Jedno z notoricky známych áut je Citroën DS. Jedna časť publika ho pozná kvôli technickým vymoženostiam a druhá jednoducho ako Fantomasove auto. Okrem tejto série účinkovalo DS skoro v každom Francúzskom filme. Ak neúčinkovalo, tak sa aspoň mihlo.

Na parížskom autosalóne bol 5. Októbra 1955 slávnostne odhalený Citroën DS. Stalo sa to, čo nečakal nikto. Za prvých 15 minút bolo podpísaných rekordných 743 objednávok a do konca dňa ich bolo 12 000. Ono, nebolo sa čomu čudovať, bolo to po vojne prvé nové a prelomové auto vo Francúzsku.

Počet objednávok mohol byť aj vyšší, nebyť vysokej ceny DéeSka. Preto v roku 1957 prišla low-cost verzia ID. Od DS19 sa líšila výkonom. Oproti pôvodným 55 kW (75 k) DS mala iba 50 kW (69 k). O štyri roky sa rozdiel zväčšil, keď DS19 dostala vylepšený motor dosahujúci 61 kW (83 k). Neskôr pribudla verzia DS21 s väčším motorom a výkonom 81 kW (109 k).

Rok 1967 znamenal facelift. Najviditeľnejší bol rozdiel na prednej časti. Svetlomety sa dostali pod jedno krycie sklo a jemne zlepšili aerodynamiku. Vnútorné reflektory sa natáčali spoločne s kolesami, takže natáčanie svetlometov v súčasnosti vôbec nie je nové.

Dé eS, vo francúzskej výslovnosti Déesse, čiže bohyňa, malo veľa inovácií ktoré boli unikátne. Karoséria navrhnutá Flaminiom Bertonim mala veľmi nízky súčiniteľ odporu vzduchu Cx, iba 0,34. To však nebolo najväčšou senzáciou auta.

Tým naj bol komplexný hydropneumatický systém. Ten zabezpečoval funkciu posilňovača riadenia, posilňovača bŕzd, ale najmä kontrolu svetlej výšky. Pruženie v DS nebolo zabezpečované pružinami, ako je zvykom, ale pomocou prvku hydraulického pruženia.

Takto spojený podvozok bol schopný nastavenia svetlej výšky. Pomocou zvyšovania a znižovania tlaku v systéme pruženia bolo možné meniť svetlú výšku auta. Vďaka tomuto revolučnému systému bolo možné vymeniť koleso na aute bez použitia zdviháku.

Diskové brzdy a deformačné zóny len podčiarkovali genialitu tohto auta. Veď do roku 1975, kedy sa skončila výroba Citroën predal viac ako 1,5 milióna DS. Bohyňa bola dokonca v roku 1999 vyhlásená za Fordom Model T a Mini tretím najlepším autom storočia. V roku 1975 bola skončená výroba. Na prázdne miesto nastúpil Citroën CX, ktorý už taký revolučný nebol. Automobilka sa však nevzdáva dodnes a ponúka hydropneumatické pruženie v modeloch C5 a C6.

Okrem klasického sedanu vznikli na základe DS aj verzie kombi, kabriolet a prezidentská limuzína, ktorá prezidentovi Charlesovi de Gaullovi zachránila život práve vďaka systému podvozku. Počas atentátu 22. Augusta 1962 dokázala bohyňa uniknúť plnou rýchlosťou aj napriek prestreleniu dvoch pneumatík.

Legendy minulosti každý druhý pondelok v rubrike Auto na ETREND.sk.
Prečítajte si všetky.

Foto - Citroën