Niektorí majitelia automobilu od Tesly však začali tieto funkcie používať spôsobom, ako by išlo o dokonale funkčné robotické auto. A na cestách neriskujú len svoj život, ale aj život ostatných účastníkov cestnej premávky.
Keď niekomu jazda bez rúk na diaľnici nestačí
Krátko na to, ako začal americký výrobca elektromobilov rozposielať zákazníkom v USA nový softvér, ktorý má umožňovať viezť vozidlo v režime „autopilot“, objavili sa na YouTube používateľské videá, ktoré mali odhaľovať jeho nedokonalosti.
Nič také však nedokázali. Nezodpovední vodiči naopak dostali dojem, že sa ich technológiami nabité autá zmenili po novej aktualizácii softvéru na legendárneho KITTa zo seriálu Knight Rider.
Nová verzia softvéru umožnila Modelu S a novému Modelu X držať sa medzi pruhmi, dokonca ich meniť a regulovať rýchlosť vozidla s ohľadom na pred sebou idúce autá či automaticky zaparkovať.
Autopilot od Tesly používa radar umiestnený v prednej časti v kombinácii s kamerou, dvanástimi ultrazvukovými senzormi a GPS. Vďaka nim zvládne jazdu po ceste, respektíve v súčasnosti je stavaný len na jazdu po diaľnici, ktorá je ľahko predvídateľná a nemenná. Softvér je možné v autách používať iba na amerických cestách.
Ignorovali varovania
Šoférom to nestačilo a vo videách ukazujú situácie, v ktorých údajne Tesla zlyhala. V jednom videu s provokatívnym titulkom „Autopilot Tesly sa ma pokúsil zabiť“ ukazuje vodič, ako sa jeho Model S takmer zrazil s protiidúcim vozidlom, keď sám zabočil cez dvojitú plnú čiaru do protismeru.
„Ak by som nezareagoval prudkým strhnutím volantu do opačného smeru, došlo by k zničujúcej čelnej zrážke,“ napísal v komentári k svojmu videu.
Z videa je však zrejmé, že ignoroval varovné výstražné znamenia, ktoré mu auto dávalo a neprebral kontrolu nad vozidlom. To, koniec koncov, aj sám priznáva. Systém zrejme na úzkej ceste v obojsmernej premávke vyhodnotil auto, ktoré sa dostalo do rozsahu jeho senzorov, ako vozidlo v smere jazdy šoféra a chcel sa k nemu priblížiť.
Šéf Tesly Elon Musk sám opakovane varoval, že ich autopilot nie je totožný s plne autonómnym riadením vozidla a že šoféri nesú naďalej za prípadnú nehodu plnú zodpovednosť. Vyzval preto používateľov softvéru, aby boli opatrní. Nazval ho „beta“ zariadením a šoférom odporučil, aby pri jeho testovaní nedávali ruky z volantu preč.
To ani jeden z vodičov na videách na Youtube nedodržal a dokonca schválne zišli z diaľnice. V takomto prípade by nepomohol ani bezpečnostný systém, ktorý by nemal dovoliť šoférovi púšťať sa volantu na príliš dlhý čas. Pípnutím by ho mal upozorniť, aby položil ruky späť na volant, ak sa ho nedrží. Ak tak dlhší čas nespraví, malo by prísť ku kontrolovanému zastaveniu vozidla.
Ako píše server Wired, autopilot Tesly môže byť nebezpečný v prípade zákrut. Kým skúsený šofér v nej sleduje geometrický stred, aby nemusel spomaliť a zároveň udržal auto pod kontrolou, Tesla sa riadi iba nakreslenými čiarami na ceste. Pri veľkej rýchlosti tak hrozí, že auto sa neudrží vo svojom pruhu.
Ako však dodáva šofér Roy, ktorému sa táto situácia stala, aj v tomto prípade bola na vine chyba človeka - povolenú rýchlosť nastavil príliš vysoko. Rýchlosť pri autopilotovi je totiž obmedzená len zospodu - na 30 kilometrov za hodinu.
Aj test na youtubovom kanáli Think Media TV upozorňuje, že auto do zákrut nespomaľuje, čo je prinajmenšom nepohodlné.
S Googlom príde bezpečnosť. A pre mnohých nuda
Šoférov Tesla varovala už pri predstavení „autopilota“. Kládla dôraz na to, že skutočné autonómne vozidlá budú realitou až o niekoľko rokov a svoj nový softvér prirovnala k autopilotovi v lietadlách. Teda pri komplikovanejších úkonoch šoféra nenahradí, no na dlhých cestách po diaľnici môže byť užitočným pomocníkom.
Iný prístup zvolil Google, ktorý neprešiel k autonómnym autám cez čiastočnú asistenciu, ktorú by dodával automobilkám. Testuje vozidlá, ktoré dokonca nemajú volant.
Je pravdepodobné, že ďalšie podobné videá na sebe nenechajú dlho čakať, keď „autopilota“ schvália regulačné orgány v Európe a v Ázii. Ako však upozorňuje technologický portál The Verge, práve vyvíjané plne autonómne autá od Googlu by mohli predstavovať bezpečnú variantu dopravy. Firma v máji oznámila, že v priebehu šiestich rokov, čo vozidlá testuje, sa jej autá dostali do 11 nehôd, z ktorých ani jednu nespôsobili.
Pre mnohých šoférov však budú zrejme oválne autá Googlu bez volantu v porovnaní so športiakmi od Tesly nudné.