Jedným z riešení je takzvaný car sharing. Pomocou facebookových stránok alebo na to špecializovaných aplikácií používatelia nájdu vodiča, ktorý ide rovnakým smerom. Existujú dokonca služby, pri ktorých sa dá požičať auto v okolí. Po prevezení sa do žiadanej destinácie sa vozidlo nechá zaparkované pre ďalšieho záujemcu.

Pre časť mladej generácie už auto neznamená symbol nezávislosti a prvú veľkú investíciu - dokážu fungovať aj bez neho. Jedným z hlavných propagátorov car sharingu je aj Nemecko – automobilová veľmoc, v ktorej autá bežne bývali označované za „obľúbené dieťa“.

Zdieľaný prenájom

Aby automobilky predsalen získali klientov, ktorí nie sú ochotní investovať desaťtisíce do nového auta, začali im vozidlá prenajímať. Škoda minulý rok v Českej republike začala ponúkať vozidlá na báze operatívneho lízingu aj súkromníkom, čo bolo donedávna možné len v prípade firemnej klientely.

Ešte ďalej zašiel americký výrobca Ford. V januári na autosalóne v Detroite predstavil novinku – zdieľaný prenájom. Služba s názvom Ford Credit Link cieli na ľudí, ktorí auto nevyužívajú nepretržite, zároveň ale chcú jazdiť vo svojom.

Od budúceho mesiaca si budú môcť skupiny od troch do šiestich ľudí spoločne prenajať svoje auto. Pilotný program bude zatiaľ dostupný len v Austine v americkom Texase.

„Ľudia už zdieľajú všetko – od kníh po domovy,“ hovorí David McClelland, viceprezident pre marketing a predaj. „Vidíme potenciál v posune z jedného zákazníka platiaceho za jedno vozidlo na niekoľko ľudí zdieľajúcich náklady a benefity.“

Medzi takéto skupiny ľudí podľa automobilky môžu patriť napríklad domácnosti s niekoľkými šoférmi, susedia so špecifickými požiadavkami (napríklad na pickup) alebo len kamaráti, kolegovia či študenti.

Pomocou aplikácie si jednotlivci v skupine rezervujú čas, kedy chcú auto využívať. Zobrazujú sa v nej informácie o stave vozidla a prípadných potrebných servisných kontrolách. A zároveň slúži aj na platby, ktoré rieši každý používateľ samostatne.