Akcie juhokórejských automobiliek Hyundai a Kia dnes prudko klesli. Trh reagoval na piatkové priznanie oboch spoločností, že pri viac ako milióne vozidiel v Spojených štátoch a Kanade chybne uviedli nižšiu spotrebu, než akú majú v skutočnosti. Investori sa boja, že toto fiasko poškodí reputáciu oboch firiem a povedie k zastaveniu desaťročného rastu predaja ich vozidiel na americkom trhu.

Akcie oboch automobiliek klesli dnes na juhokórejskej burze o približne sedem percent. Hyundai stratil 7,2 percenta a zatváracia cena jeho akcií spadla na 199 500 wonov (142 eur) za kus, čo je najväčší pokles od augusta 2011. Kia stratila 6,9 percenta, dostala sa na úroveň 56 300 wonov (40 eur) za akciu, čo je ich najnižšia hodnota od februára 2011. Hyundai prišiel o 3,1 miliardy dolárov (2,4 miliardy eur) zo svojej trhovej hodnoty, Kia o 1,6 miliardy.

Zavádzali až o liter

Automobilky, ktoré v nedávnej reklamnej kampani vychvaľovali úsporu svojich vozidiel, uviedli, že nesprávne údaje o spotrebe boli dôsledkom procesných chýb pri testovaní vozidiel v Južnej Kórei. Hyundai sa v reklame chválil, že má v ponuke viacero modelov, ktoré pri jazde na diaľnici prejdú 40 míľ na jeden galón paliva (5,9 litra na 100 kilometrov). Podľa aktuálnych zistení nedosahuje takúto spotrebu ani jeden z preverovaných modelov juhokórejských výrobcov.

"Negatívne to ovplyvní cenu akcií i predajnosť, keďže ich stratégia bola zameraná hlavne na úsporu paliva a rozumnú cenu," cituje portál Businessweek analytika KTB Investment & Securities Nam Kjong-muna.

Americká agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA), ktorá na podnet zákazníkov chybu odhalila, teraz automobilkám nariadila prelepiť nálepky na osobných i nákladných vozidlách, ktoré propagujú ich nízku spotrebu. Agentúra od roku 2000 požadovala revíziu dvakrát, ani raz sa však netýkala takého veľkého počtu automobilov rovnakého výrobcu a ani odchýlky v spotrebe neboli také vysoké.

Chybné údaje v spotrebe 13 modelov Hyundai a Kia z modelových rokov 2011 až 2013 sa pohybovali od 0,2 litra až po liter na 100 kilometrov. V júli podala na Hyundai žalobu nezisková organizácia Consumer Watchdog za to, že model Elantra z rokov 2011 a 2012 má údajne nadhodnotený dojazd. "Môže to byť míľnik, ktorý ukončí úspešné ťaženie Hyundaiu. Finančná strata je v porovnaní s poškodením dobrej povesti zanedbateľná," povedal James Yoon, analytik banky BNP Paribas.

Zákazníkov odškodnia

Firmy oznámili, že zákazníkom nahradia dodatočné náklady na pohonné hmoty a v nedeľňajších vydaniach denníkov si kúpili celostránkové ospravedlnenia. Majitelia približne 900-tisíc vozidiel teraz dostanú v Amerike od predajcov karty s finančným obnosom, ktorý im pokryje rozdiel medzi udávanou a skutočnou spotrebou "na základe cien pohonných hmôt v ich oblasti a najazdených kilometrov". Ako odškodné dostanú od firiem ďalších 15 percent, píše sa v ich vyhlásení. Kompenzácia bude automobilky stáť približne 362 miliónov dolárov.

"Nesprávne hodnoty spotreby pohonných hmôt sa týkajú iba vozidiel predávaných v Severnej Amerike," píše sa vo vyhlásení Hyundaiu. "Spotrebu všetkých našich áut predávaných v iných častiach sveta riadne preverili príslušné certifikačné spoločnosti." Do októbra predali obe automobilky na americkom trhu rekordných 1,07 milióna vozidiel, čím sa zaradili v predajnosti na šiestu priečku.

Sesterské spoločnosti Hyundai a Kia sú piatym najväčším producentom automobilov na svete. Automobilky boli predtým považované za výrobcu lacných vozidiel s nezaujímavým dizajnom. V posledných rokoch však zapracovali na dizajne a kvalite, a začali tak výrazne zvyšovať predaj svojich vozidiel na náročnom americkom a európskom trhu.

Kia spustila v decembri 2007 sériovú výrobu osobných áut pri Žiline, Hyundai začal v novembri 2008 vyrábať vozidlá v českých Nošoviciach.

Zdroj: SITA/AP

Ilustračné foto - SITA / AP