Základné verzie s malými benzínovými motormi a atmosférickými naftovými boli síce obľúbené, ale zaujímavejšia alternatíva niesla označenie GTI. Model 309 GTI nasledoval po obrovskom úspechu menšieho hatchbacku 205 GTI.
Menší 205 GTI sa objavil už v marci 1984, ale trojdverový liftback, alebo kupé, ako by to nazvali výrobcovia v súčasnosti, prišiel do ponuky až v roku 1987. To znamená, že prvotné problémy 309 stihli za dva roky konštruktéri vyriešiť a boli pripravení na to najlepšie.
Pod prednou kapotou sa skrýval rovnaký agregát ako v menšom bratovi. Štvorvalec XU s objemom 1905 centimetrov kubických na prednú nápravu posielal 96 kW (130 k). Neskôr ale bolo kvôli 95 oktánovému benzínu nutné znížiť výkon na 90 kW (122 k).
Od bežných verzií GTI odlišoval veľký čierny spojler na tretích dverách, dva páry svetiel v prednom nárazníku a samozrejme disky kolies, ktoré dodala firma Speedline. Aby 309 GTI nemalo problém s výkonom, prešiel úpravou aj podvozok.
Peugeot 309 GTI - jednoduchosť osemdesiatych rokov
Úplný vrchol však predstavovala verzia GTI16, ktorá však vznikla v obmedzenom počte. Pod prednou kapotou bol osadený motor XU9J4, pochádzajúci z 405 Mi-16, či Citroënu BX 16V. Výkon 118 kW (160 k) sa musel vysporiadať iba s hmotnosťou 975 kilogramov.
Legendy minulosti každý druhý pondelok v rubrike Auto na TREND.sk.
Prečítajte si všetky.
Foto - Peugeot