Celý príbeh výkonného modelu začal ešte pod inou značkou. Meno Skyline totiž prvýkrát použila automobilka Prinz, ale projekt potom predala zoskupeniu Nissan-Datsun. Dodatok GT-R znamenal Grand Turismo Racer.

Úplne prvá generácia Skyline GT-R sa objavila v roku 1969. Pod kódovým označením PGC10 ponúkala zo začiatku iba sedan a po dvoch rokoch ako kupé. Poháňal ich motor s objemom dva litre, výkonom 120 kW (163 k) a krútiacim momentom 177 Nm. V domácom Japonsku sa preň zažilo označenie Hakosuka, čo je kombinácia slov krabica a synonyma výslovnosti názvu Skyline (Suka-Sukairain). Z prvej generácie vzniklo v oboch karosárskych verziách 1945 kusov.

Druhá generácia sa objavila v roku 1973. Začala sa predávať tesne po debute na autosalóne v Tokiu v roku 1972, ale nemala veľký úspech. Za rýchlym odchodom modelu v ten istý rok ako sa začal predávať mohla ropná kríza sedemdesiatych rokov. Za necelý rok stihol Nissan vyrobiť iba 197 kusov a na chvíľu si s výkonnými verziami dal pauzu.

O hviezdnu kariéru modelu sa však postarali generácie po roku 1989. Vtedy sa svetu ukázala verzia R32. Pohon všetkých kolies, dvojité prepĺňanie a radový šesťvalec s objemom 2,6 litra boli základnými charakteristikami auta. Výkon 206 kW (280 k) a krútiaci moment 361 Nm stačili na karosériu vážiacu 1430 kilogramov. Úspech prezentovali aj čísla, do roku 1994 sa podarilo predať   43 934 kusov R32.

Nissan Skyline GT-R R32 01

Štvrtá generácia, s číslom R33 bola po mechanickej stránke takmer totožná s R32. Pre rok 1995 sa teda nezmenili turbá a ani prevodovka. Jedine synchróny v prevodovke boli pevnejšie. Podstatnou úpravou bola výmena olejového čerpadla za výkonnejšie, pretože to pôvodné pri úpravách niekedy nestíhalo. Hneď pri uvedení bola k dispozícii verzia GT-R, ako základ a V-Spec (Victory SPECification). Kým základ mal 1540 kilogramov, V-Spec pridal ešte ďalších 10. Ale práve víťazná špecifikácia ponúkla nový podvozok so systémom pohonu všetkých kolies ATTESA E-TS Pro s aktívny samosvorným diferenciálom. A taktiež využívala služby ABS pôsobiaceho samostatne na každé koleso. Do roku 1998 zišlo z výrobných liniek 16 422 kusov GT-R R33.

Nissan Skyline GT-R R33 01

Určite najväčšiu popularitu v krajinách mimo domoviny mala generácia označovaná ako R34 z roku 1999. Môže za to druhá časť filmu Rýchlo a zbesile, kde práve Skyline GT-R R34 hral hlavnú úlohu, respektíve ho využíval hlavný hrdina. V japonskej prefektúre Saitama dokonca polícia využíva jeden kus ako služobné auto.

Ako najzaujímavejší pokrok by sa dala hodnotiť implementácia 5,8-palcového displeja na vrchu stredovej konzoly. Ten poskytoval informácie o prebiehajúcich javoch a hodnotách v aute. Okrem tlaku turba do 1,2 bar ponúkal aj teplotu vody, teplotu oleja a mnoho ďalších. Tradičná verzia V-Spec zase pridala hodnoty teplôt nasávaného vzduchu a výfukových plynov. Za príplatok bolo možné auto vybaviť opciou Nismo Multi-function Displays so stopkami času na kolo, meraním preťaženia a stupnicou na meranie tlaku turba do 2,0 bar.

Nissan Skyline GT-R R34 02

Ako aj pri R33, R34 V-Spec ťažila z aktívneho diferenciálu podvozku ATTESA E-TS Pro na zadnej náprave. Ani obyčajné verzie neprišli skrátka, tie nemali verziu Pro, ale mali mechanický samosvor. Do konca výroby vzniklo ešte niekoľko verzií auta. Najzaujímavejšia však bola tá s pridaným slovom Nür. Vznikla vo februári 2002 ako finále   modelu a značí odkaz na okruh Nürburgring. Okrem vizuálnych detailov ako iné prešívanie, či tachometer do 300 km/h sa zmenil motor. Stále mal síce na papieri rovnaký výkon 206 kW (280 k), kvôli japonským predpisom, ale reálne to bolo až 246 kW (330 k). Agregát R26DETT si zobral základ v pretekovej alternatíve skupiny N1. Zväčšené turbá s oceľovými lopatkami síce zväčšovali turbodieru pri akcelerácii, ale tiež poskytovali možnosť zvýšiť výkon na 340 kW (450 k) bez potreby výrazných zmien v motore.

Z mena nasledovníka sa v roku 2007 vytratilo slovo Skyline, čiže je známy len ako GT-R, ale to už je iná legenda.

Legendy minulosti každý druhý pondelok v rubrike Auto na TREND.sk.
Prečítajte si všetky.

Foto - Nissan & Youtube