Pneumatiky a ich voľba nie sú jednoduchou záležitosťou. Juha Kankunnen pred rokmi reagoval svojsky na otázku redaktora o použitom druhu. Podľa neho to boli čierne a okrúhle Pirellii. Táto charakteristika je samozrejme vtipná, no všetkým je jasné, že tu k správnej voľbe obutia chýba niekoľko podstatných informácii. Výber značky nie je jedinou špecifikáciou, ktorú je potrebné brať do úvahy.

Pneumatiky a ich základné  šifry

Začnime pekne postupne. Všetky potrebné detaily, ktoré by mali smerovať kupujúceho pri výbere správneho obutia obsahuje technický preukaz vozidla. Aj pneumatika samotná má na bočnici uvedené všetky informácie potrebné pri kúpe. Prvým takýmto údajom, ktorý v názve figuruje je šírka. Tá spravidla rastie po centimetri, pričom vždy končí číslom 5. Toto číslo zároveň naznačuje, akú veľkú má auto styčnú plochu s vozovkou. V prípade šírky 205 milimetrov sa auto drží cesty na ploche 164 centimetrov štvorcových (4 pneumatiky 20,5 centimetra krát približne 2 centimetre styčnej plochy).

Za údajom o šírke nasleduje lomka a ďalšie dôležité číselné vyjadrenie. To špecifikuje percentuálny pomer šírky a výšky pneumatiky. Táto hodnota stúpa spravidla po piatich. Napríklad pri vyššie uvedenom rozmere šírky 205 milimetrov je z hľadiska podielu na trhu veľmi pravdepodobné, že profil pneumatiky bude 55. To v preklade znamená, že výška je 55 percent zo šírky 205 milimetrov. Bočnica má tak približne 113 milimetrov.

V rozmeroch väčšiny moderných obutí vystupuje aj veľké R, omnoho menej sú využívané symboly pomlčky a veľkého B. Prvé uvedené písmeno, teda R, značí, že pneumatika má radiánu konštrukciu. Ak ho na jeho mieste vystrieda pomlčka, ide o diagonálnu konštrukciu. Poslednou spomenutou možnosťou je označenie písmenom B, ktoré predstavuje semiradiálnu konštrukciu. Hlavný rozdiel medzi radiálnou a diagonálnou pneumatikou tkvie v smere, ktorým sú kostrové vložky rozmiestnené. Pri radiálnej smerujú od pätky k pätke v uhle približne 90 stupňov na rovinu vedenú stredom behúňa. Diagonálna konštrukcia má kordy natiahnuté s uhlom výrazne menším ako pri radiálnej. Radiálna konštrukcia bola patentovaná v roku 1946, ale prvá pneumatika s ňou vznikla až dva roky na to.

Lúštenie údajov pokračuje. Za veľkým tlačeným písmenom, prípadne pomlčkou, nasleduje dvojciferný údaj označujúci priemer pneumatiky od pätky po pätku. Najbežnejšie sa na automobiloch vyskytujú exempláre s hodnotami od 13 do 18 palcov. Postupom času sa situácia ohľadom veľkosti diskov a pneumatík zmenila. Kým donedávna boli štandardne v ponuke do veľkosti 18 palcov, dnes sú bežné na autách vyššej strednej triedy aj 20 palcové. Najviac do extrému dotiahli tieto hodnoty v severnej Amerike, kde v rámci štýlu Donk dokážu na bežný sedan namontovať kombináciu diskov a pneumatík s priemerom až 40 palcov. Tento extrém však okrem štýlu žiadne iné opodstatnenie nemá.

Tri posledné miesta v základnom kóde sú dešifrovateľné ako index únosnosti a rýchlosti. Číselné označenie určuje maximálnu záťaž pneumatiky pri maximálnej rýchlosti. Rýchlostný index upravuje maximálnu rýchlosť, ktorú konkrétna pneumatika vydrží. I tento údaj má každé auto obsiahnutý v technickom preukaze. Kým použitie pneumatiky s nižším indexom je zakázané, ale vyšší už z logického hľadiska, prípustný je. Vyjadruje sa veľkým písmenom abecedy od A po Y. K najbežnejším patrí T, ktoré prezrádza maximálnu rýchlosť 190 km/h, H 210 km/h a V, ktoré povoľuje jazdu rýchlosťou do 240 km/h.

Pre jednoduchšie pochopenie môže slúžiť i nasledujúci príklad. Je ním klasický rozmer používaný bežne na Volkswagenoch, Škodách, Mercedesoch a mnohých ďalších značkách. Označenie 205/55 R16 91H sa dá interpretovať ako pneumatika široká 205 milimetrov s bočným profilom s výškou 113 milimetrov radiálnej konštrukcie. Jej priemer dosahuje 16 palcov, 406 milimetrov, medzi pätkami. Celková hmotnosť auta by pri maximálnej rýchlosti 210 km/h nemala, kvôli indexu 91, presiahnuť 2050 kilogramov.

Už jedno písmeno v tejto schéme vie veľmi veľa zmeniť. Ako príklad môže slúžiť predošlý rozmer s vyšším rýchlostným indexom. Pri pneumatikách s indexom W, do 270 km/h, je 100 percent nosnosti iba do rýchlosti 240 km/h a pri maximálnej rýchlosti sa znižuje na 85 percent. Podobne je to s indexom Y. Sto percent nosnosti je iba do 270 km/h, pri trojstovke sa znižuje na 85 percent.

Všetky tieto uvedené údaje ako šírka, percentuálny pomer šírky a výšky, druh konštrukcie, priemer i index únosnosti a rýchlosti sú základné a musia byť na každej pneumatike vyobrazené.

Doplnkové znaky na pneumatikách

Popri všetkých základných označeniach, existuje aj sada znakov, ktorá špecifikuje ďalšie detaily,  prípadne určuje použitie pneumatiky. Na bočnici sa tak dá nájsť niečo z nasledovných kódov:

FR – Flange Rim, čo v preklade znamená výstupok v pätovej oblasti pneumatiky. Ten slúži primárne na ochranu disku pri parkovaní pozdĺžne pri obrubníku,

RF – Reinforced, pneumatika s touto šifrou má bočnice zosilnené, kvôli zvýšeniu nosnosti,

XL – Extra Load má podobný význam ako RF, ale popisuje špeciálne spevnené pneumatiky,

ML – označuje gumový pásik vystupujúci z bočnice zabezpečujúci jej ochranu,

M+S – bežne sú pneumatiky s týmto symbolom považované za zimné. Majú kvôli konštrukcii, dezénu a zmesi zlepšené jazdné vlastnosti na snehu. Sú lepšie hlavne v zábere a stabilizácii pohybu,

Vločka v hore – piktogram označuje pneumatiku, ktorá nemá len zlepšené jazdné vlastnosti na snehu, ale bola konštruovaná priamo s prihliadnutím na zimné podmienky. Pneumatiky s týmto znakom majú spravidla výborné jazdné vlastnosti pri nízkych teplotách, na snehu a na lade.

Veľmi dôležitým prvkom označenia pneumatiky je údaj nasledujúci za nápisom DOT. Ten určuje, kedy bola pneumatika vyrobená. Zo štvorčíselného kódu sú prvé dve cifry týždeň výroby a ďalšie označujú rok. Neodporúča sa použitie kusov, ktoré sú staršie ako 3 roky, pretože pneumatiky strácajú svoje vlastnosti.

Jednotliví výrobcovia používajú ešte vlastné znaky, napríklad na odlíšenie obutia so zníženým valivým odporom. Aj niektoré automobilky vyžadujú špeciálne značenie na bočnici. Na kusoch určených pre Mercedes sa tak dostali písmená MO.

Bočnica obsahuje aj údaje o konkrétnom type pneumatiky a o výrobcovi. Súčasnosť ponúka viacero druhov dezénov, ktoré sú špecifické pre konkrétny typ. Najbežnejším je symetrický. V prípade jeho montáže nie je závažným faktorom orientácia. Pneumatiky majú v oboch smeroch otáčania a na oboch stranách rovnaké vlastnosti. Aj iné umiestnenie kolesa vďaka symetrii nepredstavuje žiaden problém. Symetrický dezén je najstaršia a najjednoduchšia konštrukcia pneumatík.

Variáciou je smerový dezén. Ten je väčšinou charakteristický šípovým vzorom, ktorý presadzuje napríklad Dunlop s modelom SP Sport 9000. Smer otáčania je vždy označený na bočnici. V prípade nesprávnej montáže pneumatika nebude fungovať správne, napríklad na mokrom povrchu nebude voda odvádzaná a môže skôr dôjsť k aquaplaningu. Súmernosť podľa pozdĺžnej osi behúňa odvádza vodu lepšie ako pri symetrickom dizajne. Podľa testov patrí medzi nevýhody horšia stabilita, slabšie bočné vedenie a vyšší hluk.

Asymetrické pneumatiky svoju konštrukciu naznačujú už názvom. Síce pri nich nezáleží na tom, ktorým smerom sú namontované, ale záleží na správnom umiestnení vonkajšej strany. Na bočnici je pri nich vždy napísané, ktorá strana má byť otočená dovnútra auta a ktorá von. Pri nesprávnej montáži platí to isté ako pri smerových pneumatikách. Ak sú nápisom Inside smerom von, nemôžu dosahovať požadované vlastnosti. Konštrukcia dezénu má na vnútornej strane drážky podporujúce trakciu a na vonkajšej segmenty odvádzajúce vodu a zabraňujúce aquaplaningu. Smer otáčania asymetrických pneumatík nie je označený, na to by museli byť asymetrické smerové, pri ktorých by bolo nutné pri objednávke špecifikovať počet ľavých a pravých kusov.

Foto – autor