Porsche v poslednej dobe prechádza mnohými triedami. Okrem klasických športových modelov ponúka aj štvordverovú Panameru a SUV Cayenne. Pre mnohých však jediným pravým Porsche ostáva model 911. A s rovnakým myslením sa stretával svojho času aj model 928.
Porsche od svojho založenia vyrábalo iba 6 modelov s motorom vpredu. A práve 928 patrí do tejto sekcie produkčného portfólia počas rokov. Je jediným kupé, ktoré automobilka vyrobila a malo motor V8 pod prednou kapotou.
Konštruktéri v Porsche chceli, aby 928 poháňal motor s veľkým zdvihovým objemom. To bol dôvod, prečo prototypy poháňal agregát 5,0 V8 s výkonom 221 kW (300 k). Ferdinand Piech mal v tom čase víziu spojenia dvoch päťvalcov, čím by vznikla konfigurácia 4,6 V10.
Do úvahy ešte pripadala verzia s objemom 3,3 litra, ktorej výkon bol iba 132 kW (180 k). Nakoniec však prišli všetky strany ku kompromisu vo forme V8 s objemom 4,5 litra a výkonom 176 kW (240 k). Podľa oboch strán bol zlatým stredom medzi výkonmi a spotrebou.
Auto sa v žiare reflektorov ukázalo na autosalóne v Ženeve v roku 1977, ako model 1978. Potenciálni zákazníci kladne hodnotili komfort a výkon, ale predaje boli celkom nízke. Mohla za to cena, ktorá bola oveľa vyššia ako tá, ktorú mala najdrahšia verzia 911. A tiež bol problémom prístup puristických fanúšikov, ktorí za Porsche považovali iba autá so vzduchom chladeným motorom vzadu.
Karosériu navrhol Wolfgang Möbius pod vedením Anatole Lapina. Bola vyrábaná z galvanizovanej ocele, ale dvere, predné blatníky a kapota boli z hliníku, kvôli úspore hmotnosti. Vozidlo s konfiguráciou sedadiel 2+2 disponovalo dostatočným batožinovým priestorom.
V roku 1978 sa 928 umiestnilo prvé v ankete Auto roka, čím deklasovalo BMW rady 7 a Ford Granada. Je tak jediným športovým autom, ktoré kedy anketu vyhralo, aj keď tento rok boli veľmi blízko dvojičky Subaru BRZ a Toyota GT86.
Postupne sa 928 dočkala niekoľkých menších dizajnových zmien, z ktorých najväčšia bola zmena zadnej časti. Počas výroby sa výkon dostal až na hodnotu 258 kW (350 k) z 5,4 V8 pri verzii 928 GTS.
Legendy minulosti každý druhý pondelok v rubrike Auto na ETREND.sk.
Prečítajte si všetky.
Foto – Porsche