Toyota vyrába Corollu už dlhé roky, je to jedno z najdlhšie vyrábaných áut. Najväčšiu slávu s ale vyslúžil model AE86. Jeho priaznivci lobovali až doteraz, keď sa objavil plnohodnotný nástupca GT86. Nasledujúce Corolly nedosahovali tie kvality, ktoré práve AE86.

AE86 sa predávalo pod označením Toyota Corolla Levin a Toyota Sprinter Trueno. Obe boli súčasťou piatej generácie Corolly, predstavenej v roku 1983. Patrili medzi ľahké kupé. Auto má aj označenie Hachi-Roku, čo je v japončine 86. Najzásadnejšou technickou vlastnosťou auta bol pohon zadnej nápravy, čo už nástupcovia nemali.

Štandardne bolo kupé vybavené päťstupňovou prevodovkou a štvorvalcom. Pracoval s dvoma vačkovými hriadeľmi, čiže DOHC. Objem motora s označením 4A-GE bol 1587 centimetrov kubických. Na objem však dobre vyzeral výkon 96 kW (130 k). Krútiaci moment sa vyšplhal na 150 Nm.

Príplatky v systéme pohonu predstavovali štvorstupňová automatická prevodovka a samosvorný diferenciál LSD. Podvozok pozostával z nezávislého zavesenia predných kolies vpredu a štvorprvkového zavesenia s vinutými pružinami vzadu. Na zastavenie slúžili ventilované kotúčové brzdy.

Základným rozdielom medzi Levinom a Truenom boli predné svetlá. Kým Levin mal fixné, Trueno svietilo vyklápacími. Obe sa však ponúkali s dvoma druhmi karosérie. Základné dvojdverové kupé dopĺňal trojdverový liftback, tiež označovaný ako hatchback.

Auto sa zúčastňovalo rally v skupine A a N. Toto, ani preteky GT ho však nepreslávili. To sa podarilo pouličným pretekárom. Tí využívali naplno potenciál motora, ktorý bol ľahko upraviteľný, aby dosahoval vyšší výkon. Spolu s pohonom zadnej nápravy a nízkou hmotnosťou v rozmedzí 923 a 1100 kilogramov vedelo zaujať mnohých.

Najfrekventovanejšie sa AE86 používala na preteky dole kopcom. Potom však prišlo do popredia driftovanie. Corollu tejto generácie používal aj Dori-Kin (kráľ driftovania) Keiichi Tsuchiya.

Takto auto dosiahlo stále len časť svojej popularity. Najviac sa do povedomia ľudí dostalo anime seriálom Initial D. V ňom auto najskôr vystupuje ako prostriedok na rozvážanie tofu. Neskôr ale mladý Takumi Fujiwara zistí, že otcove AE86 je okrem rozvážky aj slušným pretekárskym náradím. Podľa námetu seriálu bol neskôr natočený aj film.

Legendy minulosti každý druhý pondelok v rubrike Auto na ETREND.sk.
Prečítajte si všetky.

Foto – Toyota