo