Amerika, konkrétne, v najväčšej miere USA, je krajinou neobmedzených možností ako sa zvykne hovoriť. V tomto prípade to tak naozaj je, pretože príbeh civilného Hummra je ako z filmu. AM General začal v roku 1984 vyrábať vojenskú verziu HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle), ktoré postupne nahradzovalo Jeepy slúžiace v jednotlivých zložkách. Pre zľahčenie vyslovovania sa používa fonetické Humvee.

Tým ale príbeh nekončí. Istý Rakúšan, začínajúci ako bodybuilder, pokračujúci ako herec so špecifickým prízvukom a končiaci ako guvernér Kalifornie si počas strednej časti svojho života zmyslel, že to by mohlo byť auto pre neho. Problém však nastal z dôvodu kontraktov s armádou. Arnold Schwarznegger však natoľko na AM General naliehal, že mu pár kusov predala.

Už to nebolo pancierované auto s miestom na guľomet, pretože predstavitelia automobilky ľahko zistili, že práve toto je neuveriteľná medzera na trhu. Rok 1992 znamenal sériovú výrobu prvého Hummera H1. Sám Arnold ich má niekoľko verzií.

Začiatky bývajú ťažké a takisto to bolo s motormi. Prvé kusy mali pôvodný, armádny agregát s prevodovkou rovnakej špecifikácie. Osmevalec s objemom 6,2 litra na naftu spolupracoval s automatickou prevodovkou so štyrmi stupňami a ponúkal tragický výkon 110 kW (150 k), postupom času sa zvýšil objem na 6,5 litra a výkon na 125 kW (170 k). Turbo v roku 1996 konečne ukázalo, že motor vie ponúknuť aj viac. Aj napriek tomu to bolo stále len 143 kW (195 k). Motory boli očividne stále stavané na milióny kilometrov.

Pre ortodoxných vyznávačov benzínu AM General ponúklo v rozmedzí rokov 1996 a 1997 alternatívu. V8 Small Block s 5,7 litrovým objemom tiež nebol šprintér aj keby Hummer nevážil cez tri tony. Vláčny charakter motora zaručovalo stádo 150 koní, čiže 110 kW.

Zaujímavejšie ako motory boli stále schopnosti. Či už mal človek dvojdverový pickup, štvordverový softtop alebo hardtop, či dokonca kombi Wagon, stále mohol chodiť skoro vzdušnou čiarou. Bez špeciálneho príslušenstva (šnorchel a vyvedený výfuk) prebrodil Hummer 76 centimetrovú rieku. Predný nájazdový uhol skoro 90 stupňov zase znamenal prechod schodu s výškou 56 centimetrov. Nie je sa čomu čudovať, veď svetlá výška sa zastavila na ozrutných 41 centimetroch.

Špecifikom už od začiatku bolo použitie CTIS (Central Tire Inflation System). Runflaty sú dnes len slabým odvarom vlastného kompresora s dofukovaním a reguláciou tlaku. Nezvyklé je aj umiestnenie brzdových kotúčov. Nie sú hneď za kolesami, ako je zvykom, ale v strede nápravy.

Labutiu pieseň modelu priniesla v roku 2006 verzia Alpha. Hummer H1 bol kompletne upravený a využíval 6,5 litrový motor Duramax od GM. Prevodovka s piatimi stupňami si musela poradiť s výkonom 221 kW (300 k). Po skončení výroby ostali len dva modelové rady H2 a H3, ktoré toho tiež veľa zvládajú, ale už na pohľad sú mestskejšie.

Legendy minulosti každý druhý pondelok v rubrike Auto na ETREND.sk.
Prečítajte si všetky.

Foto – AM General