Lada Niva je všetkým známa a málokto sa nájde taký, ktorý by o nej nepočul. Je to jeden z najrozšírenejších off-roadov na Slovensku. Vonkoncom sa nedá zaradiť do skupiny SUV, pretože toto auto je stavané hlavne na použitie v blate, ťažkom teréne a miestach, kde sa asfalt neskloňuje.
Auto sa dostalo na verejnosť na autosalóne v Bruseli v roku 1978. Nebolo to však jeho prvé predstavenie. Ako prvý model ho automobilka predstavila už dva roky predtým na domácej pôde, avšak iba pre určité spektrum obyvateľstva. Február 1976 znamenal premiéru na počesť XXV. zjazdu KSSS.
Zo začiatku Niva, známa aj ako model 2121, mala benzínový motor s objemom 1,6 litra a karburátorovou prípravou zmesi. Dôležitejšia je v tomto prípade prevodovka, tá má reálnu redukciu prevodových stupňov, ktorá nie je práve ľahká na ovládanie.
Niva sa ako jediná uchytila aj v iných štátoch sveta, kde ostatné modely Lady pôsobili len okrajovo. Veľmi rozšírená je najmä vo Francúzsku. Terénne kvality predbiehajú mizernú výbavu, vysokú spotrebu a kvalitu na úrovni doby predstavenia. Lákadlom je však aj cena. Veď Niva stojí menej ako polovicu toho, čo Land Rover Defender.
Počas výroby sa za viac ako 35 rokov nezmenilo skoro nič. Výraznejší facelift priniesol hlavne zlepšenie nakladania do kufra, keď sa znížila nakladacia hrana. Motor podrástol na 1,7 litra a miesto karburátora používa viacbodové vstrekovanie Bosch. To umožňuje dosiahnuť veľmi podpriemerného výkonu 59,5 kW (82 k). Pod kapotou je však prekvapenie, okrem motora tam našlo miesto aj rezervné koleso.
Teraz je Niva stále v predaji v rovnakej špecifikácii. K základnej trojdverovej karosérii však pribudla Lada Niva Praktik, ktoré síce obsahuje iba dve sedadlá, ale objem predĺženého batožinového priestoru je až 1130 litrov, čo je oproti základnému objemu, so zadnými sedadlami, 150 litrov priam jaskyňa.
Lada Niva sa však dočkala ešte niekoľkých verzii. Chvíľu sa vyrábal päťdverový variant, ktorý stál na predĺženej podvozkovej platforme. Samostatnú kapitolu mala tvoriť verzia Reka, označovaná aj ako VAZ 2122.
Reka predstavovala obojživelné vozidlo na základe populárneho off-roadu. Iniciatíva k vývoju pramenila v potenciáli predaja ruskému ministerstvu obrany. V osemdesiatych rokoch, keď už bol vývoj dokončený, ministerstvo nedisponovalo financiami na masový nákup. Výsledok bol, že Reka sa nikdy sériovo nevyrábala.
Niva však ostáva v ponuke naďalej. Na rozdiel od anglického protipólu neuznáva facelifty a nehľadí ani na emisné normy. Cena tohto auta do každej situácie, pokiaľ nenastáva na asfaltovej ceste, začína na 13 277 eurách. Za tie zákazník získa hydraulický posilňovač riadenia, otáčkomer a off-road, ktorý zahanbí nejedno pseudoterénne auto.
Pozrite si na záver video, kde anglický reportér prejde Anglicko. Mimo asfaltu.
Legendy minulosti každý druhý pondelok v rubrike Auto na ETREND.sk.
Prečítajte si všetky.
Foto – Lada