Čelo hitparády triedy najmenších osobných automobilov ovládajú Fiaty. Za prvých šesť mesiacov tohto roka najviac nových registrácií – 154 má na svojom konte Fiat 500 a na druhom mieste figuruje Fiat Panda (82). Nie je to náhoda. Tento tandem sa teší obľube aj v západnej Európe. Na Slovensku prekvapuje skôr punc bestselleru pre „päťstovku“ – najdrahšie auto v segmente. Pritom na slovenských cestách tieto malé ikony veľmi nevidno. Akoby ich majitelia z nich v garážach len utierali prach. V takom susednom Česku rebríček vedie podstatne lacnejšia Panda a Fiat 500 si nenašiel cestu ani do prvej desiatky.

Ázijská sila

Tretie až šieste miesto v slovenskom Top 10 si delí drobizg ázijskej  proveniencie v poradí: 3. Hyundai i10, 4. Toyota Aygo, 5. Kia Picanto a 6. Chevrolet Spark. V tejto skupine sa však v nasledujúcich mesiacoch poradie možno zmení. Kia od apríla už predáva aj nový model Picanto a v ponuke ostáva tiež lacnejší pôvodný. Pritom tento tandem zaznamenal v júni výraznejší prírastok registrácií, a tak je celkom možné, že čoskoro začne útočiť hoc aj na tretie miesto. Zatiaľ si ho stráži práve koncernový súrodenec Hyundai i10. Zaujímavé je aj postavenie Toyoty Aygo na 4. priečke. Pritom spoločne vyvíjané aj vyrábané modely Citroën C1 a Peugeot 107 priebežne okupujú siedme až deviate miesto. Zákazníkom sa zrejme vidí pomer ceny a výbavy v prípade Toyoty výhodnejší. Navyše nedávna americká anti-kampaň imidžu spoľahlivosti automobilov Toyota na Slovensku asi neublížila. Záver prvej desiatky obsadilo Suzuki Alto. Hendikepuje ho cena. Pritom akoby auditórium nepostrehlo, že je to päťdverový a päťmiestny automobil so solídnou výbavou, čo v triede mini nie je samozrejmosť. 

Mini na okraji záujmu            

Najmenšie osobné automobily sa pýšia aj prívlastkom mestské vozidlá. Svojimi vlastnosťami – nenáročnosťou na priestor, obratnosťou aj striedmou spotrebou sa totiž najviac hodia na krátke jazdu v mestských aglomeráciách. Napriek tomu, či práve preto za celý minulý rok majú na svojom konte len 1 354 nových registrácií a 2,1 % trhový podiel. A to bol ešte celkom pekný výsledok. V prvom polroku 2011 sa ich predalo 520 a ich trhový podiel ešte klesol na 1,5 %. Z toho je zrejmé, že  segment mini ostáva mimo centra pozornosti hlavného prúdu zákazníkov na Slovensku. Navyše jeho pozícia sa ešte oslabuje. Príčina je zrejmá. Aby mini zohrávali rolu rodinných áut, na to sú príliš malé a aj v pozícii druhého auta v rodine sa na stále málo solventnom tunajšom trhu ocitajú dosť sporadicky.

Rebríček najpredávanejších modelov segmentu mini

Poradie

Typový rad

Počet nových regitsrácií za 1. – 6. 2011

Základná cena (€)

1.

Fiat 500

134

9 800

2.

Fiat Panda

82

6 890

3.

Hyundai i10

63

6 799

4.

Toyota Aygo

46

7 790

5.

Kia Picanto

44

7 270

6.

Chevrolet Spark

38

7 770

7.

Citroën C1

34

6 799

8.- 9.

Peugeot 107

24

7 090

8.- 9.

Renault Twingo

24

6 690

10.

Suzuki Alto

8

7 999

PRAMEŇ: ZAP SR

1. Fiat 500

 

2. Fiat Panda

3. Hyundai i10

4. Toyota Aygo

5. Kia Picanto

6. Chevrolet Spark

7. Citroën C1

8. Peugeot 107

9. Renaut Twingo

10. Suzuki Alto

Foto – Fiat, Hyundai, Toyota, Kia, Chevrolet, Citroën, Peugeot, Renault, Suzuki