Vodiči si môžu od 1. februára kupovať diaľničné nálepky aj cez internet. Naďalej ich dostanú aj na čerpacích staniciach a ďalších doterajších predajných miestach. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) týmto krokom začína s prvou fázou postupnej elektronizácie predaja diaľničných nálepiek, informoval o tom na stretnutí s médiami prevádzkový riaditeľ a podpredseda predstavenstva NDS Milan Gajdoš.

V budúcom roku má nasledovať druhá fáza elektronizácie predaja diaľničných nálepiek, keď už nebude nutné umiestňovať ich na čelnom skle automobilu. Motoristi si potom budú môcť kupovať nálepky poslaním sms správy z mobilného telefónu alebo platbou cez terminál.

Pri zakúpení diaľničnej nálepky cez internet na portáli dialnicnenalepky.sk bude sedemdňová dodacia lehota. Po dodaní nálepky si ju vodiči zatiaľ budú musieť stále nalepiť na sklo svojho vozidla. "Bola komunikovaná ambícia spustiť formu elektronickej diaľničnej nálepky, to znamená možnosť kúpy formou SMS a prejsť na model, ktorý je napríklad v susednom Maďarsku. Táto ambícia, ktorá stále trvá, má v podstate priniesť novú formu elektronického spoplatnenia a zahŕňala popri možnosti úhrady za užívanie diaľnic formou SMS správy takisto možnosť zaplatenia poplatku cez terminál," povedal M. Gajdoš. Pripravované zmeny v predaji nálepiek si podľa neho vyžiadajú aj úpravu príslušnej legislatívy.

Platnosť mandátnej zmluvy medzi NDS a spoločnosťou Italmarket Slovakia o distribúcii diaľničných nálepiek sa končí 31. januára. NDS tvrdí, že diaľničných nálepiek bude napriek tomu dostatok a predzásobila nimi na celý prvý polrok všetky doterajšie predajné miesta. V prípade problémov napríklad na hraničných diaľničných priechodoch sú diaľničiari pripravení zabezpečiť predaj nálepiek vlastnými silami.

NDS očakáva, že tender na predaj a distribúciu diaľničných nálepiek sa skončí po tom, čo Úrad pre verejné obstarávanie rozhodne o námietkach jedného z uchádzačov. Námietky podala spoločnosť Kon-Rad, ktorej sa nepáčilo, že NDS najprv vylúčila zo súťaže Slovenskú poštu a neskôr ju do nej vrátila. Slovenská pošta v súťaži navrhla najnižšiu províziu na úrovni 4,75 percenta a ďalšie dve firmy, Italmarket Slovakia a Kon-Rad zhodne po 6 percent.

Príjmy z predaja diaľničných nálepiek v minulom roku dosiahli 45,4 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty a medziročne boli vyššie o takmer 13 percent. NDS očakáva, že v tomto roku dosiahnu výnosy z predaja diaľničných nálepiek okolo 49 miliónov eur.

Vodiči si môžu kúpiť diaľničné známky na asi deväťsto predajných miestach. Nové desaťdňové nálepky, ktoré nahradili bývalé sedemdňové známky, stoja 10 eur. Mesačné nálepky majú hodnotu 14 eur a ročné nálepky, ktoré platia do 31. januára 2013, sú k dispozícii za 50 eur. Pre prípojné vozidlá platia rovnaké ceny nálepiek. Vlaňajšie ročné nálepky platia do 31. januára 2012.

Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch