Slovensko je Škoda pozitívne

V rebríčku najžiadanejších značiek si svoju vedúcu pozíciu bezpečne udržal Volkswagen. Druhé miesto opäť okupuje Ford aj napriek malej strate trhového podielu. Opel/Vauxhall a Renault uzatvárajú prvú päťku. Pozornosť púta najmä Renault. Zaznamenal výborný december a v konečnom dôsledku aj najväčší medziročný rast predaja.

Zaujímavo vyznieva porovnanie európskeho rebríčka značiek a slovenského – zostaveného Združením automobilového priemyslu SR (ZAP SR). Konfrontácia naznačuje, že motoristi na Slovensku majú oproti európskemu priemeru posunuté priority. Najmä zvýšená náklonnosť k českej značke osvedčuje pozoruhodnú životnosť.

Skrátka Slovensko ovláda Škoda s viac ako 20-percentným trhovým podielom, zatiaľ čo čelo európskeho rebríčka, ktoré opanoval trojzáprah v poradí Volkswagen, Ford, Opel/Vauxhall, je oveľa vyrovnanejšie. Niektoré z renomovaných značiek, ktoré v Európe zbierajú smotanu – Ford, Audi, BMW a Mercedes-Benz –  na Slovensku ostali pred prahom top ten. Naopak, miesta v prvej desiatke obsadili značky, ktorým sa o európskom výslní zatiaľ len sníva. To platí pre kórejský tandem Kia – Hyundai, ale aj pre Daciu a Suzuki.   

Registrácie nových osobných áut (2014, podľa značiek)
Európa Slovensko
Značka Počet (ks) Podiel (%) Značka Počet (ks) Podiel (%)
1. Volkswagen 1 612 895 12,40 Škoda 15 030 20.8
2. Ford 961 844 7,40 Volkswagen 7 476 10.3
3. Opel/Vauxhall 885 714 6,80 Kia 5 803 8
4. Renault 875 476 6.7 Hyundai 5 319 7.3
5. Peugeot 785 235 6 Peugeot 4 181 5.8
6. Audi 724 388 5,60 Opel 3 816 5.3
7. BMW 673 655 5,20 Dacia 3 070 4.2
8. Mercedes-Benz 658 322 5,10 Citroën 2 868 4
9. Citroën 609 358 4,70 Renault 2 806 3.9
10. Fiat 585 758 4,50 Suzuki 2 611 3.6
PRAMEŇ: JATO Dynamics/ZAP SR

Golf je stálica, Fiesta evergreen

Poradie modelov je možno ešte zaujímavejšie. Vlani na európskych trhoch bol najžiadanejší VW Golf. A nielen vlani. Prvú priečku kontinuálne obsadzuje od roku 2008. Na druhom mieste skončil tiež evergreen Ford Fiesta a bronzová priečka patrí Renaultu Clio.

Do prvej desiatky vlani prenikli dva modely. Škodu Octavia vygenerovala až 22-percentný rast dopytu a ukoristila ôsmu priečku, Audi A3 zas rebríček uzatvára. Obaja reprezentanti koncernu Volkswagen zároveň do druhej desiatky poslali trojkové BMW a Astru od Opla.

Zatiaľ čo na Slovensku rok 2014 uzavrela s fanfárami Škoda. Jej traja reprezentanti – Octavia, Rapid a Fabia plece pri pleci zasadli na stupne víťazov. Vlastne sa nestalo nič prekvapivé, len si oproti roku 2013 vzájomné vymenili poradie. VW Golf zatiaľ nemá na Slovensku víťazné ambície, ale medziročne si polepšil, keď preskočil zo siedmeho miesta na štvrté.

Z trhu sa odporúčala Octavia druhej generácie a na jej úkor do top ten postúpila Škoda Yeti. No v Európe také vychytené typy segmentu B ako sú Ford Fiesta, Renault Clio, VW Polo, Opel Corsa, či Peugeot 208 v slovenskej prvej desiatke nefigurujú.     

Ešte jedno porovnanie sa núka do pozornosti. Európa má v top ten päť malých áut, Slovensko len jedno. Zato v triede kompaktov sa situácia obracia v pomere sedem ku štyrom v prospech Slovenska. Európa prehráva aj v počte zastúpených SUV – v pomere jedna ku dvom.   

Registrácie nových osobných áut (2014, podľa modelov)
Európa Slovensko
Model Počet (ks) Zmena (%) Model Počet (ks) Zmena (%)
1. VW Golf 468 850 11,10 Škoda Octavia 4 083 38.4
2. Ford Fiesta 308 999 5,30 Škoda Rapid 3 942 53.3
3. Renault Clio 300 294 5,10 Škoda Fabia 3 927 4.7
4. VW Polo 280 378 5,20 VW Golf 2 656 34.4
5. Opel/Vauxhall Corsa 252 420 5,20 Kia Cee´d 2 575 20.9
6. Ford Focus 222 834 -0.6 Hyundai i30 2 137 -16.5
7. Peugeot 208 215 312 -9.5 Suzuki SX4 1 627 -6.1
8. Škoda Octavia 206 362 22,10 Kia Sportage 1 406 6.3
9. Nissan Qashqai 204 200 1,20 Opel Astra 1 357 -1.1
10. Audi A3/S3/RS 3 200 157 19,30 Škoda Yeti 1 228 29.4
PRAMEŇ: JATO Dynamics/ZAP SR

Poznámka: JATO Dynamics vyhodnocuje registrácie nových osobných automobilov  v dvadsiatich deviatich krajinách Európy. V jeho štatistikách figurujú krajiny Európskej únie (EÚ), s výnimkou  Bulharska a Malty, nad rámec EÚ ešte vyhodnocuje automobilové trhy Nórska, Srbska a Švajčiarska.