Jaguar E-type patrí medzi najkrajšie autá histórie motorizmu. Nízka karoséria s nekonečne dlhou prednou kapotou a posádkou usadenou až na zadnej náprave očarilo už pri svojom predstavení v roku 1961 na autosalóne v Ženeve.

Samotná ceremónia sa nezaobišla bez problémov. Kým kupé v Ženeve bolo, kabriolet chýbal. Jaguar preto rýchlo rozhodol, že ho treba doručiť. Najjednoduchšou alternatívou bolo nasadnúť a vyraziť. Norman Dewis, testovací jazdec Jaguaru v šesťdesiatych rokoch bol tou správnou osobou.

Večer, o 7:45 sadol do prototypu, z ktorého akurát stihli demontovať testovacie zariadenia a vyštartoval na viac ako 750 kilometrovú skúšku. Po trajekte z Anglicka zamieril cez Belgicko a Francúzsko do Švajčiarska. Nočná paľba na autosalón skončila desať minút pred deadline, ktorý bol o desiatej ráno. Treba mať na pamäti, že v tom čase zďaleka nebola taká diaľničná sieť ako je teraz.

Auto dokázalo na prvý pohľad bláznivú cestu zvládnuť v požadovanom čase aj kvôli motoru. Agregát so šiestimi valcami v rade a objemom 3,8 litra pochádzal z modelu XK150S. V roku 1964 sa zväčšil na 4,2 litra. Aj v znaku to mal patrične spomenuté.

Prvá séria skončila svoju púť v roku 1969, kedy ju nahradila druhá. Je ľahko rozpoznateľná podľa väčšieho otvoru na nasávanie vzduchu. Výraznejšie sa nová séria prejavila v interiéri. Prístrojová doska prišla o symetrické usporiadanie. Po novom mohli byť autá vybavené klimatizáciou a posilňovačom riadenia.

Séria číslo 3 dostala do základnej výbavy posilňovač riadenia a účinnejšie brzdy. To však neboli najzásadnejšie zmeny. Tie prišli pod kapotou spolu s agregátom V12 s objemom 5,3 litra. Zväčšená maska druhej série ešte narástla a výraznejšie vystupovali aj blatníky okolo kolies. Výroba skončila v roku 1974 s celkovým počtom 72 430 kusov E-type.

Foto – Jaguar