Ferrari 328 a neskôr 348 boli hlavným cieľom pri navrhovaní NSX (New Sportscar eXperimental). Výkonová konkurencia bola na jednej strane, ale na druhej stáli veličiny ako spoľahlivosť a cena.

Dizajn samotného auta bol orientovaný na čo najväčšiu viditeľnosť v spektre 360 stupňov. Dizajnéri Okuyuma a Uehara si za vzor zobrali stíhačku F16.

Podvozok bol nastavený do stavu, ktorý považovali konštruktéri za optimálny. Avšak dali ho testovať Ayrtonovi Sennovi, ktorý s motormi Honda exceloval vo Formule 1. Čo sa zdalo ako dobré nastavenie bolo na jeho odporúčanie pritvrdené.

Výkladná skriňa Hondy debutovala v roku 1990. Vtedy obsahovala unikáty ako hliníkový podvozok, dvojité lichobežníkové zavesenie vpredu aj vzadu a vysokootáčkový motor.

Pohonná jednotka s usporiadaním šiestich valcov do tvaru V mala objem tri litre. Pôvodná verzia produkovala 200 kW (272 k), čo autu stačilo na dosiahnutie zrýchlenia 5,03 sekundy na sto km/h. Hlavnému nepriateľovi, Ferrari 348, bolo treba na tento úkon 5,4 sekundy.

Čo však v tej dobe ponúkal málokto boli astronomické otáčky. V6 sa mohol dostať až na 8 000 otáčok za minútu.

Špecialita Hondy, Type R neobišla ani NSX, prvá generácia drasticky schudla. Zvuková izolácia, rádio, rezervné koleso a dokonca aj trakčná kontrola museli zmiznúť. Ťažké sériové sedadlá museli uvoľniť miesto škrupinám od Recara a kované hliníkové disky nahradili ešte ľahšie od Enkei. Finálna hmotnosť bola 1 230 kilogramov, čo je strata 120 kg.

Od roku 1992 sa vyrobilo iba 483 kúskov NSX Type R, alebo skrátene NSX-R. Vývoz však bol iba individuálny, a to do krajín s pravostranným riadením, pretože auto bolo určené výhradne pre JDM (Japanese Domestic Market – japonský domáci trh).

Rok 1997 znamenal niekoľko technických úprav. Najzásadnejšou bolo zväčšenie objemu motora z 3,0 na 3,2 litra. Výkon narástol na 216 kW (295 k) a točivý moment sa dostal z 285 Nm na 305 Nm. Nový motor bol len v spojení s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, kým automat si musel vystačiť s pôvodným agregátom. Posilnenie spôsobilo aj skrátenie zrýchlenia pod 5 sekúnd. Niektoré médiá zaznamenali dokonca časy okolo 4,5 sekundy.

Facelift v roku 2002 priniesol nový systém svetiel. Namiesto vyklápacích sa začali montovať šošovkové s xenónovými výbojkami. Ďalšie zmeny obsahovali širšie zadné pneumatiky a mierne zmeny nastavenia podvozku.

Zmeny sa dotkli aj NSX-R. Základom bolo znova kupé. Proces bol obdobný ako 10 rokov vzad, redukcia váhy však zahŕňala aj odstránenie klimatizácie, ktorá bola predtým iba ako príplatok. Zmizol aj posilňovač riadenia a celková hmotnosť sa ustálila na 1 270 kg s úsporou 100 kg voči základu. Redukčné šialenstvo došlo až k bodu, keď v Honde vymenili manžetu radiacej páky za ľahšiu, čím ušetrili asi 5 gramov hmotnosti.

V roku 2005 sa výroba modelu NSX skončila. Náhrada je vo forme dohadov a diskusií. Niektoré zdroje hovoria o motore V10. Ku koncu kariéry už NSX nedokázala príliš konkurovať nástupcom pôvodného 348. Ferrari 360 Modena už malo o 100 koní viac (74 kW) a hmotnosť porovnateľnú (-20 kg). Ak by Honda chcela zachovať pôvodné konkurenčné prostredie modelu, tak by si na mušku musela zobrať Ferrari 458 Italia, McLaren MP4-12C a Lamborghini Gallardo.

Legendy minulosti každý druhý pondelok v rubrike Auto na ETREND.sk.

Prečítajte si všetky.

Foto – Honda