„Zákazníci, ktorých zastupujeme, sa sťažujú, že po prehraní softvéru sa ich vozidlu znížil výkon a zvýšila spotreba, často sa vyjadrujú expresívne ako 'auto nejde tak ako predtým' a ich nespokojnosť je znateľná,“ uviedol konateľ DieselGateu Martin Kodýdek.
Negatívnych ohlasov je podľa neho veľa a sú rôzneho typu. Či už ide o nepredajnosť auta alebo neistotu ohľadom ponúkaného prehrania softvéru. Cieľom firmy je poskytnúť pomoc zákazníkom koncernu VW v Česku, a to prostredníctvom hromadnej alebo individuálnej žaloby proti koncernu, a dosiahnuť tak minimálne rovnaké zadosťučinenie, aké dostali zákazníkci VW v USA.
Hovorca Škody Auto Vítězslav Pelc nevidí pre uplatňovanie nárokov na súde dôvod. „Technické opatrenia boli už pre všetky príslušné vozidlá vyvinuté a odskúšané. Homologačná autorita VCA a Škoda Auto úspešne ukončili ich testovanie. VCA schválila implementáciu technických opatrení pre všetky dotknuté modely vozidiel značky Škoda. Táto implementácia nemá žiadny negatívny vplyv na spotrebu ani výkon príslušného vozidla, čo potvrdili aj nezávislé testy v odborných médiách,“ povedal V. Pelc pre ČTK.
„Hoci našim zákazníkom nevznikla žiadna škoda, sme si vedomí prípadných nepríjemností, ktoré im môžu s implementáciou technických opatrení vzniknúť. Preto našim zákazníkom ponúkame zabezpečenie mobility po dobu implementácie technického opatrenia na ich vozidlách. Všetky predmetné vozidlá sú bezpečné a prevádzkyschopné. Nevidíme tak žiadny dôvod pre uplatnenie akýchkoľvek nárokov na súde,“ dodal hovorca Škody Auto.
Ďalší nespokojní vlastníci koncernových áut sa už vlani pripojili k ďalšej žalobe na automobilku prostredníctvom spoločnosti Safe Diesel, ktorá taktiež združuje žiadateľov o odškodnenie. Klienti požadujú odškodné vo výške 220-tisíc českých korún (8 700 eur).
Aféra vypukla pred dvomi rokmi, keď americké úrady zistili, že značky koncernu VW, vrátane Škody, k motorom TDI s emisnou normou Euro 5 inštalovali softvér, ktorý vedel rozpoznať homologačné merania emisií a upraviť režim motora tak, aby testom prešiel. V bežnej prevádzke však boli vyššie emisie. Celkovo sa problém dotkol 11 miliónov áut, z toho 1,2 milióna škodoviek. V Česku sa týka asi 165-tisíc áut, z dvoch tretín značky Škoda.
V USA dostane väčšina z takmer 600-tisíc majiteľov dotknutých koncernových dieselov odškodné 5 100 až 10-tisíc dolárov.
Od tejto výšky sa odvíja aj výpočet požadovanej kompenzácie od Safe Diesel. V Európe je vzhľadom na rozdielnu legislatívu ťažké pre jednotlivé štáty alebo Európsku komisiu odškodné od koncernu vymáhať.