Podľa interného dokumentu automobilky majú v domovskom Taliansku ponúkať majiteľom vozidiel značky Volkswagen, Audi, Škoda či Seat až 1 500-eur, ak sa rozhodnú pre zakúpenie vozidla z dielne taliansko-americkej skupiny.
Dokument zverejnil taliansky denník Il Giornale a jeho existenciu mu potvrdili autorizovaní predajcovia vozidiel značky Fiat v krajine, informovala agentúra Bloomberg. Hovorca Fiatu odmietol situáciu komentovať.
Výška zľavy by sa mala odvíjať od modelu, pre ktorý sa zákazník rozhodne. Kým pri malom mestskom automobile Fiat Panda odpočítajú majiteľovi vozidla jednej zo značiek z rodiny VW 500 eur, pri kúpe Jeepu Grand Cherokee (automobilka Jeep patrí Fiat Chrysler Automobiles) to bude až spomínaných 1 500 eur.
Znepriatelené automobilky
Bloomberg poukazuje na skutočnosť, že podobné akcie zamerané na konkurenčnú automobilku sú nezvyčajné a poukazujú na pretrvávajúce nepriateľstvo medzi nemeckým a talianskym výrobcom.
Súčasný konflikt siaha ešte do roku 2012. Generálny riaditeľ Fiatu Sergio Marchionne vtedy obvinil Volkswagen z vytvorenia „krvavého kúpeľa“ v Európe. Nepozdávala sa mu cenová agresivita, ktorou sa snažili Nemci v čase, keď automobilky zápasili s prepadom predaja, získať väčší podiel na európskom trhu.
Volkswagen následne S. Marchionneho vyzval, aby okamžite odstúpil z postu šéfa Asociácie európskych výrobcov automobilov (ACEA). Nemecká automobilka dokonca pohrozila, že zo združenia vystúpi. Napokon sa tak nestalo.
Úplne čistý nie je ani Fiat
Fiat okrem toho zaslal svojím distribútorom minulý týždeň potvrdenie, podľa ktorého do žiadnych zo svojich automobilov nemontoval žiadne podvodné zariadenia tak, ako to robil Volkswagen.
Podľa nedávneho zistenia najväčšieho európskeho autoklubu ADAC však aj dieselové automobily z rodiny Fiat vypúšťajú podľa testov, ktoré by mala Európska únia zaviesť do praxe od roku 2017, viac emisií, než koľko deklarujú podľa aktuálneho testovania na papieri. Okrem nich neprešli prísnejším a dlhším testovaním ani Renault, Hyundai, Citroen, Volvo a ďalší. V niektorých prípadoch boli namerané hodnoty až desaťnásobne vyššie ako v súčasnosti. Medzi inými napríklad aj pri modeli Jeep Renegade 2.0. Fiat 500x 1.6 prekročil limity 6-násobne.
Vyčlenené peniaze Volkswagenu stačiť nebudú
Emisný škandál vypukol 18. septembra, keď americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) obvinila Volkswagen, že do svojich modelov s dieselovými motormi montuje podvodný softvér. Ten umožňuje pri testovaní na emisie maskovať vysoko nadlimitné hodnoty toxických oxidov dusíka.
Volkswagen neskôr opodstatnenosť obvinenia potvrdil a priznal, že zariadenie sa nachádza v 11 miliónoch jeho automobilov po celom svete. Po cestách Európskej únie by malo jazdiť osem miliónov vozidiel s nainštalovaným podvodným softvérom.
V USA Volkswagenu za emisný podvod hrozí pokuta 18 miliárd dolárov, automobilku začali vyšetrovať aj ďalšie krajiny.
Nový šéf koncernu Matthias Müller, ktorý nahradil vo funkcii odstúpivšieho Martina Winterkorna v utorok vyhlásil, že v súčasnosti je už jasné, že 6,5 miliardy eur, ktoré si firma vyhradila na náklady spojené s kauzou, jej stačiť nebudú. Automobilka priznáva, že nevie odhadnúť vývoj kauzy a všetky jej dôsledky. Veľa bude podľa nej záležať na tom, ako na škandál zareagujú spotrebitelia.
Hodnota akcií Volkswagenu klesla od vypuknutia kauzy už o vyše 40 percent.