Dodge Viper bol vyvíjaný ako nositeľ odkazu slávneho AC Cobra. Odtiaľ prišlo aj pomenovanie podľa hada. Viper je v preklade z angličtiny zmija. Po Cobre Viper zdedil minimalistický dizajn, enormný motor a extrémne výkony. Na vývoji sa podieľal aj Caroll Shelby, otec rýchlych Mustangov. Základný roadster RT/10 doplnilo časom kupé GTS.

Prvý náznak myšlienky na Viper vznikol v roku 1988 a vtedajší šéf Bob Lutz povolil dizajnové a technické cvičenie konštruktérov. Koncept sa verejnosti predstavil na autosalóne v Detroite. Kvôli nečakane pozitívnej reakcii publika sa začal vývoj cestnej verzie.

Viper bol jedno z prvých áut, ktoré ťažili z motora konfigurácie V10. Sériová výroba začala už v roku 1991 a prvá generácia pretrvala v produkcii do roku 2003, keď ju vystriedal úplne nový model.

Ako prvé sa pred oči verejnosti dostali dva predprodukčné kusy, ktoré boli nasadené do Indianapolis 500 ako Safety car. Pôvodný Safety car Dodge Stealth bol vyrábaný v Japonsku ako sesterský model Mitsubishi 3000GT, čo sa nepáčilo únii výrobcov automobilov v USA.

RT/10 sa začal oficiálne predávať v roku 1992. Základ motora bol prevzatý z pickupu, avšak oceľový blok bol príliš ťažký na športové auto. Našťastie Chrysler vtedy vlastnil Lamborghini, ktoré prišlo s blokom odliatym z hliníka. To hmotnosť motora znížilo na prijateľných 323 kilogramov. Výkon prenášaný na zadné kolesá auta vážiaceho niečo pod 1,5 tony bol 298 kW (404 k).

V USA sa objem motora udáva v kubických palcoch. V tomto prípade bola konečná cifra 488,1 cui (cubic inch), čo v SI sústave jednotiek znamená 7 998 centimetrov kubických, čiže skoro 8 litrov. Automobilové šprinty na 400 metrov (1/4 míle) zvládal Viper za 12,9 sekundy a maximálna rýchlosť dosahovala 264 km/h. Bočné preťaženie vyzeralo až neamericky, s hodnotou 1 g.

Výbava auta nebola nijako svetoborná. Všetko bolo jednoduché a účelné. Dokonca klimatizácia sa dala objednať až od roku 1994. To by sa ale od auta bez strechy, okien a vonkajších kľučiek dalo očakávať.

V roku 1996 pišiel facelift, fáza 2 pre Viper. Tentoraz prišla aj verzia GTS Coupé, ktorá dostala charakteristické vypukliny na streche. Kupé dostalo česť byť znova Safety car pre Indianapolis 500.

Motor mal po úprave hmotnosť zníženú o 27 kilogramov. Do roku 1997 mal RT/10 výkon 309 kW (415 k). Potom však dostal jednotku z GTS, ktorá mala od začiatku 336 kW (450 k). Prevodovka mala už od začiatku 6 stupňov. Veľa testovacích jazdcov však považovala brzdy za neadekvátne výkonu auta. Brzdnému výkonu nepomohla ani implementácia ABS.

Update znamenal použitie luxusných prvkov. Príkladom je montáž dvoch airbagov. Čo však na facelifte chýbalo boli Sidepipes, čiže vyústenia výfukov po stranách auta. Aj RT/10 aj GTS Coupé mali výfuk ťahaný až dozadu auta. Bránilo to síce popáleninám lýtiek posádky, ale strácalo to časť štýlu.

Za desať rokov produkcie sa vyrobilo skoro 10 000 Viperov. V roku 2003 bol predstavený nový model RT/10, ktorý bol kompletne nová generácia a GTS v roku 2006 vystriedal nástupca. Životný cyklus Viperu je teda presne 10 rokov, pri každej verzii.

Počas svojho života Viper hral v rovnomennom seriáli, kde bol hlavnou hviezdou. Mihol sa vo filmoch Inspector Gadget, The Nutty Proffesor, seriáloch The Hills, Married with children a účinkoval v klipe In the air tonight (Lil Kim), Bye Bye Bye (´N Sync) a Luv 2 Luv U (Timbaland).

Legendy minulosti každý druhý pondelok v rubrike Auto na ETREND.sk.
Prečítajte si všetky.

Foto – Dodge