Úplne prvá generácia sa v celej kráse ukázala na autosalóne v Paríži. V tej dobe ponúkala Ibiza veľmi dobrý vnútorný priestor, aj napriek malej dĺžke, iba 3,6 metra. Úspech auta zabezpečila aj spolupráca s dizajnérskym štúdiom Italdesign, karosárňou Karmann a dokonca s Porsche pri vývoji motora.

Trojdverovú karosériu v roku 1986 doplnila päťdverová verzia. Aby Španieli trochu rozprúdili hladinu, tak ešte pridali model SXI, predobraz dnešných modelov Cupra a FR s výkonom 74 kW (100 k). V roku 1991 prišiel facelift retušujúci prednú časť, ale model sa po 1 342 001 kusoch prestal vyrábať v roku 1993.

Seat Ibiza - prvú generáciu vytvorili v Italdesign Zdroj: Seat

Druhá generácia modelu prišla hneď po tej prvej. Oblejšie tvary boli nadčasové a auto ešte aj dnes nevyzerá staro. Táto generácia bola prvým modelom vyrábaným v novej fabrike v meste Martorell. Oblejší a aerodynamickejší tvar prišiel ruka v ruke s rozšírenou ponukou motorov. Pribudli aj legendárne agregáty TDI s 66 kW (90 k) a 81 kW (110 k).

V roku 1996 pridal Seat model Cupra. Názov série vznikol skrátením slov Cup Racing. Vrcholnú verziu poháňal dvojliter s 110 kW (150 k). Predaj podporilo víťazstvo v rally v triede do 2 litrov v roku 1997 a aj v roku 1998. Následne pribudol ešte model Cupra R s 132 kW (180 k). Z druhej generácie sa do roku 2002 vyrobilo 1 522 607 kusov.

Seat Ibiza - druhá generácia po facelifte priniesla aj rýchlejšiu Cupru Zdroj: Seat

Tretia generácia, predstavená v roku 2002, prišla s ešte oblejšími líniami adekvátnymi k ére Waltera da Silvu na šéfdizajnérskom poste. Seat vyzdvihoval pri tejto generácii najmä agilný podvozok a výkony bežných verzií až do 96 kW (130 k).

Nafta tvrdo útočila a športovejší model FR (Formula Racing) sa vyrábal buď ako 1,9 TDI s 96 kW (130 k), alebo ako 1,8T s 110 kW (150 k). To isté bolo aj pod kapotou najšportovejšej verzie Cupra, ale s výkonmi 118 kW (160 k) z nafty a 132 kW (180 k) z benzínu. Do roku 2007 zišlo z výrobných pásov 1 084 989 kusov tretej generácie Ibizy.

Seat Ibiza - tretia generácia sa zaoblila pod vedením Waltera da Silvy Zdroj: Seat

Súčasná, štvrtá generácia, sa na trhu objavuje od roku 2008. Priniesol ostrejšie tvary a nové technológie.   Volkswagen preň povolil aj montáž prevodovky DSG s automatickým radením a dvoma spojkami. Tou disponuje aj verzia Cupra s motorom 1,4 TSI a výkonom 132 kW (180 k). Seat ho inovoval v roku 2012, odkedy majú všetky verzie zmenený dizajn.

Ako pripomienka jubilea príde špeciálna séria s názvom 30th Anniversary Edition. Začne sa predávať už v júni so sivou farbou a čiernymi diskami. Nezabudne sa ani na označenia Ibiza 30 years.

Seat Ibiza - jubilejný model 30th Anniversary Zdroj: Seat

Legendy minulosti každý druhý pondelok v rubrike Auto na TREND.sk.
Prečítajte si všetky.