Rozhodnutie o nákupe nového osobného auta je vážna vec. Pre väčšinu populácie na Slovensku znamená investíciu, ktorá zásadným spôsobom prehovorí do rozpočtu domácnosti. Preto ho neradno brať na ľahkú váhu
Benzín alebo diesel. To je otázka
Keď nahliadnete do cenníkov nových osobných automobilov, zistíte, že dnes už takmer každá značka dáva zákazníkovi na výber. Môžete si zvoliť auto so zážihovým motorom (spaľuje benzín), alebo také čo jazdí na naftu. Aký je trend? Ešte pred dvadsiatimi rokmi sa naftové motory pohybovali na okraji záujmu kúpyschopného dopytu, no v roku 1995 dosahovali na vyspelých trhoch západnej Európy už 20 % podiel a odvtedy rastie.
Pomohlo im prepĺňanie, priame vstrekovanie paliva a to všetko pod taktovkou bohatej aplikácie elektroniky. Parametre dieslov sa skvalitnili až do tej miery, že navodili zvrat vo výsadnom postavení zážihových motorov. Dnes v západnej Európe vznetový motor poháňa zhruba polovicu predaných nových osobných automobilov.
Radšej raz skúsiť, ako stokrát počuť
Skúseným motoristom netreba vysvetľovať rozdiel medzi oboma typmi motorov. Začiatočníci získali základné informácie najneskôr v autoškole, ale vo svojej krátkej vodičskej praxi nemuseli dostať príležitosť k praktickému porovnaniu.
Ak teda riešite dilemu – benzín alebo diesel, najprv si jazdu s nimi vyskúšajte a porovnajte. Veď sa aj hovorí – lepšie raz skúsiť, ako stokrát počuť. A tak navštívte šourúm značky, ktorá obchoduje váš vysnívaný model a požiadajte dílera o predvádzacie jazdy. A nielen na mieste spolujazdca, ale priamo za volantom. Schopný predajca takúto možnosť potenciálnemu zákazníkovi určite neodmietne.
Zážihový motor je kultivovanejší
Možno najväčší rozdiel zažijete pri štarte za studena. Benzínový motor v kabíne nepočuť, alebo takmer nepočuť, navonok ho sprevádza len šepkajúce echo. Diesel aj v dobre odhlučnenom interiéri dáva o sebe vedieť. Jeho beh prezrádza tiež viac alebo menej jemné chvenie volantu (občas aj v modeloch vyšších tried vybavených šesťvalcom). Navonok je rozdiel ešte dramatickejší. A ak vlastníte garáž, musíte rátať s tým, že po štarte diesla sa v nej rozhostí „kravál“ ako v kováčskej dielni. Napriek tomu nie je vzácnosť dnes stretnúť skúseného vodiča, ktorému klopkajúce takty naftového motora znejú ako nebeský chorál.
Diesel je pružnejší
Počas jazdy už rozdiely nie sú natoľko výrazné, ale senzitívny vodič ich rýchlo rozozná. Prechody z voľnobehu do otáčok „benziňák“ zvláda plynulejšie, kým záber diesla je citeľne tvrdší. Ten sa zas rozbehne takmer na základnom plyne, kým jeho konkurent potrebuje aktívnejšiu asistenciu spojky. Ale preto že vznetový motor má nižšie položený vrchol krútiaceho momentu, môžete s ním jazdiť celkom dynamicky a pritom držať motor v nízkych a stredných otáčkach. Benzínové motory nie sú natoľko pružné, a tak ich treba v záujme dynamiky jazdy držať vo vyšších otáčkach. Samozrejme častejším radením. Vodič diesla niekedy absolvuje desiatky kilometrov bez toho, aby siahol na radiacu páku. A to nielen na diaľnici, ale aj na technickej trati.
Športovci uprednostňujú akciu a povznášajúci pocit, keď s rastúcimi otáčkami stúpa ťah motora. Tí uprednostňujú benzínový pohon. Zato „pohoďáci“ a šoféri, ktorí k radeniu prechovávajú rešpekt a páky sa chopia len v krajnej núdzi, viac inklinujú k dieslom. Prevodovky k naftovým motorom sú aj preto navrhované s ťažším stálym prevodom, aby na jednej strane zužitkovali prednosti pružnosti motora a na druhej zabezpečili dieslu porovnateľnú maximálnu rýchlosť s „benziňákmi“. Tie disponujú širším spektrom využiteľných otáčok. Tým pádom sa aj rozdiel v hlučnosti počas jazdy (u diesla v nižších otáčkach a v prípade benzínového motora vo vyšších) stiera.
Benzín intenzívnejšie vykuruje
Ak predvádzaciu jazdu absolvujete mimo zimných mesiacov, asi na to neprídete. Len pozornejší vodič zaregistruje, že strelka teplomeru chladiacej kvapaliny (ak auto vôbec takýto budík má) sa v diesloch spočíva na nule sakramentsky dlho. To sa môže zdať nepodstatné, ale len pokým neudrú mrazy. Vznetový motor totiž dosahuje vyššiu účinnosť ako benzínový (čo je pozitívny poznatok), no práve preto produkuje menší objem odpadového tepla. Na ňom však stojí vykurovacia sústava. Ak budete takéto auto využívať na krátke jazdy po meste, je celkom pravdepodobné, že skôr ako sa v interiéri rozhostí teplo, budete v cieli svojej cesty.
To môže byť jeden z dôvodov uprednostniť model so zážihovým motorom, pravda ak ho budete využívať na krátke cesty. Dobrým riešením sú aj elektricky vyhrievané sedačky, tie však zvyčajne znamenajú investíciu navyše. Do drahších modelov sa dá zadovážiť nezávislé kúrenie, čo je ešte nákladnejšie. Benzínové motory sa zohrievajú na prevádzkovú teplotu oveľa rýchlejšie.
Porovnateľná dynamika
Pocit za volantom občas klame. Ale na hodnoty akcelerácie a maximálnej rýchlosti udávané výrobcom, sa môžete spoľahnúť. A ako vidíte z priloženej tabuľky, rozdiely porovnateľných kubatúr sú také minimálne v prospech jednej či druhej strany, že pri rozhodovaní nehrajú prakticky žiadnu rolu. Zásadné rozdiely však registrujete v obstarávacej cene a spotrebe. Modely s benzínovým motorom sú v porovnaní s naftovou alternatívou o pár tisíc € lacnejšie. Pričom rozdiel je percentuálne významnejší pri lacnejších autách nižších tried. Naopak, priemerná spotreba v kombinovanom cykle zas jednoznačne favorizuje naftu.
Spotreba favorizuje naftu
Zo skúseností z testov áut môžeme potvrdiť, že v praxi sú rozdiely v spotrebe v prospech dieslov ešte významnejšie, ako udávajú v laboratóriu získané údaje výrobcov. Benzínové motory totiž citlivejšie reagujú na nehospodárnu techniku jazdy ako turbodiesly. Pokým jazdíte s citom, palubný počítač hýri optimizmom, no keď zopárkrát stlačíte pri predbiehaní akcelerátor až na podlahu, nestačíte sa čudovať, ako sa zrazu skrátila porcia kilometrov do ďalšieho tankovania. Vznetový motor je v tomto smere tolerantnejší. S aspoň šesťdesiat litrovou nádržou môžete rátať s dojazdom dlhším ako 1000 km.
Na dlhých štrekách dokáže napríklad zaskočiť vodiča, ktorý sa rozhodol absolvovať občerstvenie len počas prestávok na tankovanie. Reklamný spot nemenovanej značky, na ktorom auto zastane pri stojane čerpacej stanice, z dverí vypadne vodič a z posledných síl sa plazí ku kanvici s vodou, ani veľmi nepreháňa. Iná situácia nastáva počas krátkych jázd v meste. V zime to nie je len o kúrení. Tým že benzínový motor skôr nadobudne prevádzkovú teplotu, skôr sa dostane do hospodárneho režimu ako naftový a rozdiel v priemernej spotrebe už nemusí tak jednoznačne hovoriť v prospech diesla.
Či sa však z finančného hľadiska oplatí uprednostniť auto so zážihovým motorom, alebo „nafťák“, to je trochu komplikovanejšia téma. Viac si o nej povieme nabudúce – s kalkulačkou v ruke.
Prečítajte si aj predošlé diely seriálu o kúpe nového auta.
Porovnanie parametrov vybraných automobilov | ||
---|---|---|
Malé automobily – segment B | Škoda Fabia 1,4 Ambition | Škoda Fabia 1,6 TDI Ambition |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 390 | 1 598 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | R4 |
Palivo | benzín | nafta |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 63 (86)/5 000 | 66 (90)/4 200 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 132/3 800 | 230/1 500 – 2 500 |
Prevodovka | 5-st. manuálna | 5-st. manuálna |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 12,2 | 12,6 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 175 | 176 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5,9 | 4,2 |
Cena základného modelu s DPH (€ – Sk) | 10 017 | 13 517 |
Nižšia stredná trieda – segment C | Citroen C4 Vti 95 Seduction | Citroen C4 HDi 90 Seduction |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 397 | 1 560 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | R4 |
Palivo | benzín | nafta |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 70 (95)/6 000 | 68 (92)/4 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 135/4 000 | 230/1 750 |
Prevodovka | 5-st. manuálna | 5-st. manuálna |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,9 | 12,9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 182 | 180 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6,1 | 4,2 |
Cena základného modelu s DPH (€ – Sk) | 13 590 | 15 290 |
Nižšia stredná trieda – segment C | VW Passat 1,8 TSI Comfortline | VW Passat 2,0 TDI BM Comfortline |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 798 | 1 968 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | R4 |
Palivo | Benzín | nafta |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 118 (160)/5 000 – 6 200 | 125 (170)/4 200 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 250/1 500 – 4 200 | 350/1 750 – 2 500 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,5 | 8,6 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 220 | 227 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6,9 | 4,6 |
Cena základného modelu s DPH (€ – Sk) | 25 490 | 28 560 |
SUV – segment G1 | Kia Sportage 2,0 CVVT 4WD | Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 998 | 1 995 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | R4 |
Palivo | benzín | nafta |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 120 (163)/6 200 | 135 (184)/4 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 194/4 600 | 383/1 800 – 2 500 |
Prevodovka | 5-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,7 | 9,8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 182 | 194 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 7,5 | 6 |
Cena základného modelu s DPH (€ – Sk) | 24 240 | 26 850 |
(do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla) | ||
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov |
Ilustračné foto - Flickr