Focus znamenal revolúciu. V roku 1998 bol takzvaný New Edge Design, ktorým Ford priniesol ostré hrany do vtedajšieho zaguľateného a oblého sveta, šokom. Ocenenia za odvedenú prácu nenechali dlho na seba čakať. Hneď v roku 1999 sa stal Focus európskym autom roka.
Fanúšikovia športových verzií Fordov, najmä RS však boli trochu sklamaní. Dvojlitrový benzín s výkonom 96 kW (130 k) sa nedal označiť ako slabý, ale nebolo to ono. Tí, ktorí vzhliadali ku geniálnemu Escortu RS Cosworth však ostali bez nástupcu.
Slabším vyvážením absencie vrcholového modelu boli na ten čas a triedu vynikajúce jazdné vlastnosti. Okrem podvozku a univerzálneho nastavenia, ktoré nebolo ani príliš húpavé, ani tvrdé malo auto odozvu vo volante. Šofér teda vedel, čo sa mu deje s prednými kolesami prostredníctvom rúk.
Po dlhom čakaní sa športoví fanúšikovia dočkali. Prišiel. Focus RS sa predstavil v roku 2002. A rozdelil priaznivcov na dve skupiny. Prvá sa na auto pozerala ako na dlho očakávaný zázrak a druhá skupina ho zavrhla, pretože mal pohon iba prednej nápravy.
Zdroj: 1
Predný náhon však nebránil tomu, aby boli jazdné vlastnosti ešte ďalej. Sériovo montovaný samosvorný diferenciál pomáhal Focusu RS prenášať výkon na cestu za každých okolností, v každej zákrute.
Motor mal základ v dovtedy najvýkonnejšom dvojlitrovom štvorvalci, ale dostal do vienka turbo, ktoré posunulo hranicu výkonu na 158 kW (215 k). Krútiaci moment 310 Nm vrcholil pri 3 500 otáčkach. Šepkalo sa, že päťstupňová prevodovka dokázala bez väčších úprav odolať výkonu až 400 koní (294 kW). Vďaka pohonnej jednotke dokázal RS šprint z nuly na sto za 6,5 sekundy a dosahoval až 230 km/h.
Zdroj: 2
Podvozok však nezostal sériový, aj keď už ten bol vynikajúci. Okrem spomenutého diferenciálu bolo zmenených aj pár ďalších častí. V prvom rade mal RS širší rozchod kolies. Tvrdším pružinám adekvátne sekundovali nové tlmiče. Pre Focus RS boli špeciálne montované väčšie a pevnejšie ložiská kolies a mohutnejšie stabilizátory.
Brzdy tiež neprišli skrátka. Sériové pre taký výkon zostať nemohli. Preto Ford siahol do ponuky svetoznámeho výrobcu Brembo. Tam našiel štvorpiestikové strmene vopchal väčšie kotúče. Mnoho majiteľov sa však sťažovalo, že po dni na okruhu bývali často na odpis. Populárnym riešením tohto problému bola výmena za kompletný set od AP Racing. Disky pre Focus RS dodávala firma OZ. Mali jednoduchý päťlúčový dizajn a priemer 18 palcov.
Zdroj: 3
Vonkajšie úpravy neboli drastické. Klasický bodykit pozostával z nárazníkov, prahov a malého krídla nad zadným oknom. Predný nárazník mal otvory, ktoré slúžili na vetranie bŕzd. Nevýhodou je, že po nehode sú horšie dostupné ako na sériový model. To je ale problém všetkých modelov vyrobených v obmedzenom počte. Lak bol adekvátny autu. Hlboká modrá s názvom Imperial Blue bola jedinou možnosťou.
Vnútro nezostalo bez povšimnutia. Modrá bola použitá vhodne aj tu. Sedadlá s modrým stredom, čiernymi okrajmi a čiernym pásom boli z dielne Sparca. To dodávalo aj hlavicu radiacej páky. Aby vodič nezabudol, kde sedí, bol odlišní aj volant. Tvarovanie bolo trochu výraznejšie, čo však svietilo bola farebnosť. Modré kožené boky, čierny vrch a spodok, plus malý pásik na určenie stredovej polohy volantu.
Celkovo sa vyrobilo 4501 kusov RS. Auto nebolo lacné, ale vraj na každom jednom kuse Ford prerobil. Konkurenciu mal v tej dobe v Golfe GTI, ktorý mal slabý motor a veľkú hmotnosť. Ešte treba spomenúť výborný Civic Type R, ktorý dosahoval výkon 200 koní (147 kW) z dvojlitrového objemu bez prepĺňania.
Legendy minulosti každý druhý pondelok v rubrike Auto na ETREND.sk.
Prečítajte si všetky.
Zdroj: 4
Foto – Ford