Leto 2012 je ten čas, kedy sa prestane vyrábať jediné súčasné auto s rotačnými piestami. Preto Mazda na rozlúčku prichystala ešte jednu sériu. Dostala meno RX-8 Spirit R. Usporiadanie dverí ostane pri starom, predné dopredu a zadné dozadu.

Spirit R vychádza z modelu RX-8 Type RS s manuálnou prevodovkou a RX-8 Type E s automatom. Názov série má historické korene, pretože rovnako sa volala aj finálna produkcia Mazdy RX-7. Po predstavení sa rozsah stupňov výbavy zúži iba na Spirit R a Type G (s automatickou prevodovkou).

Koniec Mazdy RX-8 neznamená koniec ojedinelého motora. Tím v Hirošime stále pokračuje vo vývoji agregátov s Wankelovým princípom. Takashi Yamanouchi, riaditeľ Mazdy povedal: ,,Aj keď výroba RX-8 končí, motor s rotujúcimi piestami predstavuje ducha Mazdy a Mazda je tým pádom viazaná jeho ďalším vývojom.“

Ako sa stalo zvykom, špeciálna séria prichádza s obohatenou alebo pozmenenou výbavou. Z vonkajška je zrejmé, že nejde o obyčajný model hneď pri pohľade na svetlá. Predné, zadné a aj hmlovky sú mierne zatmavené. Brzdové strmene dostali červené lakovanie a na veku kufra sa usídlilo logo Spirit R.

Spoločné pre automat aj manuál budú tri farby. Výber pozostáva zo striebornej Aluminium metallic, čiernej Sparkling Black Mica a bielej Crystal White Pearl Mica.

Výbava je rozdelená podľa prevodovky. Automat disponuje koženým čalúnením s čiernou farbou a červeným prešívaním a takú istú úpravu má aj páka ručnej brzdy. Stredová konzola a lakťová opierka farebnú kombináciu prebrali taktiež, avšak na ne je použitá syntetická koža. Športový podvozok je doplnený 18 palcovými kolesami s tmavošedým povrchom.

Manuálna prevodovka znamená použitie iných sedadiel. Škrupinové kúsky Spirit R dodáva Recaro. Disky sú o jeden palec väčšie, majú teda 19 palcov a bronzovú farbu.

V domácom Japonsku, pre ktoré je táto séria určená bude základná cena manuálnej verzie 3 250 000 jenov (31 180 eur) a automat bude stáť 3 120 000 jenov (29 930 eur). V Európe sa RX-8 Spirit R ponúkať nebude, pretože Wankelov motor nespĺňa aktuálne platné normy emisií.

Foto – Mazda