Nový model, Renault 4, čo Francúzi vyslovovali Quatrelle, sa ukázal v roku 1961. Aj keď to bolo až 13 rokov po uvedení konkurenta 2CV, tak stále mieril na jeho klientelu. Veď aj štvorka ponúkala dlhé dráhy pruženia a veľmi mäkké pružiny.

Spočiatku nebolo v základnej výbave ani sklo v poslednom stĺpiku karosérie. To bolo za príplatok. Popri modeli 4 bol predstavený aj model 3. Líšili sa najmä agregátom a trojka sa dostala do nižšej daňovej skupiny ako štvorka. Ale trojka z ponuky zmizla hneď rok po predstavení.

Karoséria s tvarom päťdverového hatchbacku mala skoro dokonale rovnú zadnú časť, čiže výklopné dvere. Všetky verzie kalkulovali s hmotnosťami okolo 600 kilogramov, čomu zodpovedala aj bezpečnostná výbava. Keďže žiadna nebola, nenaháňala kilogramy naviac.

Základná štvorka ponúkala motor s objemom 747 centimetrov kubických a výkon buď 17 kW (22,5 k), alebo 26 kW (32 k). Všetky motory používané v malom Renaulte mali štvorvalec na rozdiel od auta, ktorý bol plánovanou konkurenciou a používal dvojvalec.

Neskôr pribudol aj model 4L, ktorý ponúkal väčší zdvihový objem 845 centimetrov kubických. Ten sa stal najobľúbenejším hneď po svojom predstavení v roku 1963. V momente ako sa upustilo od trojky, tak bol základný motor v štvorke, ale ten tiež postupne ustupoval v prospech 4L.

Renault 4 - ponúkal päticu dverí Zdroj: Renault

Štvorky po celú svoju životnú dobu používali manuálne prevodovky s umiestnením na prístrojovej doske. V praxi to vyzeralo, akoby vodič radil akousi násadou na metlu pichnutou tam, kde v súčasnosti býva rádio. Prevodovky mali buď tri, alebo štyri prevodové stupne a od roku 1962 boli všetky so synchrónmi.

Renault 4 sa celkovo vyrábal v sedemnástich fabrikách a od roku 1961 do roku 1992 sa vyrobilo až 8 miliónov kusov po celom svete. Ako posledný ho v roku 1992 vyrábal podnik v Slovinsku, Industrija Motornih Vozil.

Legendy minulosti každý druhý pondelok v rubrike Auto na TREND.sk.
Prečítajte si všetky.