Kapitola 1: Na okruhu
Voľné jazdy na Slovakia Ringu znamenajú množstvo ľudí a áut, ktoré sú na trati brzdou alebo rizikom. Sem tam okolo prehrmí pretekárska placka a každý ostáva zahanbený vlastnou pomalosťou.
RS230 funguje. Je prekvapivo rýchla, pocitovo viac než naznačujú oficiálne parametre. Na konci cieľovej rovinky nie je problém dosiahnuť 200 km/h a na výjazdoch zo zákrut za sebou nechávam nejednu zadokolku alebo japonské vysokootáčkové náradie. Chce to ale lepšie bočné vedenie sedadiel, v ktorých sa treba poriadne držať a ešte o kus ostrejšie brzdy.
Škoda Octavia RS230 Zdroj: Ľuboš Mistrík
Celkový dosiahnutý čas na Slovakia Ringu hlboko pod 2:50 v relatívne hustej premávke i so šetrením bŕzd a pneumatík ukazuje schopnosti RS230. Veľký podiel na výsledku má najmä jej rýchlosť na rovinkách i snaha dvojlitrového benzínu potiahnuť sa až do červeného poľa. A ako píšem ďalej, nový predný diferenciál je veľkým prínosom.
V technickej časti okruhu zasa pomáha pružnosť motora, tam, kde na pretekárskom aute podraďujete až do dvojky, Octavia si vystačí s trojkou. A nemožno ani povedať, že by to bola nuda. So Škodovkou síce netreba bojovať, nebude roztopašne rozhadzovať zadkom, ani sa snažiť vás zabiť. Zábava tu pramení najmä z rýchlosti a čistej stopy.
Škoda Octavia RS230 Zdroj: Ľuboš Mistrík
V čom sa líši RS a RS230?
Model 230 má byť aktuálnym vrcholom a opäť niečím, čo automobilka označuje ako „najrýchlejšiu Octaviu všetkých čias“, kým o chvíľu zasa nepostaví niečo silnejšie. Od slabších verzií RS sa líši – má desať koní navyše, v sérii 19-palcové disky, čierne (falošné) koncovky výfukov a bohatšiu výbavu. Omnoho dôležitejší je ale predný diferenciál rovnaký ako vo vychvaľovanom Leone Cupra.
Kapitola 2: Na priesmyku
Wow, ten diferenciál skutočne funguje! Kým na rýchlom okruhu až tak necítiť jeho záber, horský priesmyk je jeho hotovým PR manažérom. Keď predné pneumatiky v ostrom vracáku zapískajú, na Octaviu treba pritlačiť. Elektronicko-mechanické čary (pre nadšencov – elektronický samosvorný diferenciál VAQ od VW) posielajú podľa potreby výkon na jedno z kolies a auto utiahne zákrutu. Predný diferenciál môže rozhodnúť boj medzi tradičnou RS a RS230.
Druhou stránkou je ostré riadenie. Od dorazu k dorazu je to len zopár otáčok, ktoré nepomôžu pri parkovaní, ale na zatočených cestách stačí robiť len pohyby doľava a doprava, žiadne prechytávanie. Citu vo volante ale nieto a správanie sa auta skôr ucítite cez športové sedadlá vo vašom chrbte.
Škoda Octavia RS230 Zdroj: Michal Petreje
RS230 v športovom režime dávkuje zvuk motora cez reproduktory. No s takou horlivosťou, že som auto nechával v režime Individual – všetko do športu okrem zvuku. A veľmi výnimočne aj strelí do výfuku.
Kapitola 3: S rodinou na výlete
Hoci RS230 sa hrá na športové náčinie, ďaleko častejšie než detské pretekárske sny bude plniť služobné a rodinné povinnosti. Je to tradičná dobrá Octavia, ktorú máme na TREND.sk tak radi. Všade je veľa priestoru, praktických doplnkov a riešení. Na každodenné spolužitie jedno z najlepších súčasných áut, spotreba pri rozumných presunoch bude niekde pod ôsmimi litrami na 100 km. Tento kus má aj výborný príplatkový hudobný systém Canton so subwooferom v kufri.
Interiér je okorenený o športové sedadlá s logami RS, zrezaný volant v spodnej časti a trochu gýčový červený sieťový program v kufri. Ak máte pätnásť, červená je cool. Inak to ale vyzerá ako z výpredaja v tuningovom obchode, kde ste chodili ešte so svojim prvým autom. Využiteľnosť i veľkosť kufra je ale priam ukážková, čo nedobrovoľne otestoval náš fotograf. Keď mu nerovnosť pribuchla veko kufra na hlavu, pohodlne sedel ďalej. Ako inak otestovať rodinné auto?
Škoda Octavia RS230 Zdroj: Ľuboš Mistrík
Asi najväčšou prekážkou pre kúpu RS230 tak ostávajú devätnásťpalcové kolesá v základe. Kvalita jazdy síce nie je na úrovni drevenej dosky, od rodinnej pohody to ale má ďaleko. Nehovoriac o nákladoch na kúpu pneumatík a láske diskov k obrubníkom. Testovaný kus by vedel rozprávať.
Verdikt
RS230 opäť posúva možnosti Škody ďalej do sféry zábavných áut. Vrcholná verzia Octavie je vydarenou kombináciou športového i rodinného auta. Síce drahšia o necelých tritisíc eur, ale keď rovnako nakonfigurujete štandardnú RS, čísla sú obdobné. Rozdiel bude pár sto eur, a to za nový predný diferenciál stojí. Zbytočne veľké disky prežijete alebo ich vymeníte za menšie.
Plusy | Mínusy |
chuť uťahovať zákruty | komfort na 19-palcových diskoch |
rýchlosť v priamke | príliš horlivý zvuk motora v móde Sport |
vnútorný priestor | |
praktické riešenia | |
slušná spotreba na tento výkon |
Škoda Octavia RS230 Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Škoda Octavia RS230 | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 2,0 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 169 (230) pri 4700-6200 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 350 pri 1500-4600 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 6.7 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 7,7/5,3/6,2 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 590/1580 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1445 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4685/1814/1449 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ RS 26 540; tento kus 33 046 |