Porsche 959 vzniklo ako zástupca značky pre súťaženie v rally, skupiny B. Podľa pravidiel FIA však bolo treba vyrobiť minimálne 200 kusov sériovo, aby auto mohlo súťažiť. To bol dôvod vzniku cestnej verzie najrýchlejšieho Porsche svojej doby.

V roku 1986 držalo rýchlostný rekord najrýchlejšieho produkčného auta na svete. S rýchlosťou 317 km/h zosadilo z trónu Ferrari GTO. Kraľovanie však trvalo iba necelý rok, keď bola 959 zosadená Ferrari F40.

Aj napriek strate tohoto titulu bolo Porsche 959 stále jedným z technologicky najpokročilejších vozidiel sveta osemdesiatych rokov. Mnohí ho považujú za predchodcu všetkých moderných športových vozidiel.

Pohon všetkých štyroch kolies bol použitý v superšportovom automobile po prvý krát. Tento systém neskôr prevzal aj modelový rad 911 vo verzii Carrera 4.

Motor auta bol upravený, prevzatý z pretekového špeciálu Porsche 935 Moby Dick. Objem bol 2,85 litra, ale vďaka dvom turbám sa výkon vyšplhal na 331 kW (444 koní). Architektúra motora ostala klasická aj v tomto prípade, 6 valcov malo protibežné usporiadanie typu boxer. Dve turbodúchadlá mali rôzne veľkosti a sekvenčné zapojenie. To znamenalo  lepší ťah motora v celom spektre otáčok. Agregát sa od dobovej 911 odlišoval o pol litra menším obsahom, ale najmä použitím vodného chladenia.

Pohon všetkých kolies zabezpečoval systém PSK – Porsche Steuer Kupplung. V tej dobe dokázal deliť krútivý moment medzi nápravy, podľa podmienok. Pre dnešok to znie normálne, ale v osemdesiatych rokoch to bola zaujímavá novinka. V prípade potreby rýchlej akcelerácie išlo na zadné kolesá až 80 percent krútivého momentu.

Najrýchlejšie Porsche svojej doby vďačilo za dosahované výkony okrem motora aj priaznivej hmotnosti. S pohonom všetkých kolies, pri dĺžke 4,26 metra vážilo 1 450 kilogramov. To bolo dôvodom zrýchlenia z nuly na sto km/h za 3,7 sekundy a na dvesto za 13 sekúnd. Použitie hliníka a kevlaru sa teda oplatilo.

Prototyp 959 pre skupinu B bol verejnosti predstavený už v roku 1983. Cestná verzia nasledovala v roku 1985 ako modelový rok 1986. Počas celej doby produkcie, ktorá skončila v roku 1989 sa vyrobilo 337 kusov. Na prelome rokov 1992 a 1993 však vzniklo z dielov odložených na sklade ešte 8 kusov tohto superauta. Tieto boli predávané za neuveriteľných 747 500 nemeckých mariek, kým pôvodná séria bola lacnejšia. Stála 420 000 nemeckých mariek.

Zaujímavá situácia bola s modelom 959 v USA. Porsche samotné auto neponúkalo, pretože nechcelo podstupovať celý certifikačný proces, ktorý zahŕňal zničenie niekoľkých kusov pri crash testoch. To nechalo priestor individuálnemu dovozu. O ten sa pokúsil aj šéf Microsoftu Bill Gates. Jeho 959 bola celých 13 rokov odložená na colnici v Seattli.

Podobný problém mali aj Paul Allen a zberateľ Porsche Jerry Seinfeld. V roku 1999 však za podpory Gatesa a Allena vstúpil do platnosti zákon, ktorý umožňoval obmedzené použitie auta. Obmedzený maximálny nájazd vozidla bol v prípade zákona ,,Show and display“ iba 2 500 míľ ročne.

Ďalším známym vlastníkom 959 bol v tej dobe tenista Boris Becker, ktorý si auto kúpil ako svoje prvé auto vo veku 19 rokov.  Podľa jeho vlastných slov hneď  na ňom vyskúšal aj najvyššiu možnú rýchlosť.

Legendy minulosti každý druhý pondelok v rubrike Auto na ETREND.sk.
Prečítajte si všetky.

Foto - Porsche