Napriek tomu, že nedokážem predpovedať budúcnosť, som presvedčený, že trh s riešeniami pre pohon vozidiel bude rásť. Do roku 2050 pribudne na svetových cestách miliarda nových vozidiel, pričom iba na ázijskom kontinente sa ich súčasný počet viac ako zdvojnásobí. Trh vytvorí priestor na rôzne typy pohonných hmôt a v dôsledku väčšej konkurencie budú mať zákazníci na výber viac možností. Ak sa dnes spýtate desaťročného dieťaťa, aké bude jeho prvé auto, odpoveď je jasná: elektrické. Dnes ani tak nezáleží na tom, či jeho prvé auto bude skutočne elektrické, dôležitejšia je skôr predstava, ktorá sa za týmto želaním skrýva: vlastniť automobil, ktorý šetrí energiu a peniaze a zároveň poskytuje radosť z jazdy. A vzhľadom na to, že dnešní mladí ľudia sú našimi budúcimi zákazníkmi, spoločnosti by sa už dnes mali snažiť naplniť ich očakávania.

Priestor pre alternatívy

Benzín a motorová nafta budú i naďalej v obľube vďaka ich pohodlnému využívaniu a pokračujúcim snahám znížiť ich negatívny vplyv na životné prostredie. No tieto konvenčné pohonné hmoty sa budú v čoraz väčšej miere kombinovať s palivami na biologickom základe a zvýši sa tak priestor na využitie alternatívnych palív, ako sú biopalivá, vodík, elektrická energia či zemný plyn. Čo asi nikoho neprekvapí, v rámci palivového mixu sa globálnou témou stáva práve elektrický pohon.

V spoločnosti Shell veríme, že množstvo áut na elektrický pohon porastie, avšak treba si zároveň uvedomiť, že tieto automobily nebudú všetky rovnaké. S ohľadom na to, že väčšina spotrebiteľov sa bude pri kúpe automobilu aj naďalej rozhodovať pragmaticky na základe nákladov a poskytovaného komfortu, čo je aj dôvodom, prečo autá výlučne na elektrický pohon pravdepodobne na istý čas prevalcujú hybridy. Hybridné automobily v sebe spájajú nízke úrovne emisií pri využívaní elektrického pohonu na krátke vzdialenosti s možnosťou využiť výhody a dostupnosť tekutých palív pri jazde na dlhšie vzdialenosti. Autá výlučne na elektrický pohon budú musieť prekonať hneď niekoľko prekážok, aby mohli konkurovať hybridom, a to najmä zvýšiť výdrž elektrických batérií, umožniť rýchle a pohodlné nabitie, respektíve výmenu batérie a zmodernizovať elektrické sústavy umožňujúce vyššie dobíjacie napätie.

Nedostatok zdrojov

TOYOTA DEALERS
Zdroj: JAY LAPRETE

Ako budúca výzva sa javí aj nedostatok zdrojov. Vezmite si napríklad lítium. To tvorí podstatnú časť lítiovo-iónových batérií, ktoré budú poháňať elektrické automobily zajtrajška. Vo veľkých množstvách je možné ho vyrobiť iba na niekoľkých miestach na svete. Navyše, v súčasnosti využívané výrobné postupy majú vplyv na životné prostredie. Posun k širšiemu využívaniu automobilov na elektrický pohon si bude vyžadovať expanziu ťažby a recyklácie lítia a zároveň schopnosť realizovať tieto činnosti zodpovedne a v súlade s myšlienkou trvalej udržateľnosti.

Redukcia emisií

Zrejme najdôležitejšie bude, akým spôsobom budeme vyrábať samotnú elektrinu. Veterné a solárne energetické zdroje nebudú, minimálne v najbližšej budúcnosti, schopné pokryť rozsiahly dopyt po elektrickom pohone. V najbližších rokoch sa väčšina vozidiel na elektrický pohon bude do veľkej miery spoliehať na energiu produkovanú prostredníctvom tepelných elektrární, ktoré sú zodpovedné za najrýchlejší rast emisií skleníkových plynov na svete. O tom však zrejme budúci majitelia elektrických automobiloch neuvažujú.

Pokiaľ má elektrický pohon naplniť očakávania budúcich zákazníkov, musíme nájsť spôsob, ako redukovať emisie pri spaľovaní uhlia. Jedným zo spôsobov, ako to dosiahnuť, je zachytávanie emisií CO2 z elektrární a ukladať ich v podzemí využitím technológie CCS (zachytávanie a skladovanie uhlíka). Ďalším spôsobom rýchlej a lacnej redukcie emisií z elektrární spaľujúcich uhlie je nahradiť uhlie zemným plynom. Elektráreň spaľujúca zemný plyn emituje pri rovnakej produkcii elektriny v priemere o polovicu menej CO2 ako elektráreň na báze uhlia, čo vedie k výrazne nižšiemu stupňu lokálneho znečistenia. Paroplynovú elektráreň možno jednoducho vypnúť a zapnúť, čo sa dá využiť v kombinácii s prerušovanou výrobou energie pomocou veterných turbín a solárnych panelov. Napriek tomu, že zemný plyn nie je zázračným riešením, budúcnosť pohonu vozidiel si možno bez neho iba ťažko predstaviť.

To všetko je dôvodom, prečo zemný plyn zohráva čoraz dôležitejšiu úlohu v portfóliu spoločnosti Shell. V minulom roku sme zásobili viac ako 190 miliónov domácností elektrinou vyrobenou zo zemného plynu z našich zdrojov. Nemusíme teda vyvíjať nové automobily alebo batérie, aby sme boli na pulze diania v oblasti pohonu vozidiel.

Naplniť očakávania

Dnešné desaťročné deti budú možno o niekoľko rokov jazdiť na hybridných elektrických automobiloch poháňaných kombináciou tekutých palív a elektrónov. Ak dnes urobíme správne rozhodnutia, elektrina poháňajúca tieto autá bude pochádzať zo zdrojov s nízkym stupňom znečisťovania životného prostredia, z elektrární, ktoré budú využívať väčšie množstvo zemného plynu, menej uhlia a zároveň budú zachytávať emisie CO2. A tým najlepšie naplníme očakávania našich budúcich zákazníkov.

Autor je generálny riaditeľ spoločnosti Royal Dutch Shell plc.

Ilustračné foto - Profimedia.cz