Je jasné, že Mégane Scénic nie je takou legendou ako Lamborghini Countach alebo Ferrari F40. Stal sa však zakladateľom triedy malých MPV. Tento krok bol nasledovaný každou mainstreamovou automobilkou. Abecedne sa k tejto triede pripojili Chrysler PT Cruiser, Citroen Xsara Picasso, Ford C-Max, Mazda Premacy, Nissan Almera Tino, Opel Zafira, Seat Altea, Toyota Corolla Verso a Volkswagen Touran.
Vymenovanie nasledovníkov pekne ukazuje, že Mégane Scénic bol niečím výnimočným. Na pôdoryse auta nižšej strednej triedy poskytol omnoho väčší priestor. Nie je sa čomu čudovať, keď sa auto stalo predajným trhákom.
Auto bolo predstavené už v roku 1996. Vďaka predostretým inováciám a novým konceptom rok na to získalo titul Auto roka 1997. Medzi obyčajným Mégane a priestrannejšou verziou Scénic bol výškový rozdiel približne dvadsať centimetrov.
Práve výška umožnila vzpriamenejšie sedenie posádky, čo znamenalo, že viac miesta ostávalo na batožinu. Objem kufra zväčšil okrem posunutia zadných sedadiel aj fakt, že hrana okna prešla o kúsok vyššie.
Prvá generácia pred faceliftom označovaná kompletným názvom Mégane Scénic vyjadrovala príbuznosť s pôvodným liftbackom. Vyššia cena za viac priestoru bola stále menej ako za veľké MPV Espace.
Začiatok znamenal použitie motorov od menšieho darcu. Spektrum benzínových štvorvalcov začínalo objemom 1,4 litra (55 kW / 75 k) a končilo dvojlitrom s výkonom 85 kW (115 k). Naftu zastupovali klasické diesle s objemom 1,9 litra. Neprepĺňaný „d“ poskytoval 48 kW (65 k). Prepĺňanie vyhnalo výkon v „dT“ na 70 kW (95 k) a v „dTi“ až na 73 kW (99 k). Tri druhy výbav niesli označenie RN, RT a RXE.
Rok 1999 privial nový vietor do modelového radu. Facelift predviedol hlavne zmenenú prednú časť, ktorá už nebola príbuzná s východiskovým Mégane. A to malo svoj dôvod. Okrem vizáže sa Scénic vyčlenil z rodiny nižšej strednej triedy. Odvtedy figuruje ako samostatný model.
Nové boli aj niektoré detaily. Pribudli odkladacie priestory v prístrojovej doske. Najmä sa však do popredia posunula idea samostatne otvárateľného okna piatych dverí. To bolo vidno takto hlboko v hierarchii tried po prvýkrát.
Nový modelový rok vtedy poskytol aj nové motory s technológiou šestnástich ventilov. Základná motorizácia 1,4 16V už mala výkon 70 kW (95 k) a najvýkonnejší dvojliter poskočil na 102 kW (139 k). Zvýšenie výkonu sa dotklo celej škály motorov. Okrem benzínových zosilneli aj naftové. Nie však v takej miere. Revolúcia však bola spôsobená nasadením motora so vstrekovaním Common-Rail, označovaného dCi. Ten síce dosahoval iba 75 kW (102 k), ale poskytoval neporovnateľne lepšiu kultúru chodu ako dTi.
Okrem vizáže, hierarchie a motorov sa zmenilo aj označovanie výbav. Po novom zmizli neosobné skratky a nahradili ich síce dlhšie, ale krajšie znejúce názvy Authentique, Dynamique, Expression a Privilége.
Facelift ukázal roku 2000 to, čo znova priviedlo verejnosť do úžasu. Crossover medzi SUV a malým MPV dovtedy neexistoval. Renault predstavil Scénic RX4. Zvýšený Scénic s pohonom všetkých kolies bol tým, čím sa teraz snažia byť autá s označením Cross, Scout a výrazným oplastovaním.
Renault na tejto verzii spolupracoval s rakúskymi špecialistami Steyr Daimler Puch, ktorí majú vo sfére pohonu všetkých kolies bohaté skúsenosti. Pripojiteľný pohon štyroch kolies znamenal viaceré problémy. Okrem zakomponovania pohonu samotného sa stratilo miesto pre rezervu pod podlahou.
Po vzore naozajstných off-roadov sa náhradné koleso presťahovalo na zadné dvere. Otváranie hore teda nebolo mysliteľné. Preto sa sklo stále otváralo hore, ale spodná časť bola otvoriteľná iba nabok. Pre RX4 boli použitý iba motor 2,0 16V a naftová 1,9 dCi.
Rok 2003 znamenal pre Scénic novú generáciu.
Legendy minulosti každý druhý pondelok v rubrike Auto na ETREND.sk.
Prečítajte si všetky.
Foto – Renault