Na začiatku deväťdesiatych rokov, v roku 1991, prišla automobilka Bugatti s modelom EB110. Názov mal podobnú symboliku ako používalo Ferrari pri špeciálnych modeloch. EB bola skratka mena Ettore Bugatti a číslovka znamenala výročie narodenia zakladateľa.

Motor EB110 využíval podobné usporiadanie ako jeho súčasný ekvivalent. Motor je umiestnený v strede za dvoma sedadlami. Prepravou kapacitou osôb ho tak porazil bájny McLaren F1 s tromi miestami. Ale toto auto bolo tiež výnimočné.

Motor mal síce objem 3,5 litra, čo je v súčasnosti objem používaný pri šesťvalcoch, ale EB110 ich malo až dvojnásobok. V12 dopovali štyri turbá a výsledok bol vcelku neuveriteľných 412 kW (560 k). EB110 ponúkalo možnosť vystreliť na stovku za 4,2 sekundy, kým maximum ležalo pri 343 km/h.

Podvozkové časti vyrábala pre model firma Aérospatiale z karbónu. Šokujúca však bola aj samotná karoséria s vyklápacími dverami, ktorej dizajn navrhol Marcello Gandini. Pikoškou bol aj presklený kryt motora, ktorý umožňoval kochať sa pohonnou jednotkou. Zadné prítlačné krídlo zase reagovalo na konkrétnu rýchlosť, ktorej prispôsobovalo svoje parametre.

V roku 1992 Bugatti predstavilo ešte výkonnejšiu a ľahšiu verziu EB110SS. Dve posledné písmená značili skratku k SuperSport. Ten mal po úprave výkon 450 kW (612 k). Zrýchlenie na stovku sa skrátilo o sekundu a maximum prešlo až k 348 km/h. Rok 1994 zvýšil záujem o model, lebo si ho kúpil aj Michael Schumacher, ktorý si zvolil žltú farbu. Nakoniec ho však v roku 2003 predal firme Modena Motorsport špecializujúcej sa na predaj Ferrari.

Bugatti EB110 - interiér mal relatívne jednoduché usporiadanie Zdroj: Bugatti

V roku 1995 však automobilka po 139 kusoch začala pociťovať finančné suchoty. Mohol za to aj nepodarený pokus o kúpu Lotusu. Klinec do rakvy dodal aj vývoj štvordverového kupé EB112. Neskôr zostávajúce diely a nákresy EB110 kúpila firma Dauer, ktorá ďalej posunula motor aj hmotnosť. Dauer EB110 dvihol ručičku váh na hodnotu 1480 kilogramov, oproti normálnej európskej hmotnosti 1880 kilogramov. Lenže motor po zásahu dosahoval až 645 kW (865 k), čo znamenalo stovku za 3,35 sekundy a maximum 370 km/h.

Legendy minulosti každý druhý pondelok v rubrike Auto na TREND.sk.
Prečítajte si všetky.