Čelo hitparády triedy najmenších osobných automobilov ovládajú Fiaty. Za prvých šesť mesiacov tohto roka najviac nových registrácií – 154 má na svojom konte Fiat 500 a na druhom mieste figuruje Fiat Panda (82). Nie je to náhoda. Tento tandem sa teší obľube aj v západnej Európe. Na Slovensku prekvapuje skôr punc bestselleru pre „päťstovku“ – najdrahšie auto v segmente. Pritom na slovenských cestách tieto malé ikony veľmi nevidno. Akoby ich majitelia z nich v garážach len utierali prach. V takom susednom Česku rebríček vedie podstatne lacnejšia Panda a Fiat 500 si nenašiel cestu ani do prvej desiatky.
Ázijská sila
Tretie až šieste miesto v slovenskom Top 10 si delí drobizg ázijskej proveniencie v poradí: 3. Hyundai i10, 4. Toyota Aygo, 5. Kia Picanto a 6. Chevrolet Spark. V tejto skupine sa však v nasledujúcich mesiacoch poradie možno zmení. Kia od apríla už predáva aj nový model Picanto a v ponuke ostáva tiež lacnejší pôvodný. Pritom tento tandem zaznamenal v júni výraznejší prírastok registrácií, a tak je celkom možné, že čoskoro začne útočiť hoc aj na tretie miesto. Zatiaľ si ho stráži práve koncernový súrodenec Hyundai i10. Zaujímavé je aj postavenie Toyoty Aygo na 4. priečke. Pritom spoločne vyvíjané aj vyrábané modely Citroën C1 a Peugeot 107 priebežne okupujú siedme až deviate miesto. Zákazníkom sa zrejme vidí pomer ceny a výbavy v prípade Toyoty výhodnejší. Navyše nedávna americká anti-kampaň imidžu spoľahlivosti automobilov Toyota na Slovensku asi neublížila. Záver prvej desiatky obsadilo Suzuki Alto. Hendikepuje ho cena. Pritom akoby auditórium nepostrehlo, že je to päťdverový a päťmiestny automobil so solídnou výbavou, čo v triede mini nie je samozrejmosť.
Mini na okraji záujmu
Najmenšie osobné automobily sa pýšia aj prívlastkom mestské vozidlá. Svojimi vlastnosťami – nenáročnosťou na priestor, obratnosťou aj striedmou spotrebou sa totiž najviac hodia na krátke jazdu v mestských aglomeráciách. Napriek tomu, či práve preto za celý minulý rok majú na svojom konte len 1 354 nových registrácií a 2,1 % trhový podiel. A to bol ešte celkom pekný výsledok. V prvom polroku 2011 sa ich predalo 520 a ich trhový podiel ešte klesol na 1,5 %. Z toho je zrejmé, že segment mini ostáva mimo centra pozornosti hlavného prúdu zákazníkov na Slovensku. Navyše jeho pozícia sa ešte oslabuje. Príčina je zrejmá. Aby mini zohrávali rolu rodinných áut, na to sú príliš malé a aj v pozícii druhého auta v rodine sa na stále málo solventnom tunajšom trhu ocitajú dosť sporadicky.
Rebríček najpredávanejších modelov segmentu mini
Poradie | Typový rad | Počet nových regitsrácií za 1. – 6. 2011 | Základná cena (€) |
---|---|---|---|
1. | Fiat 500 | 134 | 9 800 |
2. | Fiat Panda | 82 | 6 890 |
3. | Hyundai i10 | 63 | 6 799 |
4. | Toyota Aygo | 46 | 7 790 |
5. | Kia Picanto | 44 | 7 270 |
6. | Chevrolet Spark | 38 | 7 770 |
7. | Citroën C1 | 34 | 6 799 |
8.- 9. | Peugeot 107 | 24 | 7 090 |
8.- 9. | Renault Twingo | 24 | 6 690 |
10. | Suzuki Alto | 8 | 7 999 |
PRAMEŇ: ZAP SR
1. Fiat 500
2. Fiat Panda
3. Hyundai i10
4. Toyota Aygo
5. Kia Picanto
6. Chevrolet Spark
7. Citroën C1
8. Peugeot 107
9. Renaut Twingo
10. Suzuki Alto
Foto – Fiat, Hyundai, Toyota, Kia, Chevrolet, Citroën, Peugeot, Renault, Suzuki