Prvú generáciu Toyoty Previa mal na svedomí konštruktér Tokio Fukuichi priamo z Toyoty a David Doyle z Calty, dizajnového štúdia automobilky v USA. Prvý patent bol zaregistrovaný už v roku 1987, ale verejnosti sa Previa ukázala až v januári 1990.
To, že mala iba jedny dvere vzadu nebol výrazný prvok. Tým sa stalo umiestnenie motora. Agregát v strede a pohon zadnej nápravy naznačujú skôr športové vozidlo ako van. Presnejšie bola pohonná jednotka umiestnená pod prednými sedadlami skoro na ležato.
Poloha motora umožňovala lepší prístup k sviečkam, ktoré sú pod sedadlom spolujazdca. Ostatné časti sústavy ako alternátor, čerpadlo pre posilňovač riadenia, kompresor klimatizácie a vrtuľa chladiča boli dostupné cez prednú kapotu.
Previa mala skoro ideálne rozdelenie hmotnosti, čiže poskytovala v zákrutách neutrálne jazdné vlastnosti dlhšie ako ktorýkoľvek konkurent. Ako jediná nevýhoda koncepcie tak bol obmedzený priestor na pohonnú jednotku, čo znemožňovalo montáž väčšieho motora.
Toyota Previa Mk1 - veľa skla spôsobovalo skleníkový efekt
Prvá generácia Previe bola dostupná s pohonom zadnej nápravy, alebo s pohonom všetkých kolies nazvaným All-Trac. V tom čase MPV poháňal štvorvalec s objemom 2,4 litra a výkonom 101 kW (138 k). Spojenie bolo buď s manuálnou päťstupňovou alebo štvorstupňovou automatickou prevodovkou.
Interiér s futuristickým tvarom ponúkal miesto pre sedem alebo osem ľudí. Vo oboch prípadoch bola zadná trojmiestna lavica sklopná. Rozdiel tkvel v strednom rade. Buď tam tiež bola trojmiestna lavica so sklápaním 2:1, alebo samostatné sedadlá. Za príplatok sa dali predné a stredné sedadlá otáčať a bolo možné vytvoriť usporiadanie do pomyselného kruhu.
Veeľkým ťahákom Previe bolo aj presklenie. Výhľad vodiča nemal zbytočné prekážky, čo zlepšovalo bezpečnosť. Ale presklenie tiež spôsobovalo, že v lete sa auto premieňalo na obrovský skleník. Vajíčko sa predávalo od roku 1990 do roku 1997. Potom ho nahradila nová generácia, ktorá bola o niečo konvenčnejšia.
Legendy minulosti každý druhý pondelok v rubrike Auto na ETREND.sk.
Prečítajte si všetky.
Toyota Previa Mk1 - motor v strede a pohon zadnej nápravy
Foto - Toyota