A to ma privádza ku Škode Kodiaq. Súdiac podľa výskytu na domácich cestách, prvé veľké škodovácke SUV sa vydarilo. Pribúda ich čoraz viac v rôznych farbách, výbavách aj motorizáciách. Napriek čakacej dobe niekoľko mesiacov až polroka si mnohí počkajú. A jeden tmavomodrý kus pribudol aj u mňa v garáži.
Na tomto konkrétnom Kodiaqu som zatiaľ najazdil 10-tisíc kilometrov. Prečo si ho ale vôbec vybrať? Čo ma ovplyvnilo pri telefonáte do predajne Škoda?
Široký výber
Kodiaq má za úlohu byť všestranné rodinné auto. Nečakám od neho drifty, ultra presné riadenie ani bojový zvuk či neokukaný vzhľad indickej produkcie. Potrebujem priestranné prakticky riešené a spoľahlivé presúvadlo, ktoré v pohodlí prevezie všetkých na dovolenky a zároveň vyšliape na ľubovoľný kopec, či už je zasnežený alebo len zablatený.
Škoda Kodiaq - dlhodobý test Zdroj: TREND
Úvahy boli na začiatok rôzne. Niekoľkoročný VW Passat Variant, ktorý ma ale nepresvedčil pomerom cena/výkon. Vek už na ňom vidno, dokonca je naftový motor horšie odhlučnený a infotainment o generáciu a grafiku starší. Podobné platilo v čase výberu (jar 2018) aj o Superbe, ktorý je navyše drahší ako Kodiaq a ešte viac opozeraný.
Úletom pri rozhodovaní bol Land Rover Discovery 4 – charizmatický obor, ktorý je po pár rokoch cenovo na slušnej úrovni. Odradili ma ale zastarané technológie na palube, spotreba niekde cez 12 litrov na 100 kilometrov a vidina nezdravých nákladov na údržbu. Rovnaký názor som získal aj pri pohľade na inak lákavé pár ročné kombi Audi A6.
Ázijské, francúzske či talianske alternatívy neprichádzali do úvahy, pre nelogické riešenia ovládacích prvkov a absenciu praktických detailov. Aspoň pre mňa.
Škoda Kodiaq - dlhodobý test Zdroj: TREND
Cesta ku Kodiaqu
Napokon víťazí Kodiaq. Päťmiestny, so sedemstupňovým automatom a s aktuálne najsilnejším naftovým motorom so 190 koňmi. Vo výbave Style s päťročnou zárukou. Podľa vyjadrenia predajcu azda najpredávanejšia kombinácia. Navyše som sa trafil do objednaného „slotu“ a auto tu bolo za mesiac, nie za šesť.
Prečo táto nafta? Pretože mi do Kodiaqu sadne najviac. Najsilnejší benzín so 180 koňmi má papierovo lepšie parametre a je o 2-tisíc eur lacnejší, tichší aj zábavnejší. Ale nemá ten záťah pri plne naloženom aute a predbiehanie či diaľničné zrýchľovanie so štyrmi cestujúcimi a plným kufrom jednoducho nie je ono.
Keby doň v Mladej Boleslavi montovali 280-koňový dvojliter TSI zo Superbu, neváham. Čo ale je na tejto nafte obrovské mínus je ekologickými normami „zabitá“ odozva na plyn. O nej v ďalších častiach seriálu.
Škoda Kodiaq - dlhodobý test Zdroj: TREND
Priestor na drobnosti
Potom sú tu praktické detaily. Dobre známe ochrany dverí (mimochodom, ťažšie sa kvôli tomu dvere zatvárajú a som zvedavý na životnosť mechanizmu), škrabka na ľad, možnosť otvoriť si fľašu jednou rukou vďaka tvaru priehradky. Ale aj dvojitý odkladací priestor pred spolujazdcom (v jednom majú deti špajzu), zásuvka pod sedadlom, posuvné zadné sedadlá s nastaviteľnými operadlami. Cúvacia kamera je vďaka vlastnému ostrekovaču čistá aj po stovkách kilometrov jazdy bez ohľadu na to, ako vyzerajú slovenské cesty.
A kufor a priestrannosť. Vpredu je to bez pripomienok, vzadu podobné Superbu. Kufor má 720 litrov, aj to môže byť ešte viac, ak posuniem zadné sedadlá trochu vpred. Po letnej sezóne konštatujem, že otravnému baleniu sa do auta až po strechu či montovaniu strešného boxu je koniec. Zatiaľ sme sa vždy vošli po roletku. Spomínate si? Ikea.
Škoda Kodiaq - dlhodobý test Zdroj: TREND
Nehovoriac o štyroch masívnych hákoch, sieťkach a menších odkladacích boxoch. Takže už netreba dávať tašku s nákupom dozadu na zem pod sedadlá a čakať, že sa pri každom brzdení obsah rozsype. Putuje s uchytením priamo do kufra.
Práve o týchto drobnostiach uľahčujúcich život je Kodiaq. Aj ovládanie 8-palcového infotainmentu je jednoduché a intuitívne. Každý z domácnosti má svoj vlastný naprogramovaný kľúč, takže auto sa po otvorení automaticky prispôsobí nositeľovi. Sedadlo, zrkadlá, rádio, klimatizácia, informácie na palubnom počítači.
Škoda Kodiaq - dlhodobý test Zdroj: TREND
Ďalšie pokračovania
V ďalších častiach sa dostanem aj k problémom s kvalitou spracovania či sklamaniu z výbavy a nedokonalému prejavu motora či prevodovky. Prekážajú mi aj čoraz častejšie počty auta na cestách, ale s tým som počítal. No za prvé mesiace z hľadiska plnenia rodinných povinností Kodiaq naplnil očakávania a niektoré jeho mínusy sú vyvážené ďaleko početnejšími plusmi. Charakter nemá pre vodiča nadšenca, ale pre rodiča. Kodiaq je vlastne Ikea na kolesách.
Ak vás čokoľvek zaujíma, v diskusii pod článkom uvítame otázky.
Technické údaje Škoda Kodiaq Style 2.0 TDI | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 2,0 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 140 (190) pri 3500-4000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 400 pri 1750-3250 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 8,9 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 6,6/5,3/5,7 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Rozmery kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 720/2065 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1752 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4697/1882/1676 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 28 140; cenníková cena tohto kusu 39 461 |