Renault vie prekvapiť a prichystať novú triedu, ktorá dovtedy nebola. Teda nebola v takom usporiadaní, ako ju predstaví. Za všetky treba spomenúť Scénic a Avantime. Espace tiež nebol iný. Niektorí síce tvrdia, že prvým MPV bol Vokswagen T2 Kombi, alebo Fiat 600 Multipla.

Pravda je aj na jednej, aj na druhej strane. Predchádzajúce autá môžu byť považované za MPV, ale až Espace dotiahol ideu do podoby, ako ju poznáme dnes. Jediným, kto Renault tesne predbehol bol Dodge Caravan. Ten s podobným usporiadaním prišiel v roku 1983, kým Espace sa zjavil rok na to.

Tesne po uvedení do predaja neboli predaj rúžové. Za prvý mesiac sa predalo len 9, slovom deväť, kusov. Postupne však zákazníci začali prichádzať na čaro tejto kategórie vozidiel. A hlavne prišli na rozdiel medzi dodávkou a MPV.

Prvá generácia zaznamenala v roku 1988 facelift. Podvozok a motory sa nezmenili, menila sa hlavne vizáž. Renault upustil od detailov pochádzajúcich zo spolupráce s Talbotom a Simcou. Najvýraznejším rozdielom je predná časť s novými svetlami.

Espace II prišiel v roku 1991. Aj napriek modernejšiemu, oblejšiemu zovňajšku a vylepšeniam interiéru bol stále základ rovnaký ako dovtedy. Ako promo však fabrika vyrobila v roku 1995 špecialitu s názvom Espace F1. V spolupráci s Matrou tak oslávili desiate výročie pôsobenia v F1.

Karbónový základ držal motor V10 s objemom 3,5 litra a výkonom 588 kW (800 k).Ten bol prevzatý z monopostu Williams-Renault FW15C (1993). Výkony boli jedným slovom šialené. MPV dalo stovku za 2,8 sekundy, dvojstovku za 6,9 a maximálne sa rozbehlo na 312 km/h.

Tretia generácia z roku 1997 nezostala dlho sama. Rok po predstavení sa ponuka rozšírila o predĺženú verziu Grand. Šokom pre všetkých bol bez pochybností futuristický interiér. Digitálne ukazovatele v strede neboli tým najťažším orieškom. Tým bolo ovládanie klimatizácie rozdelené na dve časti, každé pri A stĺpiku.

Štvrtá generácia sa zjavila šesť rokov po tej tretej. Bola prvým Espace, ktorý automobilka vyvinula sama, bez spolupráce s externými firmami. Pri konštrukcii využila aj ľahké materiály, kvôli zníženiu hmotnosti a tým zlepšeniu spotreby. Z hliníku boli napríklad dvere a kapota. Štylistika nadväzovala na modely Vel Satis a Avantime.

Aj napriek relatívne vysokému veku modelu príde nový model, podľa predpokladov, až v roku 2014. Zatiaľ prešiel pre modelový ročník 2013 faceliftom s novou prednou maskou, nadväzujúcou na nové Clio a Zoe.

Legendy minulosti každý druhý pondelok v rubrike Auto na ETREND.sk.
Prečítajte si všetky.

Renault Espace II F1

Foto – Renault