Koho aspoň trochu zaujíma rally, ten vie, ako Delta Integrale vyzerá. Delta je päťdverový hatchback, ktoý navrhol Giorgetto Giugiaro. Svetlo sveta uzrela v roku 1979. Medzičasom sa vo Švédsku predávala aj ako Saab 600. Auto získalo v roku 1980 titul Auto roka.

Lancia až do príchodu Audi Quattro úspešne súťažila v rally modelmi Stratos a 037. Lancia 037 s pohonom zadnej nápravy však už nedokázala konkurovať štvorkolkám z Ingolstattu. Preto bola Delta ideálnym základom na stvorenie rally špeciálu.

Predpokladom bola implementácia pohonu všetkých štyroch kolies. Okrem závodného špeciálu vtedy pravidlá vyžadovali, aby takéto usporiadanie mala aj sériová verzia. Preto vznikla v roku 1986 verzia HF 4WD, ktorá bola základom pre súťaženie. Sériovú verziu poháňal motor 1,6 Turbo.

Postupom času evolúcia dospela k modelu HF Integrale 8v, ako vylepšenej verzii pôvodného HF 4WD. Výrazná zmena bola v motore 2,0. Použitím nových vnútorností , osemventilovej techniky a turbodúchadla Garret T3, mala prvá Integrale výkon 136 kW. Auto dokázalo vyraziť z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy.

Zdroj: 1

Ďalší stupeň vývoja predstavovala Integrale 16v. Ako názov napovedá, novovyvinutý štvovalcový dvojliter mal 16 ventilov. Výkon sa dostal na hranicu 200 koní a zrýchlenie na 100 trvalo už iba 5 sekúnd. To bola v roku 1989 na päťdverový hatchback vynikajúca hodnota.

Prvá Evoluzione sa objavila v roku 1991. Od 16v sa odlišovala širším rozchodom kolies. Tie si vyžiadali použitie charakteristických rozšírených blatníkov, ktoré už boli lisované na jeden krát. Zvonka bola rozoznateľná aj vďaka novým mriežkam, strešnému spojleru a rally kolesám s piatimi skrutkami od výrobcu Speedline. Vzadu bola už iba jedna koncovka výfuku.

Zdroj: 2

Motor Evoluzione I mal zvýšený výkon o 10 kW na 157 kW. Výkony sa príliš nezmenili a prenášali sa na všetky štyri kolesá v pomere 47 percent dopredu a 53 dozadu. Všetky úpravy zabezpečili, že auto dosahovalo na rýchlostných skúškach o 5-7 percent vyššie rýchlosti ako 16v.

Vnútri prvého Evoluzione bola šedá alcantara ako základná výbava, ktorá pokrývala Recaro sedadlá. Volant niesol značku Momo. Kožené čalúnenie a klimatizácia sa dali doobjednať ako príplatková výbava.

V Júni 1993 prišla na trh Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II. Nový motor s šesťnásťventilovou konštrukciou a objemom dva litre dosahoval 158 kW. To opoti Evo I nebol zázračný skok, avšak v Evo II už bol trojcestný katalyzátor s Lambda sondou. Krútivý moment dosahoval 314 Nm.

Zdroj: 3

Vonkajšok sa zmenil len veľmi decentne. Disky s priemerom 16 palcov mali optimalizovaný tvar pre chladenie bŕzd. Hlava valcov dostala červenú farbu. Vnútri ostali sedadlá Recaro, avšak už boli pokryté béžovou alcantarou s diagonálnym prešívaním.

V rally boli hlavným rivalom Delty Toyoty Celica. Aj napriek tomu Delta kraľovala rally v rokoch 1987-1992. Lancia získala šesť pohárov konštruktérov za sebou.  Naviac vyhrali aj štyri tituly najlepších jazdcov, ktoré  dosiahli v rokoch 1987 a 1991 fín Juha Kankunnen a v rokoch 1988 a 1989 kraľoval rally Miki Biasion. Potom vládu nad rally prevzali na niekoľko rokov japonské automobilky Toyota, Subaru a Mitsubishi.

Zdroj: 4

Foto – Lancia, autor