To, čo Lamborghini predviedlo v roku 1971, mnohým vyrazilo dych. Mnohí taký pocit majú aj dnes, keď zbadajú toto dielo zo Sant´ Agaty. Countach navždy zostane superšportom, ktorý je trochu pritiahnutý za vlasy a uletený.

Po prvom modeli Miura vytvorila automobilka skvost s klinovitým tvarom, kabínou čo najviac vpredu a motorom tesne za chrbtom pasažierov. Za dizajn tohto diela je zodpovedný Marcello Gandini zo štúdia Bertone. Vraví sa, že kvôli svojim slabým skúsenostiam nebral ohľad na praktickosť a ergonómiu.

Samotné stvárnenie bolo dychberúce, avšak otváranie dverí do hora nebolo klasickým prvkom sedemdesiatych rokov. Tento prvok má určite štýl, len nebol kompatibilný s nízkymi garážami. Dvere však neboli otvárateľné dohora len kvôli štýlu. Dôvodom bola aj šírka auta. Skoro 1,9 metra znamenalo, že konvenčné dvere by boli príliš široké.

Celohliníková karoséria bola upnutá na priestorovom oceľovom ráme. Ten vyrábala firma Marchesi z trubkovej oceli s priemerom 40 mm. Vďaka tejto konfigurácii bolo auto pevné, a veľmi ľahké. Celková hmotnosť dosahovala 1 400 kilogramov.

Pohon zabezpečoval vo všetkých evolučných štádiách dvanásťvalec s usporiadaním do písmena V umiestnený pozdĺžne v strede auta. V Európe mali všetky verzie šesť karburátorov Weber. V Amerike prišlo s verziou 5000QV vstrekovanie Bosch K-Jetronic.

Prvý prototyp sa objavil v roku 1971 na Ženevskom autosalóne. Malo dodatok LP500, ktorý znamenal použitie 5 litrového agregátu. Prototyp mal ostro žltú farbu a pre sériovú výrobu musel byť výrazne modifikovaný. Jednalo sa hlavne o otvory na chladenie motora. Po bokoch pribudli nasávače typu NACA (podľa tvorcu National Advisory Committee for Aeronautics). Prototyp však padol za obeť bariérovým skúškam.

Prvá produkčná verzia sa objavila v roku 1974 a ako LP400 používala štvorliter V12 zo svojho predchodcu – Miury. Celkovo prvý kus bol doručený zákazníkovi v Austrálii. Motor dosahoval 276 kW (375 k) a pri požití najužších pneumatík mohol pravdepodobne dosiahnuť najvyššiu maximálnu rýchlosť. Prvých LP400 bolo vyrobených 158 kusov.

V roku 1978 prišiel na rad typ LP400S. Motor mal znížený výkon na 261 kW (355 k). Ovládaniu a jazdným vlastnostiam však pomohli širšie pneumatiky Pirelli P7. Rozšírené blatníky boli v sérii. Krídlo s tvarom V však bolo za príplatok. Napriek zníženiu maximálnej rýchlosti o skoro 20 km/h si ho však objednala väčšina zákazníkov. Produkcia zastala na čísle 237.

Nasledovala verzia LP500S predstavená v roku 1982. Zvonka aj zvnútra bola rovnaká, avšak motor bol zmenený. Objem vzrástol na 5 litrov. Výkon sa vrátil na pôvodných 276 kW (375 k). Krútiaci moment bol pri novom motore 418 Nm, kým pri prvej verzii bol iba 361 Nm. Cestu k zákazníkom našlo 321 kusov.

Rok 1985 znamenal ďalšiu zmenu motora. Model 5000QV má objem 5,2 litra a QV znamenalo Quattrovalvole. To v taliančine znamená štyri ventily na valec. Karburátory sa presunuli z bokov motora na vrch. To síce na jednu stranu zlepšilo prívod vzduchu, ale výhľad dozadu prakticky zmizol. Táto verzia bola prvá, ktorá použila vstrekovanie, ale iba v Amerike. Európska verzia dosahovala 335 kW (455 k) a americká mala 309 kW (420 k). Rovnakú porciu výkonu má súčasné BMW M3. Práve týchto bolo vyrobených najviac, až 676 kusov.

Finálna bola verzia 25th Anniversary v roku 1988. Mala pripomínať dvadsiatepiate výročie založenia automobilky. Mechanicky bola rovnaká ako 5000QV, takže žiadne zvyšovanie výkonu, ani úpravy motora sa nekonali. Výrazne upravená bola dizajnová stránka auta, kde sú použité väčšie nasávače a iné bočné prahy. Vzadu sa zmenili aj svetlá. Na aute boli vzadu najširšie pneumatiky vo výrobe s rozmerom 345/35 R15. Séria mala 650 kusov.

Celkovo sa v rozmedzí rokov 1971 až 1990 vyrobilo 2 042 kusov Countachu vrátane prototypu. Countach bol nahradený Diablom, ktoré zdedilo počet valcov a usporiadanie s motorom v strede. Novinka však nebola na toľkých stenách garáží a detských izieb, prípadne pracovní ako tento futuristicky štylizovaný model. Dizajn spôsobil, že doteraz existuje niekoľko firiem vyrábajúcich repliky tejto ikony.

Legendy minulosti každý druhý pondelok v rubrike Auto na ETREND.sk.
Prečítajte si všetky.

Foto – Lamborghini